Mircea Ursache, vicepreşedintele ASF pentru piaţa de capital, s-a delimitat, ieri, de restul conducerii Autorităţii de Supraveghere Financiară, pe care o consideră vinovată de situaţia din sectorul asigurărilor, în condiţiile în care Bucureştiul a fost blocat, ieri, de protestul transportatorilor faţă de creşterea explozivă a tarifelor RCA.
Situaţia din sectorul asigurărilor este rezultatul modului în care acest domeniu a fost gestionat, iar vinovaţii sunt la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), este de părere Mircea Ursache.
Domnia sa consideră că este normal ca cei care gestionează sectorul asigurărilor să-şi asume răspunderea pentru ceea ce se întâmplă în această piaţă.
"Rezolvarea problemei RCA de către Guvern sau Parlament este doar o soluţie de avarie care trebuie continuată cu tragerea la răspundere a celor vinovaţi, iar aceştia sunt la ASF. Trebuie să fie răspunderi personale pentru cum a fost gestionată piaţa asigurărilor. Ne aflăm în faţa unei erori de management a conducerii ASF şi a sectorului asigurărilor", a declarat domnul Ursache, întrebând, retoric: "Ce s-ar fi întâmplat dacă în România preţul pâinii ar fi crescut cu 300%?"
Augustin Hagiu, FORT: "Sperăm să ajungem la normalitate"
Deşi Guvernul a dat, miercuri, o ordonanţă de urgenţă privind reglementarea RCA şi plafonarea tarifelor pentru şase luni, transportatorii rutieri au protestat ieri, pentru mai multe ore, în Piaţa Victoriei.
Aceştia au anunţat, după discuţii cu reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), că au ajuns la un acord asupra elementelor care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA.
ASF a confirmat, în urma discuţiilor cu reprezentanţii UNTRR, APTE 2002, FORT şi Apulum, stabilirea unui tarif ţintă de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Acest tarif ţintă nu include încărcări pentru profit şi marja comercială, a precizat Autoritatea.
"Ca urmare a discuţiilor avute astăzi (ieri, n. r.) la sediul Autorităţii de Supraveghere Financiară cu reprezentanţi ai patronatelor din domeniul transporturilor s-a stabilit că elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă pentru poliţele RCA, conform OUG emise de Guvern, sunt următoarele: frecvenţa şi dauna medie, ţinând cont şi de daunele întâmplate şi neavizate, precum şi de trendul acestora, conform datelor statistice publicate la nivel de piaţă (raportul Milliman), actualizate la 30 iunie 2016; încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie, taxe etc., de maxim 25%; încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus/malus. De exemplu, se estimează un tarif ţintă de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Acest tarif ţintă nu include încărcări pentru profit şi marja comercială", a transmis ASF, într-un comunicat de presă.
Autoritatea a mai anunţat că, pentru transparenţă, în grupurile de lucru vor fi cooptaţi şi reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi.
Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), ne-a declarat, în urma comunicatului ASF: "Modul de construcţie a tarifului este cel corect, tariful la care se ajunge este unul maximal (cel prezentat în comunicat, n.r.), noi sperăm să se ajungă la un plafon mai mic. Ca principiu, el se va aplica la toate categoriile de vehicule, ceea ce înseamnă că vom ajunge la normalitate, iar tarifele vor corespunde calculelor noastre, aplicând un bonus corect, bineînţeles.(...) Aşa că nu avem cum să nu fim mulţumiţi, este o mare realizare a celor patru patronate (care au protestat ieri în faţa Guvernului, n.r.) şi a tuturor transportatorilor care astăzi (ieri, n.r.) s-au mobilizat în toată ţară şi în Piaţa Victoriei".
Domnul Hagiu ne-a mai precizat, în timpul protestelor de ieri: "Cred că principalul mesaj (al transportatorilor, n.r.) este legat de faptul că, prin lipsă de interes şi incompetenţă sau din interese care ţin de altceva, mai puţin de rezolvarea unor probleme sectoriale, se creează premisele ca, în România, capitalul autohton să dispară şi asta este cel mai grav posibil. Cu mâna guvernanţilor noştri, cu mâna instituţiilor noastre, capitalul autohton dispare".
Transportatorii au protestat ieri, mai mult de şapte ore, în faţa Guvernului. Aproximativ 400 de tiruri şi taximetre s-au adunat în faţa Palatului Victoria, pentru a manifesta împotriva creşterii tarifelor RCA şi împotriva lui Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, considerat principalul vinovat pentru situaţia în care s-a ajuns pe piaţa de asigurări.
Transportatorii au solicitat demiterea lui Mişu Negriţoiu şi au afişat bannere pe care scria: "Negriţoiu vinovat pentru tot ce s-a întâmplat", "RCA= Falimentul transportatorilor români", "ASF= Mafia. Jos Negriţoiu".
Protestatarii au adus un sicriu şi o cruce pe care au afişat mesajul "Nu vrem RCA de 100.000 lei!!!".
În cursul dimineţii de ieri, reprezentanţii unei alte organizaţii patronale din domeniu, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), au anunţat că renunţă la acţiunea de protest, considerând că obiectivele stabilite în cadrul Consiliului director al Confederaţiei au fost îndeplinite.
Domnul Hagiu a spus, cu privire la decizia COTAR: "Este un gest care nici măcar nu merită comentat, dar asta face o organizaţie politizată şi care are protocol semnat cu PMP (Partidul Mişcarea Populară, n.r.)".
Miercuri, Cabinetul condus de Dacian Cioloş a aprobat, prin ordonanţă de urgenţă, plafonarea tarifelor RCA pe o perioadă de şase luni, la un nivel ce urmează să fie stabilit de ASF. Potrivit Guvernului, actul normativ permite stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe o perioadă de şase luni, a unui tarif RCA de referinţă aplicat atât persoanelor fizice, cât şi juridice. Premierul Dacian Cioloş a explicat: "Vrem, prin această Ordonanţă de Urgenţă, să asigurăm cadrul juridic, clar definit, pentru ca această problemă să poată să fie rezolvată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care are această responsabilitate".
Soluţia nu a fost suficientă pentru reprezentanţii transportatorilor, care nu au dorit să renunţe la protestul programat pentru ieri şi au transmis Executivului, în cursul dimineţii, o petiţie în care au solicitat stabilirea preţurilor la poliţele RCA.
Guvernul a reacţionat şi a mutat chestiunea valorii de plafonare a tarifelor RCA în "curtea" ASF. Executivul a transmis, într-un comunicat de presă: "Problema RCA trenează de multă vreme, din cauza incapacităţii instituţiilor responsabile de a gestiona această situaţie.(...) Nu este în competenţa Guvernului să stabilească valoarea de plafonare a tarifelor RCA şi este inadmisibil să i se solicite guvernului acest lucru. Această chestiune trebuie clarificată de ASF. Guvernul nu se poate substitui instituţiilor care trebuie să-şi asume responsabilitatea rezolvării disensiunilor dintre asiguratori şi transportatori. Stabilirea preţurilor, cerere formulată azi (ieri, n.r.) în petiţia adresată Guvernului, nu este în atribuţiile Executivului, ci în ale Autorităţii de Supraveghere Financiară, care are cadrul legal să intervină".
Domnul Hagiu ne-a declarat, cu privire la această decizie a Guvernului: "E vorba de lipsă de profesionalism, dacă vrei să faci bine unei pieţe şi să reglezi lucrurile le faci până la capăt, nu cu jumătate de măsură. Trebuiau să cheme ASF la discuţii, să-i audieze cum a audiat şi Parlamentul ieri (miercuri, n.r.) conducerea ASF, să-i întrebe la ce tarife se vor aproba, să ni le comunice în scris şi să le asume în faţa opiniei publice pentru ca transportatorul să ştie la ce să se aştepte.(...) 12 luni ca să te chinui să dai o ordonanţă care nu rezolvă nici măcar de la momentul apariţiei în Monitorul Oficial problema, să mai amâni apoi încă 30 de zile - aceasta e o situaţie destul de dramatică pentru toată piaţa de transport din România, acest lucru nu poate fi decât rea voinţă şi incompetenţă, pentru că altfel nu pot să explic".
Întrebat despre o eventuală demitere din funcţie a lui Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, şi în cât timp se va produce aceasta, domnul Hagiu ne-a răspuns scurt că opinează că este vorba de 10 zile.
1. Realitatea din tara
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 06:48)
Ma bucur ca si-au rezolvat problema.
Ciudat cum de doar cand au iesit in strada. Metoda civilizata de discutii nu da roade.
Ciobani au facut tot la fel.
Sanatatea, invatamantul cu bun simt nu rezolvati nimic. Spuneti nu tratam nici un pacient nici urgente mergeti la privat 24 de ore, profesori tot asa.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Van în data de 16.09.2016, 10:15)
Vorbeste Ursache, omul pe langa care Negritoiu ar putea parea un sfant. In tot ASF-ul nu exista mizerie mai mare decat cea facuta de Ursache.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 18:16)
Are si Ursache pacatele lui, dar acum are dreptate.Negritoiu este direct raspunzator pentru dezastrul de pe piata asigurarilor si trebuie sa plece.
3. PIATA DE CAPITAL
(mesaj trimis de dezamagit în data de 16.09.2016, 10:28)
MIRCEA URSACHE ESTE CEL MAI VECHI in ASF Sub domnia d-lui s-au petrecut marile FURTURI de actiuni ale "Naivilor " ce au crezut intr-o Bursa sanatoasa .afacut din totdeauna parte din consiliul de administratirsi arfi putut daca avea constiinta sa ia atitudine si asupra celor lalte sectiunipe care ar fi trebuit sa le supravegheze ASF.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 12:15)
Te lepezi de satana?
Ma leapad.
5. Ipocrizie
(mesaj trimis de MC în data de 16.09.2016, 12:22)
Suna ca reglare de conturi, mai degraba. Hotararile in ASF nu le ia Misu Negritoiu de unul singur, ci consiliul ASF, din care face parte si dl Ursache. Sistemul e "un om, un vot", deci votul presedintelui nu e cu nimic mai puternic decat al oricaruia dintre ceilalti 8 membri. Asa ca, daca e sa fim corecti, ar trebui sa ii mai amintim si pe dumnealor din cand in cand, mai ales ca exista unii care, in teorie, se ocupa mai ales de piata asigurarilor si au fost membri inclusiv in defuncta CSA, care stim cum a supravegheat piata. Dar vad ca nimeni nu e interesat de asa ceva, nici macat ziaristii de la Bursa, asa ca banuiesc ca ordinul pe unitate e sa il dam jos pe Negritoiu si sa punem pe altcineva in loc. Nu ii iau apararea, mai mult ca sigur a facut greseli, dar nu mi se pare OK sa trecem cu vederea modul in care ASF functioneaza. Iar partidele stiu foarte bine ce oameni au trimis acolo, iar acum se poarta de parca nu ele i-au numit.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 18:35)
Daca „specialistii„ in asigurari coordonati de Negritoiu propun toate ilegalitatile, ce sa voteze idiotii din ASF? Sa plece toti daca nu au fost in stare sa-l opreasca pe Negritoiu.
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 19:47)
Andreea Paul Vass spunea ca Misu a refuzat sa puna in aplicare decizii ale Consiliului ASF si a falsificat procese verbale de sedinta. Daca e adevarat sunt fapte penale. Misu are noroc ca nu s-au sesizat organele. Sau nu are?
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 22:14)
Este razboiul KGB cu CIA in Romania pentru conducerea unei istitutii esentiale intr-o democratie autentica.Judecati singuri cine e KGB si cine e CIA precum si cine va castiga...
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 13:36)
Domnul Ursache ,nu este persoana potrivita sa vorbeasca !
Sa plateasca si domnul Ursache pentru dezastrul de la HARINVEST ,unde supravegherea condusa de Catalina Sava,sefa supravegherii ,a fost zero.
Sa plateasca cu functia,cat si material !