Pînă la 30 martie, grupul de lucru pentru reglementarea publicităţii de stat, întrunit ieri, va finaliza un proiect de lege în acest sens. Tot atunci va fi şi următoarea întîlnire a grupului din care fac parte o serie de reprezentaţi ai unor instituţii de presă şi ai organizaţiilor non-gu-vernamentale. Întrunirea de ieri s-a derulat la Palatul Victoria, sub patronajul premierului Călin Popescu Tăriceanu. El a menţionat că doreşte ca "publicitatea de la stat să nu mai aibă rolul de a controla unele instituţii de presă şi instituţiile publice să dea socoteală pentru modul în care sînt folosiţi banii publici". Primul-ministru a precizat că o mare parte din punctele sale de vedere le-a expus deja într-o interpelare făcută în urmă cu o săptămînă la parlament, în calitate de deputat. El a precizat totuşi că doreşte ca funcţionarii publici să aibă o mai mare responsabilitate asupra modului în care gestionează banii. În opinia sa "un mod discreţionar este o încălcare a principiilor democraţiei şi contrarul dorinţei guvernului de a consolida libertatea presei şi democraţia".
Cei prezenţi au apreciat că lipseşte un cadru legislativ adecvat, care să reglementeze piaţa de publicitate ce are ca sursă o instituţie a statului sau o companie deţinută în mare parte de stat. Lipsa de transparenţă în gestionarea banului public de către unele autorităţi a fost acuzată de Codru Vrabie, reprezentantul organizaţiei Transparency International, şi de Cristian Pârvulescu, preşedintele "Asociaţiei Pro Democraţia". Redactorul-şef al ziarului "Adevărul", Cristian Tudor Popescu, a acuzat faptul că exis-tă pe piaţă unele publicaţii de tiraj restrîns, care fiinţează doar pe banii proveniţi din publicitatea de la stat. Ziaristul a apreciat că toate aceste ziare sau reviste au o poziţie subiectivă faţă de unele teme sensibile care privesc instituţiile statului. Mircea Toma, reprezentantul "Agenţiei de Monitorizare a Presei", a declarat că publicitatea de la stat presupune şi o asumare a tăcerii ziarului respectiv cu privire la unele subiecte sensibile pentru acea instituţie publică: "În unele cazuri această situaţie a fost chiar prevăzută în contractul de publicitate".
În urma discuţiei s-a stabilit că actul normativ care va reglementa modul în care se acordă publicitatea provenită de la instituţii ale statului să treacă pe la fiecare membru al grupului. Premierul a adăugat că aş-teap-tă cu nerăbdare proiectul de lege, mai ales că priveşte cu interes tema aflată în dezbatere.
Din informaţiile prezentate de premier, săptămîna trecută, rezultă că în perioada 2000-2004 s-au cheltuit pentru reclamă din bani publici circa 65 milioane euro. Pe ministere, sumele mari se împart între Ministerul Economiei şi Comerţului cu 43,6 milioane euro, MTCT - 8,5 milioane euro, MAPDR - 6,3 milioane euro şi Finanţele Publice cu 2,5 milioane, restul fiind instituţii publice sau societăţi de stat cu sume sub 200.000 euro. Pe ani, vîrful se înregistrează în anul electoral 2004, cu 16,9 milioane euro.