US Air Force au eliminat Boeing din competiţia pentru a dezvolta un succesor al E-4B Nightwatch, a confirmat vineri Boeing, zguduind lupta pentru construirea următoarei versi-uni a modelului de aeronavă cunoscută sub numele de "Avionul Apocalipsei" datorită ca-pacităţii sale de a supravieţui unui război nuclear, transmite Reuters.
Decizia îl lasă pe contractorul privat de apărare Sierra Nevada Corp drept singura compa-nie care luptă public pentru contractul Survivable Airborne Operations Center (SAOC) pentru a înlocui în cele din urmă o flotă care a fost folosită din anii 1970.
Air Force, care intenţionează să atribuie un contract SAOC în 2024, a refuzat să comenteze dacă alte firme au depus oferte.
"Nu putem discuta despre o selecţie activă a sursei, iar informaţiile detaliate despre pro-gram sunt clasificate", a spus un purtător de cuvânt al Forţelor Aeriene.
Două surse familiare cu situaţia au declarat că Boeing - producătorul actual al E-4B - şi Forţele Aeriene nu au putut ajunge la un acord privind drepturile asupra datelor şi termenii contractului, producătorul de avioane american refuzând să semneze orice acord cu preţ fix care îl blochează în plata costurilor peste o limită convenită.
"Abordăm toate oportunităţile contractuale noi cu un plus de disciplină, pentru a ne asig-ura că ne putem îndeplini angajamentele şi ne putem sprijini sănătatea pe termen lung a afacerii noastre, Rămânem încrezători că abordarea noastră SAOC este soluţia cea mai cuprinzătoare, matură din punct de vedere tehnic şi cu cel mai scăzut risc pentru client şi Boeing", a spus Boeing într-un comunicat.
Divizia de apărare a Boeing a pierdut 1,3 miliarde de dolari în acest an din programele de dezvoltare cu preţ fix, care includ Starliner de la NASA şi următorul Air Force One.
A pierdut 16,3 miliarde de dolari din programele cu preţ fix din 2014, potrivit unei analize Reuters a dosarelor de reglementare ale Boeing.
Liderii Boeing au încercat să le demonstreze investitorilor că compania caută condiţii con-tractuale mai avantajoase în viitoarele contracte cu Pentagonul.
"Fiţi siguri că nu am semnat niciun contract de dezvoltare cu preţ fix şi nici nu intenţionăm să facem", a declarat Brian West, directorul financiar al Boeing, în octombrie.
US Air Force intenţionează să cheltuie 889 de milioane de dolari în anul fiscal 2024 pentru a continua dezvoltarea SOAC şi 8,3 miliarde de dolari pentru program până în anul fiscal 2028, conform documentelor bugetare.
Deşi este folosit în mod obişnuit pentru transportul secretarului american al apărării, E-4B este proiectat ca un post de comandă mobil, capabil să reziste la explozii nucleare şi la efectele electromagnetice, permiţând liderilor americani să livreze ordine armatei în cazul unei urgenţe naţionale.
Forţele Aeriene operează în prezent patru avioane E-4B, cu cel puţin unul în alertă tot tim-pul.
Flota de avioane Boeing 747-200 jumbo foarte modificate datează din anii 1970 şi a devenit din ce în ce mai dificil şi mai costisitor de întreţinut, pe măsură ce piesele devin depăşite. E-4B sar urma să ajungă la sfârşitul duratei de viaţă la începutul anilor 2030.