Priorităţile Consiliului Concurenţei (CC) în domeniul ajutorului de stat fac referire, în acest an, în principal la continuarea colaborării cu Fondul Monetar Internaţional, Uniunea Europeană şi Banca Mondială în vederea asigurării respectării legislaţiei în domeniu, în cadrul procesului de restructurare şi privatizare a unor companii de stat cum sunt Poşta Română, CFR Marfă sau Oltchim, se arată în Raportul CC pe 2012.
Acesta precizează că, anul trecut, Comisia Europeană a emis şase decizii privind măsuri de ajutor de stat notificate de România, în cazuri precum Oltchim, unde a fost aprobată conversia în acţiuni a datoriei faţă de autorităţile publice în valoare de 538 milioane lei şi acordarea unei garanţii de stat care acoperă 80% dintr-un împrumut comercial în valoare de 424 milioane euro.
Închiderea minelor de cărbune necompetitive deţinute de Compania Naţională a Huilei Petroşani (CNH) este un alt caz către care CC şi-a îndreptat atenţia, Comisia Europeană autorizând ţara noastră să acorde din fondurile publice un ajutor de peste 1 miliard de lei în vederea închiderii acestor mine.
Amintim că ministrul transporturilor Relu Fenechiu a spus, recent, că Executivul pregăteşte o Ordonanţă de Urgenţă prin care să şteargă obligaţiile neachitate pe care CFR Marfă le are la bugetul de stat şi care ajung la 1,5 miliarde lei, în vederea privatizării operatorului feroviar român de transport marfă.
Totodată, zilele trecute, Ion Smeeianu, directorul general al Poştei Române, a declarat că va fi luată în discuţie ştergerea datoriilor în valoare de 242,5 milioane de lei, pe care compania de stat le are la buget.
• CC a declanşat, anul trecut, 22 de investigaţii, finalizând alte 24
Anul trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat 22 de investigaţii, dintre care 18 au vizat posibile încălcări ale legislaţiei de concurenţă, una a reprezentat o analiză asupra unei concentrări economice notificate şi trei au privit anumite sectoare economice.
Potrivit Raportului CC pe 2012, numărul investigaţiilor deschise anul trecut a fost mai mic cu 19% decât în 2011 şi cu 15% decât în 2010.
Cele mai multe investigaţii au vizat sectorul construcţiilor de drumuri (28%), urmat de cel al transportului de persoane (11%).
Cele 3 anchete sectoriale vizează piaţa distribuţiei de filme către cinematografe din România, sectorul gazelor naturale din ţara noastră şi piaţa autohtonă a serviciilor de salubrizare.
Reprezentanţii CC anunţă că, în 2012, au fost finalizate 24 de investigaţii. Dintre acestea, 22 au vizat posibile încălcări ale legislaţiei de concurenţă, una a avut ca obiect analiza unei concentrări economice şi una a reprezentat o investigaţie sectorială.
"Numărul de investigaţii finalizate în ultimii trei ani a avut un trend crescător", precizează raportul citat.
Din totalul investigaţiilor privind posibile încălcări ale legislaţiei de concurenţă, patru au fost finalizate cu sancţiuni. Alte cinci investigaţii s-au încheiat prin acceptarea de angajamente, iar restul de 13 au fost închise, întrucât nu au fost identificate dovezi suficiente privind încălcarea legii, care să justifice impunerea de amenzi sau luarea unor alte măsuri.
Sectorul economic cel mai vizat de investigaţiile privind posibila încălcare a legislaţiei de concurenţă a fost cel al telecomunicaţiilor (14% dintre investigaţii).
La finalul anului trecut, erau în desfăşurare 69 de investigaţii privind posibila încălcare a legislaţiei de concurenţă, din care 20 mai vechi de trei ani şi 9 anchete sectoriale.
Pe parcursul lui 2012, au fost efectuate inspecţii inopinate la 121 de sedii/puncte de lucru deţinute de 116 de întreprinderi, în cadrul a 15 investigaţii.
Numărul concentrărilor economice a crescut cu 16,7%, anul trecut faţă de anul anterior, ajungând la 42. Toate aceste operaţiuni au fost autorizate fără a necesita derularea unei investigaţii.
Direcţia de specialitate din cadrul Consiliul Concurenţei a deschis, în 2012, patru investigaţii privind participarea cu oferte trucate la unele proceduri de achiziţie publică.
"Ca urmare a analizei rapoartelor de control ale ANRMAP, Consiliul Concurenţei a declanşat două inves-tigaţii referitoare la posibila participare cu oferte trucate la unele proceduri de achiziţii publice organizate de Consiliul Judeţean Ilfov şi de Consiliul Judeţean Teleorman", potrivit Raportului CC.
Valoarea amenzilor aplicate de Consiliul Concurenţei în 2012 a fost de 30.216.850 lei (6.781.160 euro), un număr de nouă întreprinderi şi o organizaţie profesională fiind sancţionate pentru practici anticoncurenţiale, patru întreprinderi pentru nefurnizarea de informaţii şi o întreprindere pentru punerea în aplicare a unor concentrări înainte de notificarea şi autorizarea sa de către Consiliul Concurenţei.
• Amenzi în energie
Anul trecut, CC a finalizat inves-tigaţia privind posibila trucare a licitaţiilor organizate de SNTGN Transgaz SA Mediaş şi SNGN Romgaz SA Mediaş în perioada 2009-2011, pentru atribuirea unor contracte privind racorduri de gaze naturale şi lucrări de modernizare şi întreţinere a instalaţiilor aferente. În cadrul investigaţiei, a fost demonstrată trucarea a două licitaţii organizate de Transgaz, de către SC Condmag şi SC Inspet, respectiv de SC Moldocor şi SC TMUCB.
Ca urmare, Condmag şi Inspet au fost amendate cu 4.548.658 lei (1 milion euro) şi, respectiv, 7.296.204 lei (1,6 milioane euro), pentru realizarea unei înţelegeri privind participarea cu oferte trucate la procedura de achiziţie publică.
"Trucarea ofertelor a constat în schimbul de informaţii sensibile, cu caracter confidenţial, care au permis S.C. Inspet S.A. să câştige licitaţia, conform unei înţelegeri prealabile", arată raportul citat.
SC Moldocor a fost amendată cu 2.235.028 lei (500.000 euro) şi TMUCB - cu 11.384.975 lei (2,5 milioane euro), pentru realizarea unei înţelegeri în scopul participării cu oferte trucate la procedura de achiziţie publică.
Potrivit raportului, "trucarea licitaţiei s-a realizat prin corelarea ofertelor depuse de cei doi concurenţi: TMUCB a transmis Moldocor informaţii confidenţiale cuprinse în oferta sa financiară".
Pentru fiecare dintre cele patru întreprinderi, amenda a reprezentat 4% din cifra de afaceri înregistrată în anul anterior sancţionării.
• Achiziţii publice mai puţine
În anul 2012, bugetul Consiliului Concurenţei a fost de 41,25 milioane lei. Bugetul a fost mai mare cu circa 20% decât în anul 2011, respectiv cu 13% faţă de 2010. CC a derulat un număr de 304 proceduri de achiziţii, în valoare de 3.383.544,4 lei, numărul procedurilor de achiziţie publică scăzând faţă de cel din 2011.
Anul trecut, personalul autorităţii române de concurenţă a fost alcătuit din 292 de angajaţi, în creştere cu 2% faţă de 2011, dar în scădere cu 1% comparativ cu anul 2010.
Conform strategiei instituţiei pentru perioada 2010-2014, pentru anul 2013, Consiliul Concurenţei şi-a stabilit o serie de priorităţi care ţin cont de caracteristicile pieţei româneşti şi tendinţele acesteia.
În domeniul concurenţei, principala prioritate o constituie obţinerea de performanţe la nivelul celorlalte autorităţi de concurenţă din UE, printre altele acest lucru urmând să fie realizat prin anchete sectoriale din domenii precum bunurile de consum, energia, construcţia de drumuri naţionale şi autostrăzi, sectorul bancar.
În ceea ce priveşte ajutorul de stat, priorităţile autorităţii de concurenţă pentru anul în curs se referă, în principal, la respectarea obligaţiilor ce revin României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi la continuarea colaborării cu organismele internaţionale în vederea asigurării respectării legislaţiei în domeniu, în cadrul procesului de restructurare şi privatizare a unor companii de stat, cum sunt Poşta Română, CFR Marfă, Oltchim etc.; pregătirea condiţiilor necesare accesării fondurilor structurale în următorul ciclu bugetar prin asigurarea conformităţii cu regulile de ajutor de stat a programelor operaţionale; precum şi la participarea activă, împreună cu celelalte state membre ale UE, la procesul de modernizare a regulilor de ajutor de stat, proces iniţiat de Comisia Europeană.