Urmată îndeaproape de celelalte state din BRIC, China rămâne, pentru al treilea an consecutiv, în Indexul Oportunităţilor Globale al BDO, cea mai atractivă destinaţie pentru investiţii, principalele sale avantaje fiind dimensiunea pieţei şi forţa de muncă ieftină.
Interesul faţă de Brazilia, Rusia şi India a crescut semnificativ faţă de anul precedent, 45% dintre directorii financiari intervievaţi concentrând dezvoltarea companiilor pe aceste pieţe, considerate deja pieţe stabile.
Statele Unite ale Americii, Germania, Marea Britanie şi Emiratele Unite sunt economiile dezvoltate situate între primele 10 poziţii ale aceluiaşi clasament. De pe locul al nouăsprezecelea, Polonia este cel mai bine situată economie din Europa Centrală, în timp ce ţara noastră ocupă locul 44 oferind forţă de muncă ieftină şi rate de profitabilitate atractive, dar şi corupţie şi etică în afaceri îndoielnică. Franţa şi Japonia sunt statele care au pierdut cele mai multe locuri în clasament în comparaţie cu anul precedent, cultura şi limba fiind principalele bariere pentru investitori.
• Grecia este mai riscantă decât Siria
În clasamentul BDO privind riscurile de investiţii, dominat, la vârf, de statele din Orientul Mijlociu, Grecia se situează pe a treia poziţie, fiind considerată, din cauza situaţiei economice şi politice actuale, mai riscantă decât Siria (4), Libia (5), Nigeria (6) sau Yemen (10). Într-o situaţie similară se află şi Spania, pe cea de-a şaptea poziţie, şi Italia, pe a douăsprezecea.
Cu toate că în ultimul an climatul de afaceri s-a înrăutăţit, în principal, din cauza fluctuaţiilor monedelor şi a riscurilor de natură geopolitică, două treimi dintre companii cresc cu ajutorul operaţiunilor de peste hotare, iar veniturile le-au crescut, în ultimul an cu peste 9%.
În timp ce numai 4% dintre respondenţi se aşteaptă ca aceste venituri să se diminueze, barierele de natură legislativă şi creşterea competiţiei le îngreunează expansiunea pe pieţele externe.
Sursele de finanţare nu mai reprezintă o problemă pentru investiţiile pe pieţele externe, companiile concentrându-se, în prezent, pe analiza pieţei şi identificarea unor parteneri locali potriviţi.
În general, odată ce compania intră pe o nouă piaţă, nu se va retrage. Dobândirea unor cunoştinţe aprofundate despre piaţa respectivă şi alegerea oamenilor şi distribuţiei potrivite o vor ajuta să se dezvolte pe plan local, iar contabilii şi consultanţii fiscali vor reprezenta principalele surse de informaţie.
Apetitul pentru risc se dovedeşte o trăsătură naţională, managerii din Rusia, China sau Japonia fiind cei mai dispuşi să îşi asume riscuri pentru stimularea creşterii afacerii. 60% dintre companiile din Rusia, ea însăşi considerată o economie riscantă, fiin dispuşi chiar să îşi asume riscuri majore.
• Silviu Manolescu: "Avem avantaje competitive în raport cu Europa Centrală şi de Est"
Cele mai atractive şapte locaţii pentru investiţii sunt economii care, cumulat, reprezintă aproape jumătate din produsul intern brut (PIB) mondial şi tot atât din totalul populaţiei, astfel că cei doi factori principali în selectarea pieţelor sunt dimensiunea economiei naţionale şi baza de clienţi noi care pot fi adresaţi, a precizat Silviu Manolescu, CEO al BDO România.
În acest context, domnia sa declarat: "Păstrând proporţiile, România prezintă, în termeni relativi, în raport cu celelalte economii din zona central şi est-europeană, aceste avantaje competitive. Pentru a-şi realiza însă potenţialul din punct de vedere al atragerii investiţiilor străine, România ar trebui să fie preocupată constant de menţinerea parametrilor macroeconomici într-o zonă care să ofere o perspectivă pozitivă".