Programul Interreg IPA de Cooperare Transfrontalieră România - Serbia a fost aprobat de către Comisia Europeană în data de 6 august 2015, primul apel de proiecte fiind estimat a fi lansat în luna septembrie, arată un comunicat remis azi redacţiei.
Programul continuă finanţarea cooperării transfrontaliere în zona de graniţă româno-sârbă, prin intermediul Instrumentului de Asistenţă pentru Preaderare (IPA II), cu sprijinul Uniunii Europene şi al guvernelor celor două state.
În perioada imediat următoare, va fi demarată implementarea efectivă a programului. Astfel, va fi întrunit Comitetul Comun de Monitorizare al Programului, pentru a aproba documentele aferente. Printre acestea, se află şi Ghidul Aplicantului pentru primul apel de propuneri de proiecte, ce se estimează a fi lansat în luna septembrie 2015. Apelul se referă la propuneri de proiecte pe axele 1-4, cu un buget IPA alocat în valore de 27,8 milioane euro, respectiv propuneri de proiecte strategice cu buget IPA alocat de 22,4 milioane euro.
Bugetul total al programului este de 88.124.999 de euro, din care 74.906.248 de euro reprezintă finanţare nerambursabilă din fondurile Uniunii Europene. În perioada 2014-2020, vor putea fi finanţate proiecte pe 4 axe prioritare, în domeniile: promovarea ocupării forţei de muncă şi serviciilor pentru o creştere favorabilă incluziunii - 18 milioane de euro; protecţia mediului şi managementului riscurilor - 21 milioane de euro, mobilitate şi accesibilitate sustenabile - 21 milioane de euro; atractivitate pentru turism sustenabil - 18 milioane de euro.
Aria eligibilă a Programului este constituită din judeţele Timiş, Caraş Severin şi Mehedinţi (din România) şi districtele Severno Banatski, Srednje Banatski, Ju¾no Banatski, Branièevski, Borski, Podunavski (din Republica Serbia).
România îndeplineşte în continuare rolul de Autoritate de Management (prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice), Autoritatea Naţională fiind stabilită în cadrul Biroului de Integrare Europeană - Guvernul Republicii Serbia, iar Secretariatul Tehnic Comun este organizat la Timişoara, în cadrul Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Timişoara, fiind sprijinit de Antena STC stabilită la Vr¹ac, Republica Serbia. Auditul la nivelul Programului va fi realizat de către Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi din România, iar atribuţiile de certificare vor fi îndeplinite de către Autoritatea de Management.
MDRAP gestionează, în perioada de programare 2014-2020, 14 programe operaţionale cu cofinanţare din fonduri europene: Programul Operaţional Regional - POR, Programul Operational Capacitate Administrativă - POCA şi 12 programe de cooperare teritorială europeană (6 programe pentru care MDRAP este Autoritate de management sau Autoritate comună de management şi 6 programe pentru care este Autoritate naţională).