• Primul fast-food de marcă din România cu investiţie sub 10.000 euro
Pentru faptul că românilor le place să mănînce stau drept dovadă atît nenumăratele tipuri de preparate culinare autohtone cît şi numărul de restaurante existente la orice pas. Faptul că românii sînt gata să deguste şi să accepte feluri de mîncare din bucătăriile altor ţări este dovedit de numărul mare de res-taurante cu specific etnic, italian, arăbesc, chinezesc, grecesc etc. De asemenea, piaţa românească a demonstrat că este deschisă conceptelor noi. Cîţi români ştiau ce este un hamburger acum 20 de ani? Sau despre specialităţile de pui servite la KFC?
Şi pentru că am vorbit de hamburgeri şi de specialităţi de pui, trebuie să menţionăm că nu doar restaurantele tip fast-food sînt francize, ci au fost create şi reţele de restaurante cu specific, în sistem franciză. Iar altele combină sistemul fast-food cu restaurantul cu specific. Un exemplu este Dr Gusto, un concept de restaurant care combină sistemul rapid şi ieftin al restaurantelor fast-food cu prepararea piadinei, un fel de mîncare cu specific italian.
• Ce este piadina?
Un produs fast-food format dintr-un aluat inconfundabil asemănător cu o lipie: piadina şi umplutura diversă (mozzarella, salam, şuncă presată, Kaiser, cartofi pai, roşii, maioneză, ardei copt etc) care poate fi servită în diverse combinaţii: "A la Alex", "Sud Africa", "Crudo", "Bianca Rossa", "Rustica", "Tonno Verace" (cu ton), "Diavola" (picant), "Puttanesca", "Chicken" (cu pui), "A la "Chef", "Formaggi " (diferite combinaţii de brînză) şi "A la "Sisi"".
Diferenţa între lipia de la piadină şi cea de kebab este că piadina se mulează perfect pe conţinut, fiind fragedă, foarte plăcută la mîncat, la fel ca şi o clătită, în timp ce lipia pentru kebab este rigidă şi crocantă. Umplutura pentru piadine este extrem de diversă şi apetisantă.
• Istoricul piadinei
Piadina este de origine italiană. Marinarii fenicieni i-au învăţat pe localnicii din ceea ce a devenit mai tîrziu ţinutul Romagna cum să prepare un aliment numit "focaccia", care mai tîrziu a ajuns să poarte numele de "piadină". Treptat, aceasta a devenit un preparat tradiţional italian, cîştigînd şi faima internaţională. Astăzi, piadina se regăseşte oriunde în Italia, dar mai ales în Romagna, ale cărei străzi sînt pline de chioşcuri care vînd piadine ("baracchini della piadina").
• Sărbătoarea Piadina Romagnola
Acest festival are loc în fiecare an la Milano Marittima. Este vorba de un concurs gastronomic la sfîrşitul căruia publicul alege cele mai bune opt piadine, şi apoi, pe cea mai bună din cele opt. Cu prilejul degustării, se bea mult vin şi se cîntă.
• Oferta "DrGusto"
Piadineria are un număr de produse standard (minim 10), iar diversificare are loc pe măsură ce DrGusto introduce noi produse ce îşi dovedesc succesul la public.
Este interesant că un client de piadinerie poate să îşi decidă singur conţinutul piadinei. Cel puţin două din piadinele de bază DrGusto sînt realizate după opţiuni ale clienţilor care s-au dovedit a fi de mare succes.
• Investiţie
După cum am spus la început, investiţia totală este sub 10.000 de euro. Taxa de franciză şi costul tuturor echipamentelor sînt, în total, 6.000 euro. Amortizarea acestei inves-tiţii se face în funcţie de mersul afacerii, între 6 şi 12 luni. Redevenţa cerută de francizor este de 7% din cifra de afaceri pentru piadine. În cadrul piadineriei se pot adiţiona şi alte produse agreate de francizor precum băuturi răcoritoare, cafea (cafea Manuel), preparate de patiserie (patiserie Dolce Vita). Pentru acestea nu se percepe redevenţă.