REPREZENTANŢII SENATULUI, "SCOŞI LA LECŢIE" DE MEDIUL DE AFACERI Amnistia fiscală, legea prevenirii şi accesul la finanţare fără coduri CAEN - priorităţile companiilor mici şi mijlocii

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Companii / 18 aprilie 2022

Amnistia fiscală, legea prevenirii şi accesul la finanţare fără coduri CAEN - priorităţile companiilor mici şi mijlocii

Ovidiu Gheorghe: "Statul nu trebuie să finanţeze o statistică prin codurile CAEN, ci activităţile economice" Dumitru Luca: "În ultimii doi ani, am asistat la un sport naţional de autorizare a unor coduri CAEN de către companii care nu au prestat niciodată activităţile respective" Florin Jianu: "Este nevoie de simplificare şi codificare legislativă" Robert Cazanciuc: "Cea mai mare problemă cu care ne confruntăm este neadecvarea resursei umane la funcţia publică"

Aprobarea urgentă de către Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a legii amnistiei fiscale pentru tichetele-cadou acordate sau utilizate eronat de unii agenţi economici, adoptarea legii prevenirii, eligilitatea codurilor CAEN din toate sectoarele de activitate economică pentru finanţarea din fonduri europene a proiectelor întocmite de întreprinderile mici şi mijlocii din ţara noastră, necesitatea reducerii fiscalizării muncii ca soluţie pentru mărirea veniturilor angajaţilor şi predictibilitatea fiscală reprezintă principalele doleanţe ale reprezentanţilor companiilor de distribuţie de bunuri din ţara noastră şi ai agenţilor din turism. Aceştia şi-au exprimat solicitările în cadrul unei dezbateri organizată de Asociaţia Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (ACDBR) şi de ANAT, la care au participat din partea Parlamentului, Robert Cazanciuc (PSD)- vicepreşedintele Senatului - şi Daniel Fenechiu - liderul grupului senatorilor PNL.

"Există o presiune semnificativă în ultima perioadă din partea mediului de afaceri pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în activitatea desfăşurată. Prin legea privind amnistia cu privire la tichetele-cadou - care a trecut cu unanimitate de voturi de plenul Senatului şi care acum se află la Camera Deputaţilor - se va înlătura o practică nefirească, abuzivă, a organelor fiscale. În ceea ce priveşte proiectul de lege al prevenţiei, dorim ca mediul de afaceri şi decidenţii politici să ajungă la o soluţie comună care să îmbunătăţească prevederile iniţiativei de act normativ, care a trecut cu bine de Senat, dar care a fost modificată total, în sens negativ în Camera Deputaţilor, fapt pentru care nu a trecut la vot şi a fost retrimisă la comisii. În ceea ce priveşte codurile CAEN, noi dorim să nu mai fie criteriu de eligibilitate, ci să fie finanţată activitatea economică. Statul nu trebuie să finanţeze o statistică, ci activităţile economice", a afirmat Ovidiu Gheorghe, preşedintele ACDBR, care s-a declarat nemulţumit de faptul că distribuitorii de bunuri nu sunt încă eligibili, din punct de vedere al codurilor CAEN, pentru accesul la finanţările europene şi la cele naţionale.

"Stabilitatea şi predictibilitatea legislaţiei reprezintă cheia dezvoltării economiei în statele civilizate. La noi, schimbările de legislaţie făcute de pe o zi pe alta cu lipsa feedback-ului din partea mediului de afaceri duc la situaţie pe care o vedem în prezent. Amnistia fiscală pentru tichetele-cadou nu reprezintă o noutate legislativă în domeniu. Vă reamintesc că recent Parlamentul a aprobat amnistia pentru aproape 10.000 de beneficiari ai măsurii 1 - granturi pentru microîntreprinderi şi măsurii 2 - granturi pentru capital de lucru, care din cauza depăşirii termenului limită de raportare, erau nevoiţi să returneze sumele de bani primite ca sprijin pentru efectele negative produse de restricţiile impuse în pandemie mediului de afaceri. Anterior, Parlamentul a aprobat şi amnistierea fiscală a transportatorilor rutieri de marfă şi de persoane pentru diuna plătită conducătorilor auto care se deplasează pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Mi-aş dori ca Parlamentul să lucreze la simplificări legislative şi la codificări ale legislaţiei pe anumite materii. În acest moment în Parlament există 15000 de acte normative în fondul activ şi câteva mii de proiecte legislative în aşteptarea dezbaterii şi votării. De aceea, considerăm că este nevoie de o simplificare şi codificare legislativă", a spus Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

În privinţa legii prevenirii, domnul Jianu a arătat că la Camera Deputaţilor actul normativ a fost amendat invers faţă de ceea ce a propus mediul de afaceri.

"Noi am cerut ca prevenirea să de facă pe toate tipurile de activitate, cu reglementarea strictă a unor excepţii, în timp ce parlamentarii au constituit legea pe ce se poate aplica, restul activităţilor - în majoritatea lor - fiind excepţii", a precizat preşedintele CNIPMMR.

Referitor la codurile CAEN, Florin Jianu a susţinut că folosirea acestora drept criteriu de eligibilitate nu este în regulă, deoarece ele au un rol strict statistic, cu inadvertenţe pe domeniile de activitate.

Dumitru Luca: "Utilizarea inadecvată a codurilor CAEN în finanţările europene crează distorsiuni în piaţă"

Legat de inadvertenţele privind utilizarea codurilor CAEN drept criteriu de eligibilitate pentru accesarea fondurilor europene, Dumitru Luca, preşedintele ANAT a spus: "În ultimii doi ani, pe măsurile 1 şi 2 aprobate prin OUG 130/2020 şi pe măsura destinată HoReCa, în actele normative sunt menţionate de mai multe ori activităţile eligibile sau lista acestor activităţi eligibile. Doar într-un singur loc în actele respective se face referire la codurile CAEN iar asta a dus la diferenţe de tratare a aplicaţiilor depuse, ceea ce a creat distorsiuni în piaţă. De exemplu, domeniul nostru este reglementat de codurile CAEN 7911 şi 7912. Dar codul 7912 include în el şi activitatea din codul 7911. În practică au existat antreprenori care aveau trecut în actul constitutiv codul CAEN 7912 şi au depus proiecte pentru codul CAEN 7911, iar proiectele respective au fost respinse de la finanţare de către funcţionarii publici, deoarece companiile respective nu aveau autorizată activitatea pe codul 7911, care de fapt este inclus în următorul. Din această cauză, pentru că în OUG 130/2020, privind măsurile 1, 2 şi 3 se stabilea că vor fi luate în considerare codurile CAEN existente în momentul aplicaţiei, am asistat la «un adevărat sport naţional» de autorizare a unor coduri CAEN de către companii care nu au prestat niciodată activităţile respective".

"Din păcate codurile CAEN sunt abuzate (...), iar utilizarea lor a fost dusă într-o extremă în care orice activitate pe care o facem acum este codificată pe CAEN, inclusiv în ceea ce priveşte impozitarea veniturilor şi salariilor. Pe codurile CAEN sunt scutiţi de impozite şi taxe pe salarii IT-iştii, cei care lucrează în construcţii şi, în curând, vor fi scutiţi şi cei care lucrează în domeniul agro-alimentar. Scopul unui business este de a face profit din toate tipurile de activitate reglementată şi nu de a lucra doar pe un anumit cod CAEN", a spus şi Dan Manolescu, preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali din România.

Reprezentanţii antreprenorilor au mai spus că, după apariţia unui act normativ, piaţa se autoreglementează şi îşi stabileşte o cutumă după care funcţionează, dar în momentul în care apar acţiuni de control din partea statului, apar distorsiuni, tensiuni, acţiuni ample care se soldează cu pierdere de vreme, cu pierdere de resurse şi cu procese în instanţă.

Daniel Fenechiu: "Actualul proiect de lege a prevenirii este o formă fără fond, care nu generează lucrurile aşteptate de mediul de afaceri"

Vicepreşedintele Senatului - social-democratul Robert Cazanciuc - şi liderul grupului senatorilor PNL - Daniel Fenechiu au arătat că pentru rezolvarea problemelor nu este necesară doar urgentarea procesului legislativ, ci şi implementarea corectă a legilor adoptate de Parlament.

"Ne grăbim deseori cu o legiferare ca să ieşim repede în faţă cu anumite decizii, dar nu mai urmărim ce se întâmplă cu aplicarea acestora, unde nu se întâmplă mai nimic. Sunt miliarde de euro blocate în acest moment de frica asumării deciziei de către unii funcţionari publici din cauza neclarităţii legislaţiei. Aşa şi în ceea priveşte amnistia fiscală. Legea a fost la un moment dat neclară sau cei chemaţi să o aplice nu au fost pregătiţi în acest sens. Cea mai mare problemă cu care ne confruntăm este neadecvarea resursei umane la funcţia publică. (...) Statul are obligaţia să asigure un mediu legislativ firesc şi predictibil", a spus Robert Cazanciuc.

Mare parte dintre problemele cu care se confruntă mediul de afaceri au fost cauzate de instabilitatea legislativă, accentuată şi de stabilirea "unor măsuri nechibzuite prin intermediul ordonanţelor de urgenţă" aprobate de Guvern sau prin intermediul legilor adoptate de Parlament prin metoda "pe repede înainte", a afirmat senatorul liberal Daniel Fenechiu, care a spus că amnistia fiscală privind tichetele-cadou este o măsură reparatorie care va ajuta întreg mediul de afaceri.

În ceea ce priveşte legea prevenirii, Daniel Fenechiu a precizat: "Am asistat la o iniţiativă foarte frumoasă, dar care s-a transformat într-o lege demagogică. Din păcate, legea prevenirii - aşa cum a fost ea modificată în Camera Deputaţilor - este o formă fără fond şi nu generează lucrurile aşteptate de mediul de afaceri".

Cei doi reprezentanţi ai Parlamentului au spus că doleanţele mediului de afaceri vor fi transpuse din punct de vedere legislativ, dar nu se poate legifera peste noapte în toate domeniile, ci vor fi abordate în prima fază necesităţile stringente care să permită întreprinderilor mici şi mijlocii să se dezvolte într-un cadru legal şi fiscal predictibil şi să beneficieze de o reducere a birocraţiei prin simplificarea procedurilor derulate de autorităţile statului sau de instituţiile publice.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb