Hala Matache nu va putea fi reconstruită atâta vreme cât Planul Urbanistic Zonal (PUZ) este suspendat în Justiţie, ne-au spus reprezentanţii Primăriei Capitalei, precizând: "Până la judecarea pe fond a cazului, PUZ-ul este suspendat, iar pe un PUZ suspendat nu poate fi construit nimic în zonă. Aşadar, ONG-urile au câştigat o luptă, dar au pierdut totul, pentru că nu vom putea începe construirea Halei Matache".
Reprezentanţii Primăriei consideră că, "în mod normal", la judecarea pe fond nu ar trebui să fie suspendat niciun act: "În cazul Bulevardului Buzeşti-Berzei-Uranus, Municipalitatea a săvârşit unele erori, altfel ONG-urile nu ar fi câştigat niciun proces în Instanţă. Dar protestele şi contestaţiile au fost tardive, întrucât şantierul fusese deja demarat, iar actele au fost publice. În aceste condiţii, efectele sunt, acum, nule. Ideea este că nu avem jurişti specializaţi, aceleaşi persoane judecând şi speţe de urbanism, şi crime, şi violuri. De aceea, este posibil să fie luată o decizie absurdă care să ceară readucerea zonei la stadiul iniţial".
Tribunalul Bucureşti a suspendat, la începutul acestui an, planurile urbanistice zonale care stabilesc traseul Bulevardului Buzeşti-Berzei-Uranus şi în baza cărora a fost demontată Hala Matache (monument istoric) pentru a fi strămutată pe un alt amplasament, în aceeaşi zonă. Instanţa a suspendat şi autorizaţiile de construire în baza cărora a fost realizat tronsonul cuprins între bulevardul Dinicu Golescu şi Calea Griviţei.
Între timp, circulaţia rutieră pe tronsonul Buzeşti-Berzei a fost redeschisă, în prezenţa primarului general al Capitalei Sorin Oprescu.
Edilul a declarat că lucrările au început în 2009, însă au fost oprite temporar, după ce au fost depuse plângeri în Instanţă de către mai multe ONG-uri.
Potrivit documentelor elaborate de primărie, pentru primul tronson, autorităţile au plătit peste 67 de milioane de euro, dintre care 38 milioane euro - lucrările propriu-zise, iar 29 milioane euro - contravaloarea exproprierilor.
Sorin Oprescu a precizat că lucrările vor continua spre sud, acestea incluzând construirea unui tunel pe sub Palatul Parlamentului, în acest sens aşteptându-se avizul necesar.
Cel de-al doilea tronson va fi cuprins între strada Vasile Pârvan şi Piaţa George Coşbuc şi prevede construirea unui tunel pe sub Dealul Arsenalului, având o lungime de 800 de metri şi o adâncime maximă de 20 de metri, potrivit planurilor urbanistice.
Mai multe ONG-uri au reclamat faptul că PUZ-ul pentru cel de-al doilea tronson al diametralei Buzeşti-Berzei-Uranus propune unele iniţiative extrem de costisitoare, cum ar fi construirea unui tunel pe sub Casa Poporului.
Planul Urbanistic Zonal pentru acest tronson prevede "tăierea" a circa 5.500 de metri pătraţi din parcul Izvor şi defrişarea a aproximativ 196 de arbori, fapt care-i deranjează şi mai mult pe activiştii de mediu.
Reprezentanţii Primăriei ne-au spus că echivalentul a 5.500 de mp reprezintă doar 3% din Parcul Izvor.
Bulevardul Buzeşti-Berzei-Uranus, prevăzut cu câte două benzi pe sens, bandă pentru biciclişti, trotuare cu o lăţime cuprinsă între trei şi cinci metri şi linie de tramvai pe zona mediană, reprezintă o alternativă pentru Calea Victoriei şi bulevardele Lascăr Catargiu, Magheru şi Dimitrie Cantemir.
Proiectul are trei etape, prima vizând tronsonul dintre Piaţa Victoriei şi Vasile Pârvan, a doua întinzându-se pe traseul Vasile Pârvan - Piaţa George Coşbuc, iar a treia fiind cuprinsă între Piaţa George Coşbuc şi Gara Progresul.