În contextul actual, efectele celor două evenimente disruptive, pandemia şi războiul din Ucraina, generează îngrijorări în mediul de afaceri din România, se arată într-un comunicat de presă remis redacţiei. Potrivit celui mai recent sondaj realizat de Consiliului Naţional al IMM-urilor din România (CNIPMMR), 93.5% dintre companii întrevăd riscuri cu privire la o potenţială criză economică. Mihaela Teleman, CEO & Fondator Accountess, o echipă de peste 50 de experţi în management financiar şi consultanţă fiscală, subliniază impredictibilitatea mediului fiscal din România şi nevoia companiilor de a beneficia de un nivel ridicat de expertiză.
"Mediului fiscal din România îi lipseşte în continuare predictibilitatea, un lucru pe care comunitatea de afaceri îl revendică de decenii. Legislaţia fiscală este complexă şi deseori ambiguă, ceea ce atrage nevoia unui nivel ridicat de expertiză pentru un comportament fiscal corect din partea companiilor. Partenerii din portofoliul Accountess acordă o mare atenţie vitalităţii financiare a afacerilor lor. În această perioadă caracterizată de evoluţii dinamice de la o zi la alta, dialogul susţinut prin consultanţii Accountess şi implicarea acestora în alegerea deciziilor reduc o bună parte din angoasele antreprenorilor", susţine Mihaela Teleman, CEO & Founder Accountess.
Primele semnale ale fragilităţii şi potenţialele riscuri în caz de criză sunt resimţite, în primul rând, în cadrul departamentelor financiar-contabile
Importanţa consultanţei strategice în domeniul financiar-contabil devine esenţială atât ca atitudine profilactică din partea companiilor, cât şi ca măsură de intervenţie în situaţii de criză. Astfel, în pandemie, peste 135 companii au apelat la serviciile de consultanţă Accountess.
Potrivit experţilor Accountess, există o serie de măsuri eficiente pe care companiile care au traversat cu bine situaţii de criză le-au adoptat. Printre cele mai comune se numără: migrarea angajaţilor către forma de telemuncă şi accesarea beneficiilor financiare aplicabile acestei situaţii; accesarea fondurilor IMM Invest; renegocierea contractelor de chirie cu ajutorul certificatului pentru situaţii de urgenţă; eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale; solicitarea amnistiei fiscale pentru dobânzile şi penalităţile datorate pentru debitele restante; implementarea şomajului tehnic pentru domeniile afectate.
O atenţie deosebită asupra lichidităţilor este imperativă pentru menţinerea activităţii
Cu o experienţă de aproape 20 de ani, Accountess a sprijinit 1.033 de clienţi, organizaţi în toate formele juridice şi economice. Potrivit specialiştilor companiei, domenii precum colectarea, plăţile, termenele sau analiza costurilor merită abordări aprofundate. Dat fiind contextul actual, transformarea digitală ar trebui să fie printre preocupările prioritare în ceea ce priveşte zona de management.
Regândirea anumitor arii cheie, precum comunicarea cu beneficiarii, analiza concurenţei, exploatarea datelor generate, capacitatea de inovare sau percepţia clienţilor asupra valorii produselor sau serviciilor este ceea ce va influenţa ierarhia următorilor cinci ani.
Mai mult, reorganizarea activităţii exclusiv online a avut un impact pozitiv major pe toate planurile: pentru echipă (posibilitatea de a lucra remote a adus în echipa Accountess colegi din toată ţara, dar şi satisfacţia de a avea libertate deplină de acţiune), pentru clienţi (serviciile oferite companiilor din întreaga ţară au susţinut reorganizarea electronică a arhivelor şi a întregii activităţi financiar-contabile şi de resurse umane, aplicând principiile digitalizării), respectiv asupra portofoliului de servicii.
Recomandările Accountess, ca măsuri eficiente abordate de companii pe timp de criză:
Elaborarea bugetelor pe mai multe scenarii, cu posibilitate de ajustare lunară, în funcţie de profitabilitate şi nivelul veniturilor şi cheltuielilor. Un mod de lucru bazat pe scenarii multiple este extrem de important când vine vorba de adaptabilitatea business-urilor la contexte predispuse către schimbări dramatice.
Menţinerea unui cash-flow pozitiv: atenţia acordată pentru respectarea termenelor de încasare, respectiv către procedurile de recuperare, care trebuie să fie clare şi aplicabile.
Capacitatea de adaptare a echipei, prin creşterea implicării şi flexibilitatea în ceea ce priveşte includerea angajaţilor în activităţi diversificate din viaţa companiei.
Consolidarea relaţiilor la nivelul echipei, inclusiv la nivel de management şi investirea constantă în pregătirea oamenilor, prin diverse sesiuni de training.
Adoptarea de tehnologii care să asigure creşterea productivităţii şi eficientizarea proceselor de lucru. Transformarea digitală trebuie să constituie o măsură prioritară pentru optimizarea proceselor şi creşterea competitivităţii.
Restructurarea liniilor de business printr-o analiză la rece a profitabilităţii pe fiecare verticală şi/sau produs şi asumarea rapidă a decizilor în momente de criză.