Procesatorii şi comercianţii vor fi nevoiţi să aibă un adaos comercial de maximum 20%, iar distribuitorii de maximum 5%, în următoarele trei luni pentru alimentele de bază, potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă publicat ieri, în transparenţă decizională, timp de 10 zile, pe site-ul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Proiectul de act normativ iniţiat de guvernul Ciolacu propune plafonarea adaosurilor practicate atât în procesarea, cât şi în comercializarea unor produse alimentare esenţiale, cu scopul stopării creşterii preţurilor pentru aceste categorii de produse. Potrivit prevederilor actului normativ, pentru o perioadă de trei luni, cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare prevăzute în anexa actului normativ vor fi limitate astfel:
- maximum 20% la procesator, aplicată faţă de costul de producţie al produsului, calculat potrivit reglementărilor contabile în vigoare, în care sunt incluse cheltuielile directe şi indirecte;
- maximum 5% practicată în mod cumulat pe întreg lanţul de distribuţie, indiferent de numărul de distribuitori pe lanţ şi aplicată faţă de preţul de achiziţie, la care se adaugă cheltuielile operaţionale;
- maximum 20% la comerciant, la vânzarea cu amănuntul şi cash&carry, aplicată faţă de preţul de achiziţie la care se adaugă cheltuielile directe şi indirecte ale comerciantului; în cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse şi remizele şi risturnele, prevăzute în art.3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar.
Lista alimentelor care vor beneficia de prevederile acestui act normativ, discutată şi agreată de reprezentanţii Guvernului cu toate părţile implicate în producţia şi comerţul cu alimente cuprinde:
- pâine albă simplă 300 - 500 grame, fără specialităţi;
- lapte de vacă proaspăt 1,5% grăsime, ambalaj de 1 litru;
- brânză telemea de vacă vrac;
- iaurt simplu din lapte de vacă, grăsime 3,5%, maximum 200 grame;
- făină albă de grâu "000" la ambalaj de 1 kilogram;
- mălai la ambalaj de 1 kilogram;
- ouă găină calibru M 10 bucăţi;
- ulei de floarea soarelui, ambalaj de 1 litru;
- carne proaspătă pui: pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os, aripioare de pui;
- carne proaspătă de porc: carne de lucru, pulpă de porc cu os şi fără os, spată porc;
- legume proaspete vrac: roşii (tomate), castraveţi, ceapă galbenă, fasole uscată, morcovi, ardei gras, ardei capia;
- fructe proaspete vrac: mere roşii şi mere golden, prune, pepene roşu, struguri de masă;
- cartofi proaspeţi albi vrac;
- zahăr alb tos la ambalaj de 1 kilogram.
Lista de mai sus reprezintă rezultatul dialogului demarat de Guvernul României cu reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România şi cei ai federaţiilor reprezentative din domeniul procesării produselor alimentare.
Proiectul de act normativ prevede sancţiuni în cazul nerespectării plafoanelor maxime de adaos comercial la produsele respective. În cazul în care reprezentanţii ANAF vor constata că procesatorii, distribuitorii şi retailerii nu respectă prevederile ordonanţei de urgenţă, agenţii economici pot fi sancţionaţi cu amendă cuprinsă între 100.000 lei şi 2.000.000 lei. Dacă pentru un comerciant mediu şi pentru un hypermarket amenda minimă de 100.000 lei reprezintă o sancţiune care poate fi achitată, în cazul celor peste 50.000 de mici magazine de proximitate sau situate în mediul rural, aplicarea unei astfel de amenzi reprezintă practic introducerea sigură în faliment a agentului economic respectiv.
Cu toate acestea, în nota de fundamentare şi expunerea de motive privind proiectul de act normativ nu este prevăzut niciun impact cu privire la mediul de afaceri. La rubrica respectivă, funcţionarii din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale au trecut "nu este cazul", fără să ofere nicio explicaţie cu privire la modul în care au concluzionat ei că viitorul act normativ nu va impacta mediul de afaceri din ţara noastră.
Mai mult, textul viitorului act normativ mai stipulează că toate contractele comerciale privind produsele din lista de mai sus încheiate anterior intrării în vigoare a actului normativ ce prevăd adaosuri comerciale mai mari decât cele stabilite prin OUG vor trebuie modificate cu noile adaosuri în maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei. Practic, se poate vorbi despre o derogare de la legea organică, generală, Codul Civil, unde se spune că aceste contracte reprezintă voinţa liber exprimată a părţilor. Limitarea acestei voinţe pentru o perioadă de trei luni, practic în iulie, august, septembrie şi eventual câteva zile din octombrie demonstrează că măsura respectivă priveşte două luni din sezonul estival, perioadă în care cetăţenii sunt în concediu şi au nevoie de mai mulţi bani pentru a-şi petrece timpul liber.
Deşi în expunerea de motive se face referire la plafonarea adaosului comercial ca fiind o măsură ce va reduce inflaţia, aplicarea ei doar pentru 3 luni, din care două sunt de vacanţă, nu oferă nicio garanţie că inflaţia va coborî vertiginos şi va atrage în această scădere şi o reducere semnificativă a preţurilor la alimente.
1. Titlu
(mesaj trimis de Protaru în data de 29.06.2023, 17:06)
Infometarea saracilor e satisfactia bogatilor.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.06.2023, 23:32)
Să vezi ce-or să se sature săracii dacă bogații din guvern vor continua cu măsuri din astea.