În România asistăm la o creştere accentuată a interesului în fenomenul franciză. Găsim pe paginile web specializate sute de francize internaţionale ce aşteaptă să intre în România. Cu toate astea, numărul deschiderilor de noi unităţi este destul de mic. Analizăm astăzi motivele unui succes, franciza Lollipops Paris care a deschis deja primul magazin în România, la Oradea, următorul se va deschide în aripa nouă a magazinului Unirea în septembrie iar altele se vor deschide pînă la sfîrşitul anului în ţară. Vom încerca să determinăm de ce reuşeşte Lollipops acolo unde alte francize la fel de interesante nu o fac.
• Cine este Lollipops Paris
Reţeaua a fost înfiinţată în 1994 numărînd 28 magazine în Franţa şi peste 40 în toată lumea.
Conceptul constă în creaţia de genţi, poşete, portofele, tricouri, centuri, bijuterii, eşarfe şi pălării care sînt în pas cu moda pariziană a momentului, confecţionate din materiale de calitate, şi accesibile ca preţ. Segmentul vizat sînt femeile cu vîrste între 19-40 ani.
Magazinul standard este de dimensiuni mici, ca o casă de păpuşi, pentru ca noile tendinţe de stil şi culoare în mobilier să poate fi introduse peste noapte.
Mobilierul este eclectic stil Louis XVI, tapetul este original scaunele şi tejghelele sînt roz într-un amestec de modern şi învechit. Se vede intenţia francizorului ca vizitatorul să nu uite niciodată atmosfera magazinului. Lumina este roz, fîntîna care susură, parfumul de trandafiri, muzica discretă-totul este orchestrat pentru a îndemna vizitatorul să atingă materialele.
S-a alcătuit o diagramă Fa-shion/Preţ. Dacă pe axa fashion Lollipops este la acelaşi nivel cu Dolce&Gabana, Versace, Dior şi înaintea lui Gucci sau Armani, preţurile sînt cu mult mai mici.
Investiţia cerută unui francizat Lollipops în străinătate este de 85.000 euro.
Pentru România s-a ajuns la un nivel de 20-25.000 euro.
Cum s-a reuşit asta: S-a decis execuţia completă în România a mobilierului, a afişelor şi ambalajelor. Mobilierul care este un element fundamental în succesul magazinului Lollipops.
Francizorul a remarcat faptul că românii pot executa mobilă de cea mai bună calitate identică cu originalul la preţuri extrem de mici. Absolut tot mobilierul se poate crea în ţară după planurile arhitecţilor francezi la un preţ de circa 2500 euro adică de cinci ori mai ieftin decît cel original. Pentru Oradea acesta s-a executat la Marghita. Pentru Iaşi se execută la Suceava.
Afişele şi ambalajele pot fi trimise din Franţa dar ele pot fi executate la fel de bine în România.
Tapetul care este special, figurinele şi suporţii sînt trimişi din Franţa deoarece calitatea aces-tora este greu de reprodus în ţară.
În urma studiului făcut, francizorul a renunţat să perceapă redevenţa de 8% practicată în mod obişnuit datorită faimei românilor de a "se descurca" cu evidenţele contabile şi datorită impresiei neplăcute pe care o taxă permanentă o lasă asupra acestora.
A intrat în România cu taxă de franciză obişnuită 10.000 euro. În urmă cu trei luni a redus-o la 5.000 şi rezultatele se văd.
Se ştie că numai 10% din francize eşuează. Din acestea jumătate eşuează din cauza lipsei de supraveghere şi sprijin permanent pe care francizorul trebuie să ofere. În afara trainingului la Paris de trei-cinci zile acesta a creat o echipă în România care să se ocupe permanent de francizat pentru training, amenajare şi toate problemele ce apar într-o afacere.
Colecţiile de vară şi iarnă cuprind fiecare peste 500 de articole, iar săptămînal se crează 1, 2 articole noi.
• Pentru vara 2005
Culori stridente, între care "vedetele" sînt verde crud, galben strălucitor, roşu-zmeură, portocaliu acid şi turcoaz.
• Pentru toamna 2005
Culori luminoase şi în special asocieri de culori: negru/ gri/ violet/ roz stins, prun/ verde smaragd, roşu/ bej/ ciocolatiu/ verde-bob de mazăre cele trei tendinţe fiind Burgheza rebelă, Grand Siecle şi Păpuşa Boemă.
Francizatul este sfătuit să comande cîte două articole din fiecare produs. Pe măsură ce acestea se vînd feedback-ul funcţionează perfect urmînd să se trimită în 3 zile produsele cele mai vîndute. Comenzile se fac şi pentru sume de 1500 euro.
Recapitulînd putem distinge lipsa de succes a multor francize internaţionale în a intra pe piaţa românească.
1. Taxele de intrare neadaptate la nivelul României
2. Lipsa de informare şi de flexibilitate privind costurile
3. Neadaptarea strategiilor de marketing şi management la nivelul culturii de organizaţie din România
4. Neoferirea unui sprijin permanent şi consistent şi întîrzierea răspunsului la reacţiile venite din piaţă.