Pandema are şi părţile ei bune, printre care şi forţarea unor sectoare de activitate să se reformeze şi să înceapă să folosească tehnologia secolului XXI.
Potrivit Federaţiei Spiru Haret, criza generată de virusul SARS-CoV-2 a bulversat sistemul educaţional din ţara noastră şi l-a obligat să găsească "peste noapte" soluţii de continuare a procesului de învăţare în condiţii foarte restrictive: izolare la domiciliu, lipsă de echipamente electronice adecvate, abilităţi limitate de utilizare a acestora în scopuri didactice.
Peste toate acestea s-au suprapus incertitudinea, riscul de infectare sau grija pentru familii. Potrivit sindcaliştilor: "Anul acesta, mai mult decât în alţi ani, Ziua Mondială a Educaţiei este purtătoarea unui mesaj de responsabilizare. Transformările pe care le iniţiem astăzi în sistemul de educaţie vor genera efecte pentru mult timp şi pentru multe generaţii de acum încolo. Avem şansa - dar şi imensa răspundere - de a remodela viitorul şcolii româneşti şi al profesiei de cadru didactic. Tema aleasă de UNESCO pentru a celebra această zi - "Dascălii: lideri în perioade de criză, care reinventează viitorul" - subliniază foarte bine esenţa perioadei pe care o traversează sistemul educaţional. Criza ne-a adus pe toţi cei de la catedră în linia întâi a procesului de "reformatare" a învăţământului românesc. Pandemia de Covid-19 a multiplicat problemele cu care se confruntă sistemul de învăţământ românesc. Virusul a pus la încercare într-un mod radical abilităţile cadrelor didactice de a utiliza tehnologiile informatice, şi nu numai ale lor. Mulţi părinţi s-au văzut brusc în situaţia de a-şi izola copiii la domiciliu şi de a-i asista la desfăşurarea orelor în regim online, practic de a împărţi cu cadrele didactice responsabilitatea continuării procesului educaţional în condiţii de criză. Trecerea «peste noapte» la învăţământul online nu a mai lăsat timp pentru pregătirea personalului didactic, pentru adaptarea instrumentelor didactice şi pentru dotarea şcolilor şi a elevilor cu tehnologiile necesare. Fiecare educatoare, învăţător, profesor şi părinte a fost obligat să improvizeze cât mai eficient pentru ca procesul de învăţământ să nu se oprească şi totul a devenit dependent de mediul online".
Conform sindicaliştilor chiar şi în momentul în care ca va fi disponibil un vaccin care să contracareze virusul, procesul de învăţământ va reveni la o stare de normalitate care, însă, nu va mai fi niciodată cea cu care eram obişnuiţi.
Şcoala va îmbina învăţarea clasică şi cea online, cu toate consecinţele didactice, informaţionale, tehnologice şi manageriale pe care le impune acest proces: "Pe termen scurt şi mediu suntem responsabili de continuarea acestuia astfel încât să nu lăsăm în urmă pe nimeni. Toţi elevii au dreptul la educaţie, indiferent de mediul în care trăiesc sau de posibilităţile materiale ale familiei. Accesul la tehnologie nu trebuie să devină un criteriu de "selecţie naturală" în rândul copiilor. Pe termen mediu şi lung, suntem responsabili pentru direcţia în care va evolua şcoala românească. Putem să vedem această criză nu ca pe o ruptură a normalităţii, ci ca pe o oportunitate de a trece cu adevărat la o şcoală mult mai conectată la realitatea socială, la nevoile elevilor, la ceea ce le cere societatea după terminarea studiilor". Sindicaliştii adaugă, însă, că responsabilitatea nu este numai a cadrelor didactice ci se împarte cu toţi cei care, direct sau indirect, sunt partenerii în procesul de educaţie - părinţi, instituţii administrative, asociaţii.