Ryanair a obţinut în acest an cel mai mare profit înregistrat vreodată în sezonul de vară şi a declarat că se aşteaptă la o creştere foarte puternică a numărului de pasageri şi a tarifelor în anii următori, pe măsură ce clienţii vor pleca de la companii concurente cu preţuri mai mari, transmite Reuters, conform Agerpres.
Compania a avertizat, de asemenea, că redresarea Europei rămâne susceptibilă la şocurile cauzate de Covid-19 şi invazia Rusiei în Ucraina şi a spus că întârzierile livrărilor de aeronave ale Boeing ar putea să îi afecteze capacitatea vara viitoare.
Acţiunile Ryanair au crescut ieri cu până la 5,5%.
Compania aeriană irlandeză, cea mai mare din Europa după numărul de pasageri, a câştigat 1,371 miliarde de euro în cele şase luni până la sfârşitul lunii septembrie, prima jumătate a anului său financiar.
Deşi profitul este sub previziunile de 1,385 miliarde de euro, incluse într-un sondaj al analiştilor companiei, acesta este cu mult peste recordul precedent pentru prima jumătate a anului, de 1,29 miliarde de euro, realizat în 2017.
"Preocupările cu privire la impactul recesiunii şi al creşterii preţurilor de consum asupra modelului de afaceri al Ryanair au fost mult exagerate", a spus directorul general Michael O'Leary.
"Ne aşteptăm că aceste fundamente solide vor continua să susţină traficul robust şi creşterea medie a tarifelor cel puţin în următoarele 18 luni", a spus el, evidenţiind un posibil aflux de pasageri din SUA şi Asia în Europa vara viitoare.
Profitul şi traficul sunt pe cale să înregistreze "o creştere foarte puternică" până în 2025, presupunând că preţurile petrolului rămân relativ stabile, a adăugat O'Leary într-o prezentare video.
O iarnă cu pierderi, în care Ryanair speră să crească traficul cu 10% peste nivelurile pre-Covid, este probabil să lase companiei aeriene un profit după impozitare între 1 miliard şi 1,2 miliarde de euro pentru anul care se va încheia la 31 martie, a spus el.
O'Leary a spus că trimestrul iulie-septembrie a înregistrat o creştere la o scară pe care nu a mai văzut-o niciodată, cu o creştere a traficului de 15%, combinată cu o creştere a tarifelor de 14%, datorită combinaţiei dintre revenirea cererii ă şi replierea post-Covid a rivalilor.
În timp ce rezervările din noiembrie şi decembrie rămân puternice, O'Leary a spus că este rezonabil să se aştepte la o creştere procentuală de o singură cifră a tarifelor medii pentru întregul an, până la sfârşitul lunii martie ,şi la un rezultat similar în vara viitoare.
Mai multe companii concurente au oferit previziuni optimiste în ultimele săptămâni, Wizz Air, proprietarul British Airways IAG şi Lufthansa spunând că înregistrează o creştere continuă în vânzările de bilete, în ciuda temerilor de inflaţie.
O'Leary a spus că un val de consolidare în următorii ani ar putea lăsa Ryanair ca singurul transportator major low-cost din Europa, deoarece nimeni nu ar putea concura cu costul său mediu pe pasager, care acum este sub 30 de euro, fără combustibil, şi este probabil să crească doar cu 10% în următorii trei sau patru ani.
Concurenţii low-cost easyJet şi Wizz au respins în mod repetat sugestiile lui O'Leary că vor avea dificultăţi să concureze.
"Europa se îndreaptă inexorabil către o evoluţie similară cu cea a Americii de Nord, unde veţi avea trei operatori foarte mari, cu costuri oarecum mai mari, şi un transportator foarte mare cu costuri reduse", a spus O'Leary.
Ryanair intenţionează să crească de la un record de 168 de milioane de pasageri în acest an financiar la 185 de milioane următorul. Cu toate acestea, în timp ce compania aeriană se pregăteşte să primească 51 de avioane 737 MAX până în vara viitoare, O'Leary a spus că este îngrijorat că Boeing ar putea rămâne în urmă cu 5-10 avioane.
O'Leary a spus că este în favoarea menţinerii unei poziţii de acoperire a combustibilului de aproximativ 50% anul viitor, deoarece un nivel mai mare ar putea lăsa compania aeriană expusă dacă preţurile scad.