Marea majoritate (85%) a directorilor generali din România planifică creşteri ale investiţiilor în transformarea digitală, în următorii trei ani, potrivit sondajului CEO Survey 2021, realizat de PwC România. Astfel, transformarea digitală urcă pe primul loc în topul domeniilor pentru care executivii vor aloca mai multe fonduri.
Întrebaţi despre modul în care şi-au schimbat intenţiile de investiţii ca urmare a crizei provocate de pandemie, directorii generali din România au menţionat în ordine, după transformarea digitală (85%), iniţiativele în vederea eficientizării costurilor (83%), stilul de conducere - leadership şi dezvoltarea talentelor (79%), securitatea cibernetică (76%).
"Transformarea digitală a surclasat în 2021 eficientizarea operaţională care a fost prioritară în ultimii ani şi care ne-am fi aşteptat să rămână dominantă, mai ales pe fondul crizei sanitare, aşa cum a fost în criza financiară din urmă cu un deceniu. Orientarea spre digitalizare este atât un efect al situaţiei din ultimul an şi jumătate, în care tehnologiile au însemnat inclusiv supravieţuirea afacerilor, cât şi o mai mare conştientizare, tocmai datorită acestui context recent, că viitorul aparţine digitalizării", a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.
Sondajul mai arată că 41% dintre liderii de organizaţii au ca prioritate creşterea productivităţii prin automatizare şi tehnologizare pentru a-şi asigura competitivitatea pe piaţă. Tehnologiile inteligente, cum ar fi RPA, machine learning şi chatbot oferă companiilor noi oportunităţi de a îmbunătăţi performanţa proceselor operaţionale şi de a realiza economii semnificative.
"Majoritatea companiilor au investit în ultima vreme în tehnologie şi vedem că 85% spun că vor să investească mai mult. Dintre aceştia, peste jumătate (53%) vor investi în digitalizare cu cel puţin 10% în plus faţă de anii anteriori. Dar, pe lângă investiţii, companiile ar trebui să fie preocupate de modul în care integrează tehnologiile în modelul de afaceri ca să putem vorbi cu adevărat de transformare digitală. Transformarea digitală este o abordare strategică, centrată pe digitalizare, care înseamnă mult mai mult decât îmbunătăţirea unor servicii sau produse datorită tehnologiei. Aşadar, marea majoritate a companiilor sunt abia la începutul acestui drum spre digitalizare şi necesită investiţii mai mari. De exemplu, la nivel global, studiile noastre arată că doar 5% dintre companii sunt acum cu adevărat digitale", explică Dinu Bumbăcea.
În noul context, este de aşteptat ca utilizarea analizelor avansate de date să fie mai intensă şi adoptarea Inteligenţei Artificiale (AI) în fundamentarea deciziilor de management, inclusiv a celor de gestionare a riscurilor, să se facă pe scară largă. Prin urmare, 62% dintre directorii generali au afirmat că se vor concentra mai mult asupra digitalizării funcţiei de management al riscurilor.
Interesul directorilor generali din România pentru transformarea digitală este similar cu cel exprimat de liderii globali şi regionali, care de asemenea planifică creşteri de peste 10 procente ale investiţiilor în transformarea digitală.