RBL semnalează că măsurile de sprijin pentru antreprenori nu au reușit să își atingă în mod real scopul. Deși se discută despre granturile dedicate mediului privat încă din luna mai 2020, nici până în prezent nu s-a finalizat implementarea celor trei tipuri de granturi: microgranturile de 2.000 de euro pentru PFA-uri și IMM-urile fără angajați, granturile pentru capital de lucru de 15% din cifra de afaceri pe 2019, dar nu mai mult de 150.000 de euro și granturile pentru investiții cu valoare între 50.000 și 200.000 de euro, conform unui comunicat remis redacţiei.
"Am fost seduși și abandonați. Să fim înțeleși: apreciem foarte mult deschiderea Guvernului la dialogul cu antreprenorii, dar de la vorbe trebuie să treacă la fapte. Problema majoră cu care se confruntă în acest moment IMM-urile direct afectate de pandemie este întârzierea apărută în procesul de evaluare și plată pe Măsura 2 - grantul pentru capital de lucru. Deși anul trecut au existat promisiuni că plata se va face cel târziu în decembrie 2020, banii sunt încă neîncasați.
Consideră că este obligatoriu ca Ministerul Economiei să prezinte și să își asume public un calendar concret pentru finalizarea evaluărilor și plăților. Este un gest de normalitate în relație cu mediul antreprenorial, cu atât mai mult cu cât cea mai mare parte a acestor sume se va întoarce la bugetul de stat." a spus Dragoș Petrescu, vicepreședinte Romanian Business Leaders.
Și mai îngrijorător, Măsura 3 - grantul pentru investiții, care pornise sub auspicii foarte bune, riscă să devină un eșec major, în principal din cauza lipsei complete de transparență și de deschidere la dialog a Ministerului Economiei la momentul în care s-a publicat prima versiune a OUG 130. Mediul de afaceri a atras atenția asupra pericolului pe care îl prezintă grila de punctaj propusă de minister în urmă cu jumătate de an și și-a exprimat disponibilitatea de a lucra alături de reprezentanții ministerului pentru a identifica varianta optimă de grilă de punctaj care să asigure implementarea Măsurii 3, așa cum era gândită - drept sprijin concret pentru ca IMM-urile afectate de pandemie să își consolideze afacerile și să le diversifice. Însă, nu a existat nicio deschidere în acest sens din partea Ministerului Economiei, spune sursa citată.
În plus, deși Parlamentul a aprobat - prin Legea 220 cu privire la OUG 130 - o
grilă de punctaj complet diferită, mult mai obiectivă în evaluarea aplicațiilor depuse, ministerul a preferat sa proroge aplicarea legii, fără un motiv real. Constatăm în prezent efectele acestei atitudini opace: Măsura 3 este lovită de suspiciuni de fraudare și niciun IMM dintre cele cărora ar fi trebuit să li se adreseze acest tip de grant nu ar obține - la cum arată lucrurile în prezent - respectiva finanțare. Salutăm deschiderea anchetei asupra acestei situații și considerăm că singura soluție obiectivă, care ar putea reface încrederea antreprenorilor în acest grant este anularea sesiunii inițiale și relansarea în condiții corecte pentru toți participanții și pe baza unei grile de punctaj care să asigure transparență și obiectivitate.
RBL semnalează, de asemenea, nevoia urgentă de sprijin pentru industria ospitalității, prin adoptarea și operaționalizarea schemei de ajutor de stat de maxim 20% din pierderea de cifră de afaceri în 2020 față de 2019 pentru afacerile din sectorul horeca.