Gigantul aerospaţial Rolls-Royce a anunţat marţi că se asociază cu compania aeriană easyJet pentru a dezvolta şi testa tehnologia motoarelor cu ardere cu hidrogen pentru avioane, informează news.ro.
Rolls-Royce, listată la Londra, a declarat că cele două companii vor lucra împreună la o serie de teste la sol care urmează să înceapă anul acesta.
Ambele firme au "o ambiţie comună de a duce tehnologia în aer", a adăugat acesta.
easyJet a publicat acelaşi comunicat despre parteneriat pe site-ul său.
Scopul colaborării, numită H2ZERO, "este să demonstreze că hidrogenul are potenţialul de a alimenta o gamă de avioane, începând cu mijlocul anilor 2030", a spus Rolls-Royce.
Potrivit companiei, care nu trebuie confundată cu Rolls-Royce Motor Cars, care este deţinută de BMW, firmele vor efectua "un test timpuriu la sol" al unui motor Rolls-Royce folosind tehnologia hidrogenului în Regatul Unit, în acest an.
Un test la sol la scară completă a tehnologiei, folosind un motor cu reacţie Pearl 15, va urma în continuare, Mississippi fiind o locaţie potenţială.
Anunţul de marţi urmează unei declaraţii de luni în care Rolls-Royce şi-a prezentat planurile pentru testele deasupra solului.
"Tehnologia care rezultă din acest program are potenţialul de a alimenta aeronave de dimensiunea celor folosite de easyJet, motiv pentru care vom face, de asemenea, o investiţie de mai multe milioane de lire sterline în acest program", a spus Johan Lundgren, CEO easyJet.
"Pentru a realiza decarbonizarea pe scară largă, progresul în dezvoltarea tehnologiei cu emisii zero pentru aeronavele cu corp îngust este crucial", a adăugat Lundgren.
Utilizarea hidrogenului pentru a alimenta un motor cu ardere internă este diferită de tehnologia celulei de combustibil cu hidrogen, în care gazul dintr-un rezervor se amestecă cu oxigenul, producând electricitate.
După cum notează Centrul de date pentru combustibili alternativi al Departamentului de Energie al SUA, vehiculele cu celule de combustibil emit "doar vapori de apă şi aer cald".
În schimb, ICE-urile cu hidrogen pot produce alte emisii.
"Motoarele cu hidrogen eliberează aproape zero, urme de CO2... dar pot produce oxizi de azot sau NOx", spune Cummins, un producător de motoare.
Amprenta de mediu a aviaţiei este considerabilă, World Wildlife Fund descriind-o drept "una dintre sursele cu cea mai rapidă creştere a emisiilor de gaze cu efect de seră care conduc la schimbările climatice globale".
WWF spune, de asemenea, că zborurile cu avionul sunt "în prezent cea mai intensă activitate de carbon pe care o poate face un individ".
La începutul acestui an, Guillaume Faury, CEO al Airbus, a declarat pentru CNBC că aviaţia "s-ar putea confrunta cu obstacole semnificative dacă nu reuşim să decarbonizăm în ritmul potrivit".
Faury a adăugat că avioanele cu hidrogen reprezintă "soluţia finală" pe termen mediu şi lung.
În luna mai, compania sa a anunţat că înfiinţează o unitate în Marea Britanie axată pe tehnologiile cu hidrogen.
Deşi există entuziasm în unele părţi cu privire la avioanele cu hidrogen şi potenţialul lor, trebuie depusă o cantitate considerabilă de muncă pentru a comercializa tehnologia şi a o implementa la scară largă.
Vorbind cu CNBC în octombrie anul trecut, CEO-ul Ryanair, Michael O'Leary, a părut precaut în ceea ce priveşte perspectivele pentru tehnologiile noi şi emergente din sector.
"Cred că... ar trebui să fim din nou sinceri. Cu siguranţă, pentru următorul deceniu... nu cred că veţi vedea vreunul - nu există nicio tehnologie care să înlocuiască... aviaţia cu reacţie pe carbon. Nu văd sosirea... combustibililor cu hidrogen, nu văd sosirea combustibililor durabili, nu văd sosirea sistemelor de propulsie electrică, cu siguranţă nu înainte de 2030", a adăugat O'Leary.