Rezultatele unui studiu comandat de Sameday în aprilie 2023, pe un eşantion de 800 de consumatori online din mediul urban, dezvăluie o schimbare semnificativă a preferinţelor în ceea ce priveşte metodele de livrare.
Cercetarea comandată de compania de curierat Sameday arată că 84% dintre consumatorii online din mediul urban realizează cumpărături online cel puţin o dată pe lună, iar 20% dintre aceştia aleg opţiunile de comerţ electronic o dată pe săptămână sau chiar mai des.
În acelaşi timp, retailul tradiţional este vizitat de 88% dintre respondenţi cel puţin o dată pe săptămână. Datele studiului demonstrează oportunitatea de dezvoltare a comerţului electronic şi nevoia unei atenţii sporite acordate de magazinele online tacticilor de retenţie a clienţilor.
"Diversitatea opţiunilor de livrare oferite de partenerul de curierat, calitatea livrării şi experienţa pe care acesta o creează clientului final sunt criterii avute în vedere de magazinele online partenere Sameday, care înţeleg dinamica pieţei si adoptă soluţii care cresc frecvenţa de cumpărare. Cercetarea derulată vine să reconfirme importanţa deschiderii comercianţilor online, de a răspunde aşteptărilor în continuă dezvoltare ale clienţilor, împreună cu partenerul de last mile. Cu ajutorul serviciului easybox, dezvoltat pentru consumator împreună cu consumatorul, Sameday a ascultat, a înţeles şi a îmbunătăţit continuu experienţa de livrare a cumpărătorilor online din România. easybox devine metoda preferată de livrare a românilor din mediul urban, şi aduce mai multă convenienţă, flexibilitate şi predictibilitate: livrare fără griji marca Sameday." Elena Stoica, Chief Marketing and Customer Experience Officer.
Clienţii magazinelor online au aşteptări ridicate de la companiile care le livrează coletele. Potrivit studiului Sameday, peste 80% dintre consumatorii din mediul urban, îşi doresc respectarea promisiunii de livrare de către compania de curierat şi oferirea de informaţii privind ziua şi ora livrării. De asemenea, pentru a răspunde nevoii clienţilor, curierii trebuie să acorde atenţie manipulării coletelor. 84% dintre cumpărătorii online sunt de părere că integritatea coletului este importantă, iar în cazul oricăror probleme este necesară soluţionarea rapidă a sesizărilor.
86% dintre consumatori utilizează soluţia easybox pentru livrarea şi returul produselor comandate online
easybox, soluţia de livrare out-of-home cu care Sameday revoluţiona piaţa de curierat în 2018, a crescut constant în preferinţele consumatorilor de e-commerce. Conform cercetării comandate de compania de curierat, preferinţa pentru easybox este de 48%, faţă de 28% pentru livrarea la uşă, cea din urmă opţiune înregistrând o scădere de 11% puncte procentuale faţă de anul trecut. Astfel, este pentru prima dată când, în mediul urban, easybox depăşeşte opţiunea pentru livrarea la adresă, atât în termeni de utilizare, cât şi ca preferabilitate.
Controlul asupra timpului propriu, uşurinţa de folosire şi rapiditatea procesului sunt principalele trei motive pentru care cumpărătorii online aleg easybox pentru livrarea şi returul comenzilor. Pentru livrare există o tendinţă crescută de apreciere a flexibilităţii şi controlului dat de easybox, aceasta fiind cel mai important atribut pentru 61% dintre utilizatori, mulţumiţi că îşi pot urma rutina zilnică fără întreruperi. În termeni de retur, easybox este apreciat în special pentru modul facil de utilizare.
Raportat la alte metode de livrare out-of-home, easybox rămâne soluţia preferată de cumpărătorii online, 85% dintre respondenţi spunând că preferă lockerele automate vs. 15% în locul soluţiilor de tip pick-up & drop off. Motivele aprecierii crescute pentru easybox sunt confortul şi autonomia oferite, prin care se creează o experienţă fără cusur. Cuantificabil, preferabilitatea pentru easybox se traduce în utilizarea regulată a serviciului, atât pentru livrare cât şi pentru retur, de către un procent de 86% dintre consumatori.
Pentru magazinele online care oferă livrarea în easybox, evoluţia pozitivă a serviciului se traduce în promisiune de valoare pentru cumpărătorii online. 68% dintre respondenţii cercetării afirmă că opţiunea de livrare în easybox le influenţează decizia de cumpărare. Altfel spus, 68% prioritizează magazinele online care oferă livrare în easybox.
"La Sameday, suntem dedicaţi să oferim clienţilor noştri cele mai bune servicii de curierat, adaptate nevoilor lor în permanenţă. Adopţia în continuă creştere a easybox ca metodă preferată de livrare şi returnare subliniază importanţa comodităţii şi accesibilităţii în fiecare punct de interacţiune cu clientul.
În ultimele luni observăm o schimbare semnificativă în preferinţele clienţilor şi ne bucurăm să acoperim o parte dintre ele cu lansarea serviciului de retur la easybox. Ne angajăm să dezvoltăm şi să îmbunătăţim această soluţie care a devenit un element esenţial în a oferi o experienţă completă, care consolidează încrederea şi creşte nivelul de loializare în rândul consumatorilor online.
Sute de comercianţi au activat beneficiul pentru clienţii lor, de aceea datorită succesului înregistrat, am decis să prelungim campania de gratuitate a serviciului. Odată implementat, returul în easybox aduce beneficii aproape imediate care au impact în satisfacţia clienţilor. Aşa că, ne dorim să-l oferim gratuit cât mai multor business-uri online".- Lucian Baltaru, CEO, Sameday Group.
Studiul a evidenţiat, de asemenea, că retururile şi preferinţele legate de easybox au crescut semnificativ în comparaţie cu anul precedent, în timp ce returnările la adresa fixă au scăzut considerabil. Aceasta sugerează faptul că oamenii preferă comoditatea de a-şi putea preda retururile într-o locaţie sigură şi accesibilă, în loc să aştepte un curier la domiciliu. Metoda preferată de retur este cea la easybox, cu 42% dintre respondenţi optând pentru aceasta, în creştere faţă de 25% înregistrat în 2022.
În prezent, în România, este un easybox la 5000 de persoane, cu o medie în oraşe de 3 minute de mers pe jos între două lockere. Respondenţii studiului au menţionat că proximitatea este definitorie în decizia de folosire a unui locker. Mai mult, consumatorii care nu sunt utilizatori de easybox spun că motivul principal pentru care nu folosesc easybox este legat de lipsa proximităţii. Reţeaua easybox numără în prezent 3800 de unităţi în România, iar Sameday are în plan continuarea expansiunii acesteia.
Returul la easybox - o nouă eră a comerţului electronic
În luna martie a acestui an Sameday a lansat serviciul de retur la easybox, funcţionalitate care poate fi integrată în platforma de e-commerce a oricărui client magazin online. Cu ajutorul acestei integrări dezvoltate de compania de curierat, clienţii magazinelor online pot returna produsele facil. Înregistrează cererea online, primesc un cod PIN pe care îl pot folosi pentru a deschide o cutie la orice easybox, de unde va fi preluat de curierii Sameday şi returnat la magazinul de unde a fost achiziţionat. Procesul nu necesită imprimarea de etichete sau completarea de formulare în format tipărit de către consumatori, iar magazinele online beneficiază de sprijin gratuit pentru integrare, aspect direct urmărit de Sameday la lansarea acestui serviciu, tocmai din cauza proceselor diferite şi uneori complicate de retur pe care magazinele online îl au.
În mai puţin de două luni, sute de magazine online au beneficiat deja de el iar adopţia creştere accelerat. Dezvoltarea soluţiei software care permite integrarea returului în platformele de e-commerce a ajutat la cultivarea retenţiei clienţilor şi la loializarea acestora, prin creşterea încrederii în magazin. Mai mult, pentru a veni în ajutorul antreprenorilor şi al afacerilor digitale, Sameday oferă această soluţie în mod gratuit până la finalul anului 2023 şi extinde perioada de activare a serviciului până la data de 31 iulie, astfel încât clienţii şi consumatorii să aibă timp să testeze serviciul fără costuri adăugate.