Înzestrarea Armatei Române pare un proces dificil de realizat, atât timp cât scandalurile privind procedurile de achiziţie derulate de Ministerul Apărării Naţionale (MApN) par să nu se mai sfârşească. Cel mai recent este legat de anularea achiziţiei publice privind cumpărarea rachetelor Exocet produse de compania franceză MBDA.
În cursul lunii august, MApN a anulat procedura pentru care se prezentase un singur ofertant şi a ales să schimbe modul de derulare a achiziţiei. Astfel s-a propus negocierea unui contract G2G (între guvernul român şi cel al SUA) privind achiziţionarea unor rachete NSM (Naval Strike Missile), care, în opinia ministrului Nicolae Ciucă asigură interoperabilitatea şi sunt mai bune decât cele produse de francezi.
Argumentele ministrului au fost motivate pe larg de angajaţii MApN cu prilejul lansării, vineri, 30 octombrie, a platformei de ştiri corecte din apărare - Inforadar.
Pe platforma respectivă, este publicată poziţia oficială a MApN în legătură cu programul de înzestrare "Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă" (SIML).
Ministerul consideră că Forţele Navale au nevoie de un sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă nou, modern, interoperabil în ceea ce priveşte sistemul de comunicaţii, sistemele de criptare şi sistemul de comunicaţii de date tactice (Tactical Data Link), cu navele care urmează să intre în dotarea forţelor navale şi cu cele din dotarea altor state membre ale NATO.
Conform cerinţelor Forţelor Navale, parametrii SIML trebuie să permită îndeplinirea misiunii de descurajare, neutralizare sau distrugere a navelor de suprafaţă adverse, dar şi de apărare a căilor de comunicaţii maritime proprii.
MApN susţine că singurul sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă complet operaţional, modern, testat şi livrat către forţe armate din state NATO, este sistemul bazat pe racheta Naval Strike Missile (NSM), printre statele care au racheta, dar nu sistemul, numărându-se Germania, Norvegia, Polonia, Statele Unite ale Americii şi Malaezia.
Oficialii ministerului susţin că prin această achiziţie se asigură instruirea personalului pentru folosirea sistemului respectiv, accesul la bazele de date cu caracteristicile/parametrii tactici ai ţintelor, interoperabilitatea în cadrul NATO şi furnizarea echipamentelor criptografice şi cu regim special integrate în SIML.
Costurile achiziţiei sistemului NSM sunt estimate la 200 milioane EURO, fără TVA, cu mult peste cele 137 milioane, atât cât era oferta MBDA.
Mai mult, aşa cum subliniază cei din MApN, costurile achiziţiei nu vor include participarea industrială, transportul internaţional şi asistenţa tehnică.
În privinţa motivelor anulării achiziţiei derulate cu compania franceză MBDA, reprezentanţii MApN arată:
"Procedura anterioară de achiziţie pentru capabilitatea SIML a trebuit anulată de autoritatea contractantă ca urmare a faptului că singurul operator economic care a depus o ofertă în cadrul procedurii de achiziţie reglementată de HG 630/2018 nu a mai dorit continuarea acesteia"
Deşi susţin că oferta depusă de MBDA este supusă regimului confidenţialităţii, totuşi reprezentanţii MApN redau câteva informaţii în legătură cu aceasta.
"MBDA a oferit cantităţi mai mari din produsele care făceau obiectul procedurii de achiziţie şi, în acelaşi timp, a impus condiţii suplimentare pentru încheierea contractului, ofertând la pachet şi alte echipamente şi produse care nu făceau parte din programul de achiziţii în discuţie, deci în afara cadrului legal care reglementa procedura de achiziţie a programului (HG 630/2018). Compania a informat autoritatea contractantă, inclusiv în scris, că aceste condiţii nu sunt negociabile, nu a depus documente care să ateste că produsul ofertat se încadrează în parametrii specificaţi în Documentaţia descriptivă a sistemului şi a refuzat să răspundă solicitărilor de clarificări trimise în conformitate cu procedura de achiziţie, informând că nu mai doreşte să participe la negocieri. Ca atare, singura soluţie legală aflată la dispoziţia autorităţii contractante a fost anularea procedurii de achiziţie", se arată în poziţia exprimată de ministerul de resort.
La solicitarea Ziarului BURSA, compania franceză MBDA ne-a prezentat următorul punct de vedere:
"Oferta MBDA a luat în considerare sinergia cu programul corvetelor - câştigat de Naval Group, cu rachete MBDA - pentru a se încadra în buget şi pentru a fi în beneficiul industriei de apărare din România, aşa cum cer obligaţiile de offset. Criteriile tehnice (clasificate) care nu au fost îndeplinite de produsul nostru nu sunt îndeplinite de niciun participant la procedura competitivă şi nu vor fi îndeplinite nici de produsul care ar urma să fie achiziţionat prin procedură Guvern la Guvern (G2G) din SUA. Putem chiar să dezvăluim faptul că acest produs este cel mai divergent în raport cu acele criterii cerute participanţilor la procedura competitivă, lucru ce poate fi confirmat cu uşurinţă de Ministerul Apărării Naţionale. Dacă aceste criterii nu mai sunt relevante, dacă bugetul poate fi mărit aşa cum este menţionat de Ministerul Apărării Naţionale şi nu se mai solicită offset (cu toate costurile asociate), de ce aceste noi condiţii nu sunt propuse tuturor participanţilor la procedura competitivă, aşa cum prevede regulamentul european privind achiziţiile? MBDA este, în mod evident, gata să participe la o astfel de procedură competitivă revizuită".
Poziţia MApN a fost publicată la sfârşitul acestei săptămâni care a debutat la Paris cu semnarea de către premierul Ludovic Orban şi premierul Jean Castex a foii de parcurs privind parteneriatul strategic dintre Franţa şi România. Foaie de parcurs care include cooperare în domeniul militar, al industriei de apărare, în domeniul energiei şi în alte domenii de activitate importante.
Motivarea continuării procedurii de achiziţie a sistemului american NSM arată că la Paris, cel puţin în domeniul industriei de apărare, cele două părţi nu au căzut de acord. Sau poate că oficialii din Hexagon s-au mulţumit doar cu contractul obţinut de Naval Group.
1. francezi smecheri
(mesaj trimis de mad max în data de 02.11.2020, 16:24)
daca francezii au facut o oferta care nu indeplinea criteriile tehnice, oferind alte lucruri decat cele care se cereau si conditionand oferta de achizitia unei cantitati mai mari decat cea care se cumpara - aceasta nu putea fi acceptata dpdv legal.
in traducere libera, francezii ziceau iti dau rachetele astea de coasta la pretul asta, dar numai daca cumperi inca XX bucati separat pentru corvete (mutand de fapt bugetul dincolo si incadrandu-se artificial in pretul de la SIML). Asa se face ca au fost singurii care au depus oferta, stiind ca nu se incadreaza nici ei in pret - ceilalti ofertanti nemaiobosindu-se sa faca oferte, ca daca sistemul lor era 200 de miliioane iar bugetul achizitiei era 137, stiau toti ca licitatia se anuleaza.