Operatorul aerian Emirates a exclus ieri un acord imediat pentru cumpărarea de avioane Airbus A350-1000, dând vina pe o dispută cu producătorul de motoare Rolls-Royce privind durabilitatea motoarelor sale, lăsând producătorul european de avioane fără o comandă majoră la Dubai Airshow, transmite Reuters.
Vorbind la o zi după ce a plasat o comandă de 50 de miliarde de dolari pentru avioanele Boeing 777X, preşedintele companiei aeriene din Dubai, Tim Clark, a declarat că motorul A350-1000 va oferi doar un sfert din timpul dintre vizitele de întreţinere, comparativ cu nevoile Emirates.
El le-a spus reporterilor că Emirates ar fi pregătit să comande între 35 şi 50 de avioane dacă Rolls-Royce ar îmbunătăţi atât durabilitatea, cât şi costurile de întreţinere.
Rolls-Royce a declarat: "Emirates este un client valoros şi aşteptăm cu nerăbdare să le susţinem planurile viitoare de creştere a flotei."
În timp ce comenzile de avioane domină titlurile la expoziţiile aeriene, companiile aeriene negociază de obicei să cumpere avioanele şi serviciile de reparaţii pe termen lung de la furnizorii de motoare separat, ceea ce înseamnă că anunţurile importante se pot baza pe discuţii necunoscute despre motoare.
Directorul comercial al Airbus, Christian Scherer, a apărat motorul Trent XWB-97 al Rolls-Royce.
"Este un motor perfect, operat de mulţi clienţi din întreaga lume. Tim nu îl operează", a spus el în timp ce a anunţat o comandă de la Egyptair pentru 10 avioane A350-900 mai mici.
Emirates a comandat 50 de avioane din versiunea A350-900, care foloseşte o altă variantă de motoare Rolls, dar încă nu a primit livrări.
Reuters a relatat luni că o comandă de la Emirates pentru cea mai mare versiune a avionului A350 părea să fie suspendată din cauza termenilor de garanţie a motorului cu Rolls-Royce.
Acesta este cel mai recent exemplu de dezacorduri în domeniul aerospaţial cu privire la performanţa concepută pentru a economisi combustibil în detrimentul temperaturilor interne din ce în ce mai ridicate, care necesită mai multă întreţinere.
Motoarele se confruntă cu provocări deosebite în condiţii de temperaturi ridicate, nisipoase sau prăfuite, cum ar fi Orientul Mijlociu şi India.
Comanda Emirates pentru încă 90 de avioane Boeing 777X propulsate de GE a dominat luni deschiderea Dubai Airshow, care durează o săptămână.
În timp ce planurile pentru o comandă Emirates A350 sunt deocamdată suspendate, şi o a doua comandă majoră din partea Turkish Airlines ar fi ieşit de pe agenda Dubai Airshow a Airbus, au spus surse din industrie.
Airbus a declarat luni că a ajuns la un acord "de principiu" cu privire la o comandă importantă din partea Turkish Airlines. Dar a adăugat că acordul trebuie ratificat în zilele următoare, sursele considerând că este un semn că acordul va avea nevoie de aprobarea guvernului turc, fiind puţin probabil să aibă loc la Dubai Airshow.