Reporter: Cum arată piaţa de ecommerce în prima jumătate din an comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022?
Cristi Movilă: Piaţa locală de ecommerce se află pe un trend pozitiv şi, cu toate că nu vom mai asista în curând la creşterile foarte mari din perioada de pandemie, ne aşteptăm ca ritmul de anul trecut să se menţină. Numărul celor care cumpără online este în continuă creştere, România fiind în top 5 ţări în Europa de Est la acest capitol, cu un avans de peste 40% în zece ani, iar în prezent vedem o accelerare mai ales în mediul rural. Pentru anul acesta o imagine mai clară vom avea spre final, deoarece aşteptările cele mai mari sunt pentru ultimul trimestru, când avem multiple perioade promoţionale precum Black Friday şi Cyber Monday, dar şi perioada sărbătorilor de iarnă.
Reporter: Care sunt principalele provocări cu care se confruntă comercianţii online în România?
Cristi Movilă: După câţiva ani de expansiune accelerată, în 2023 cred că a venit momentul pentru consolidarea şi eficientizarea operaţiunilor. Cuvintele cheie anul acesta sunt "creşterea profitabilităţii", lucru confirmat şi prin interesul tot mai mare al magazinelor online pentru serviciile noastre. Prin platforma VTEX punem accentul tocmai pe acest aspect. Trei dintre principalele provocări în atingerea profitabilităţii sunt: maximizarea potenţialului celor care cumpără online (fidelizarea cumpărătorilor, comunicarea continuă pe diferite canale etc.); gestionarea stocurilor, managementul comenzilor şi al lanţului de aprovizionare şi îmbunătăţirea experienţei clienţilor.
Reporter: Inflaţia s-a resimţit în toate domeniile de business. Cum a fost afectată industria de ecommerce de creşterea preţurilor?
Cristi Movilă: Inflaţia s-a resimţit cu siguranţă şi în industria de ecommerce. În online, consumatorii au un control mai bun asupra coşului de cumpărături şi au posibilitatea de a compara preţurile între magazine mai eficient, ceea ce reprezintă un avantaj în faţa comerţului tradiţional. Din fericire, tendinţa descendentă a inflaţiei din prezent, care, potrivit analiştilor, va continua pe parcursul anului, va impulsiona întregul comerţ. Acesta este şi un factor extern în calea creşterii profitabilităţii, iar evoluţia sa îi impactează pe toţi cei aflaţi pe circuitul economic.
Reporter: Cum a evoluat cererea pentru soluţiile VTEX în acest context? Ce clienţi noi aţi atras?
Cristi Movilă: Adoptarea mai rapidă a tehnologiei şi cererea ridicată pentru soluţii avansate de gestionare a business-urilor online a dus la un interes tot mai mare pentru serviciile pe care le avem în portofoliu. Putem remarca un număr în creştere al magazinelor online româneşti care vor să intre pe pieţele internaţionale, al celor care vor să-şi lanseze propriile marketplace-uri (un model care câştigă tot mai mult teren) şi, nu în ultimul rând, o cerere mai mare din zona segmentului de ecommerce B2B.
Infinity Marketplace este un exemplu de business care a văzut potenţialul de creştere al acestui trend din ecommerce şi şi-a îmbunătăţit de curând capabilităţile de marketplace alături de VTEX. Prin parteneriatul cu VTEX, Infinity continuă să inoveze şi să dezvolte noi funcţionalităţi pentru a oferi o experienţă mai bună utilizatorilor săi, înregistrând o creştere a vânzărilor de 30% datorită creşterii capabilităţilor tehnologice, dar şi datorită optimizării procesului de achiţizie pentru client.
Echipa Infinity a depus eforturi considerabile pentru a dezvolta un marketplace pe o platformă prietenoasă, intuitivă şi sigură, care să răspundă nevoilor şi aşteptărilor tuturor părţilor implicate. Cu ajutorul unor tehnologii de vârf şi al unei abordări inovatoare, Infinity a creat un mediu online în care cumpărătorii se pot bucura de o gamă largă de produse de calitate, iar vânzătorii pot promova şi vinde cu uşurinţă propriile produse.
Reporter: Pentru unii retaileri piaţa locală este insuficientă pentru dezvoltare. Care este interesul pentru intrarea pe pieţe din regiune? Ce branduri româneşti deschid magazine online în alte ţări?
Cristi Movilă: România este cea mai importantă piaţă online din Europa de Sud-Est şi are un ritm de creştere constant, însă şi comerţul transfrontalier a devenit un motor de creştere tot mai apreciat. Business-uri din sectoare care generează venituri pe plan intern, precum IT&C şi fashion, îşi deschid în acest moment magazine online pe pieţe externe. De altfel, costurile relativ mici ale lansării unui magazin online pe o piaţă nouă permit o extindere în afara ţării cu riscuri minime. Aici am putea enumera şi câteva nume de magazine ale căror strategii de extindere au fost un succes, printre care myGeisha, Floria.ro, elefant.ro.
La nivel geographic, sunt vizate în primul rând ţările din regiune şi Polonia, dar şi alte state din Vest, unde există comunităţi româneşti importante.
Reporter: Ce planuri de dezvoltare are VTEX în România şi în regiune?
Cristi Movilă: Ecommerce-ul este un sector important al economiei în întreaga regiune, iar noi continuăm să inovăm şi să lansăm noi servicii, astfel încât retailerii să vândă orice produs, oricând, de oriunde şi către orice destinaţie. Urmărim dezvoltarea continuă a portofoliului de clienţi, iar pe lângă lansarea de noi funcţionalităţi şi îmbunătăţirea celor existente, investim într-un marketing eficient şi în educarea pieţei, dar şi în proiecte strategice, cum este cursul de formare a specialiştilor, de la Universitatea Politehnică din Bucureşti. Acordăm o atenţie deosebită parteneriatelor pe care le avem cu marii jucători locali din retail, dar şi cu întreg ecosistemul de comerţ digital din România.
Reporter: Cum se poziţionează piaţa de ecommerce din România în comparaţie cu alte ţări din regiunea Europei de Est?
Cristi Movilă: România este o piaţă foarte importantă pentru regiunea Europei de Est, având un potenţial major de creştere. Drept urmare şi interesul crescut al retailerilor internaţionali mari pentru piaţa locală. De asemenea, numărul de utilizatori creşte cu o viteză peste media din alte ţări, astfel că România poate fi considerată un reper. Statista estimează că veniturile de pe piaţa comerţului digital au fost circa 34,61 miliarde dolari în 2022, iar estimările ARMO arată că piaţa locală a atins pragul de 6,8 miliarde dolari (6,3 miliarde euro) la finalul anului 2022, deci România ar avea circa 20% din valoarea pieţei din Europa de Est.
Pentru noi, România este un hub regional care acoperă şi deserveşte pieţele din regiunea CEE, precum Cehia, Polonia şi Germania.
Reporter: Care sunt perspectivele de creştere şi dezvoltare ale pieţei de ecommerce în România, în viitorul apropiat?
Cristi Movilă: După creşterea puternică din perioada pandemiei, dinamica s-a mai schimbat, însă rămâne una pozitivă, iar tendinţa din 2022 credem că se va păstra şi anul acesta. Piaţa este estimată să ajungă la o valoare de zece miliarde euro în 2025, având în vedere avansul peste media globală din ultimii ani. Există mult spaţiu de creştere, în condiţiile în care mai puţin de jumătate din populaţia ţării face achiziţii online, deşi aproape 90% are acces la Internet. Perspectivele de creştere sunt bune, făcând refire la o piaţă care a atins etapa de maturitate şi care are parte de stabilitate. Ceea ce va caracteriza în continuare piaţa din România este abordarea omnichannel, dezvoltarea marketplace-urilor, dar şi creşterea comerţului transfrontalier.
Reporter: Mulţumesc!