Reporter: Cu ce sentiment au încheiat anul 2023 oamenii de afaceri?
Cristian Pârvan: Anul 2023 poate fi numit "anul constructorilor". Volumul lucrărilor inginereşti (în principal infrastructua rutieră) a marcat o creştere semnificativă, atât valoric, cât şi prin lucrări finalizate. Performanţele constructorilor români, care s-au organizat să lucreze şapte zile din şapte şi 24/24 ore reprezintă un unicat în ultimii 34 de ani. Există şi deficienţe, datorate atât CNAIR, cât şi unor companii, reclamante de profesie, care au generat anulări de licitaţii, segmente de infrastructură pe care lucrările au fost abandonate, reducând în acest fel eficienţa lucrărilor realizate.
Anul 2023 rămâne anul menţinerii unei inflaţii ridicate, chiar dacă în scădere. O contribuţie negativă la menţinerea unui nivel ridicat al inflaţiei l-au reprezentat măsurile economice şi fiscale promovate de Guvern.
Mediul de afaceri s-a demonstrat a fi unul matur, care a rezistat la creşterea de două ori într-un an a salariului minim, a rezistat la eliminarea intempestivă, chiar dacă justificată, a unor facilităţi fiscale şi la anunţarea neaşteptată conform căreia stabilitatea fiscală va fi sacrificată ori de câte ori guvernanţii vor constata că sectorul bugetar cheltuieşte mai mult decât permit încasările bugetare.
Reporter: Cum este afectat mediul antreprenorial de toate măsurile fiscale adoptate în 2023?
Cristian Pârvan: Reforma fiscală anunţată de guvern a afectat şi va afecta şi în 2024 sectorul privat. Reformarea statului a rămas doar o promisiune neacoperită de măsuri concrete: au apărut o nouă agenţie care "controlează" funcţionarea companiilor cu capital de stat (dublând responsabilitatea ministerelor de resort) şi salarii mai mari (cu 50%) pentru clientela de partid, fără a fi impuşi indicatori de performanţă (imposibil de realizat fără restructurări şi investiţii masive, pe bază de proiecte/nu studii de fezabilitate "reîncălzite" şi refăcute pe bani buni la fiecare câţiva ani). A apărut noua agenţie destinată în asigurarea construcţiei de spitale noi, cu personal plătit cu 50% în plus, pentru stimularea atragerii fondurilor europene(!!!!), urmarea fiind că s-a renunţat la valorificarea fondurilor din PNRR, recunoscându- se oficial că proiectele vizate nu pot fi realizate până la 31 decembrie 2026. Dar agenţia rămâne!
Pentru mediul de afaceri este clar că reformele vor fi reale în sistemul privat, sistemul administraţiei centrale şi locale solicitând noi creşteri de salariii, fără justificare concretă în activitatea proprie.
Reporter: Cum apreciaţi bugetul de stat pentru acest an?
Cristian Pârvan: Bugetul de stat pentru 2024 este unul "optimst" (electoral?!), fără programe de dezvoltare economică (continuarea investiţiilor publice este pozitivă, dar insuficientă). Ca şi în 2023, se prevede o contribuţie a industriei de plus 1,1%, când an de an industria regresează (în 2023 faţă de aceaşi prognoză de creştere a contribuţiei la PIB de 1,1% avem o scădere de circa 5% an/an, similar cu ultimii 3-4 ani. Anul electoral va aduce cheltuieli suplimentare. Este de aşteptat că, după practica aplicată în 2023, aceea de a nu face rectificări bugetare, lăsând guvernul să distribuie după criterii neclare banii de la "rezerva bugetară", şi în anul 2024 cheltuielile administraţiilor centrale şi locale să fie acceptate cu lejeritate, mediul privat urmând să suporte povara fiscală, în baza unor criterii, multe din ele neclare, aşa cum remarcă specialiştii în fiscalitate. Sisteme evoluate digitale de administrare fiscală sau de organizare a licitaţiilor (ANAP, SICAP) vor demonstra şi în 2023 distanţa mare între promisiuni guvernamentale şi realitatea modului dificil de funcţionare a relaţiei dintre contribuabil şi instituţiile statului. O promisiune mereu făcută şi neonorată este cea de a utiliza legea offset-ului (un nou proiect este uitat în Parlament), astfel încât alocarea a 2,5% din PIB pentru înzestrarea armatei să fie parţial utilizată pentru revitalizarea industriei româneşti (stat/ privat). Ţări că Polonia şi Ucraina sunt doar două exemple de referinţă.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru anul 2024, având în vedere că va fi un an electoral?
Cristian Pârvan: Anul electoral 2024 va fi unul foarte bun pentru companiile de publicitate, consultanţă politică şi electorală. Un an bun pentru firme de sondaje. Mediul de afaceri va continua să-şi pună în valore strategiile proprii de dezvoltare. O atenţie deosebită va fi acordată revederii organizării companiilor, valorificării procesului de digitalizare a activităţii, inclusiv înglobării, acolo unde este posibil, a unor module de inteligenţă artificială.
Investiile private vor fi atent evaluate, atât în funcţie de pieţele vizate, cât şi de situaţia geopolitică la nivel UE, dar şi la nivel internaţional. Vor fi evaluate diverse scenarii de criză (ex. viitoarele defecţiuni ale lanţului de aprovizionare cauzate de reducerea majoră a transporturilor prin Canalul Suez).
Reporter: Ce măsuri consideraţi că ar trebui să ia guvernul pentru susţinerea oamenilor de afaceri din ţara noastră?
Cristian Pârvan: În 2024 Guvernul va fi preocupat doar de efectele electorale pe care le poate genera prin măsurile adoptate (nou anunţata creştere a salariului minim pe economie de la 1 iulie 2024, recalcularea/plata pensiilor de la 1 septembrie 2024), programele de susţinere a mediului de afaceri fiind finanţate în mod simbolic (sprijin pentru câteva mii de firme).
Procesul de digitalizare, mereu anunţat şi permanent amânat (vezi programul e-factura, care nu poate fi utilizat în mod curent, sistemul informatic blocându-se în mod repetat), eficientizarea controlului vamal dincolo de arestări spectaculoase şi achitari pe motiv că "fapta nu există", după 10-15 ani de judecată sunt câteva din zonele unde statul poate acţiona şi creşte veniturile, asigurând un mediu concurenţial îmbunătăţit.
Esenţială pentru mediul de afaceri ar fi punerea în dezbatere publică a unei strategii de dezvoltare economică a României (Ucraina îşi propune, în plin război, să dezvolte producţia proprie de armament, asfel încât să se situeze printre primii zece furnizori mondiali!). O asfel de strategie ar orienta eforturile investiţionale făcute de mediul privat. În lipsa acestei strategii, transparente şi asumate, şi slabele ajutoare de stat se atribuie în funcţie de interesele economice ale companiilor (majoritar cu capital internaţional).
Strategia energetică a României, materializată în planul PNIESC, construită în mod declarativ, fără proiecte, fără evaluări ale necesarului de investiţii, fără identificarea surselor de finanţare, rămâne un document plin de dorinţe (care ignoră în fapt opiniile, studiile şi calculele făcute de specialişti). Mediul de afaceri, puternic influenţat în zona industriei prelucrătoare de preţul energiei electrice, este obligat să acţioneze în mod particular, fiind confruntat cu reacţii bizare din partea autorităţilor (vezi proiectele care vizează instalarea de panouri).
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.01.2024, 10:15)
Realitatea ii va determina pe guvernanti sa faca reforma la un moment dat si cu cat se va face mai tarziu, cu atat va fi mai dureroasa. Partea proasta cu reforma este ca nu pot da afara pe putinii specialisti care au mai ramas, dar nici pe cei multi din clanurile politice si nici pe cei multi care au dat spagi ca sa ocupe posturi publice. Esalonul 2, dominat politic de numiri politice trebuie ras complet si inlocuit cu tehnicieni. Altfel, ministrii si secretarii de stat, vechi si resapati, actuali, sau noi, vor lucra cu aceeasi idioti si incompetenti.
Politicienii sunt incapabili sa vizualizeze ziua de maine, daramite pe cea de poimaine si traiesc cu iluzia ca primarii le aduc voturile (cum, ca circuitul electoral cu autobuzele, marca PSD, a incetat sau este la scara prea mica ca sa conteze?) si ca reforma bugetarilor le va lua din voturi (cum, cand marea majoritate a bugetarilor, adica doctorii, profesorii, functionarii de rand si multi alti bugetari asteapta cu nerabdare sa scape de sefimea incompetenta numita politic sau pe pile si de colegii incompetenti, adesea nesimtiti, adusi in sistem pe usa din dos, prin sistemul de pile si spagi?).
Prostovanii astia care ne conduc nu fac altceva decat sa intarzie dezvoltarea tarii si sa trimita electoratul in bratele golanilor fals nationalisti si rusofili. Sunt rupti de realitate!
1.1. Aproape imposibil (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Neamțul55 în data de 11.01.2024, 10:34)
Trebuie să deie afară sute de mii de bugetari, așa ceva nu se poate face dacă nu reformezi piața muncii, adică obligi patronii să respecte codul muncii și elimini discriminarile ilegale, trebuie să faci mii de cursuri de recalificare profesionala gratuite și să oprești importul de imigranți ieftini din lumea a treia,cine va face asta? Care guvern? Cred ca lucrurile vor rămâne tot așa până vom ajunge la faliment cum a fost și în Grecia,asta este realitatea tristă
1.2. never ! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de alice în data de 11.01.2024, 15:15)
N-o vor face niciodata,mon ami.Pentru ca,vorba lui Hitler : ein man,ein vot.Fiece bugetar( din administratie,indeosebi ) aduce cu el cel putin 2 voturi.De regula chiar mai multe.Combinata asta,cu scarba de a mai vota a noastra,celor ce nu mai credem in schimbare va face ca ei sa ramana de-a pururi calare pe noi.Si de ce ar face reforma administratiei? Se poate majora orice taxa.Daca protestam,ce? Ne mai baga cineva-n seama ? Citeste de curiozitate pe Cristoiu blog,articolele unui domn Popescu Dinu,parca.Ai sa fii surprins de analiza lucida a situatiei prezente.S-auzim de bine !
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.01.2024, 16:30)
Cum poate sa aduca bugetarul 2 voturi?
In familia mea bugetarii nu au dat niciun vot psdului si nu vor da vreodata car timp vor exista baronii acolo
2. Guvernul patronilor
(mesaj trimis de Neamțul55 în data de 11.01.2024, 10:21)
Mă da angajații mai susține cineva în țara asta? codul muncii este respectat de patroni sau corporații? De drepturile angajaților mai vorbește cineva ? foarte mulți dintre ei sunt exploatați, discriminați și umiliți de patronii din Romania fara ca inspecția muncii să intervină, muncă la negru de ex, salariul plătit în plic discriminări la angajare,de aceste lucruri vorbește cineva?nu e de mirare că țara se golește de oameni iar guvernul aduce hoarde de imigranți ieftini ca patronii sa facă profit
2.1. Angajatii sunt sclavi, stii bine (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.01.2024, 11:20)
Angajatii sunt sclavi, stii bine - daca nu ar avea de platit lunar rate si facturi, n-ar mai munci nici drku, ar da corporatiile faliment pe capete. Deja se vede in piata muncii ca tot mai multi oameni liberi aleg libertatea ca varianta la salariu.
2.2. Sistemul capitalist te vrea angajat (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Neamțul55 în data de 11.01.2024, 12:30)
Așa este construit tot sistemul de învățământ, să devii un angajat bun, și asta peste tot,libera inițiativă nu este încurajată,vezi de ex în Germania,din toată populația de 85 de milioane sunt numai 5 milionane de persoane fizice autorizate, adică independenți și ăia se plâng de birocrația excesivă și taxele mari, toată Germania este o țară de angajați
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.01.2024, 16:46)
Cineva trebuie sa mai si produca in lumea asta, adica sa dea cu sapa in loc sa plimbe mapa, pentru ca sapa iti aduce papica, nu mapa de la libera initiativa. Nu putem fi toti patron pentru ca am produce ipotetic desi trebuie sa nancam si sa locuim concret.
Sistemul de invatamant este asa cum si-l face fiecare impreuna cu familia lui.
3. Daca veti lua discutiile din 2020
(mesaj trimis de anonim în data de 11.01.2024, 11:22)
Daca veti lua discutiile din 2020 din ziarul Bursa (exista in arhiva) veti vedea ca era un avant fara acoperire pentru "dezvoltarea Romaniei" - digitalizare, energie verde, miliarde de la UE, din astea.
Ce s-a ales de toate astea ??? Va spun eu - ZERO !! Nu s-a facut nici 2% din povestile alea.