Achiziţiile viitoarelor trenuri, pe care Autoritatea pentru Reformă Feroviară ar urma să le demareze, ar trebui evaluate şi de reprezentanţii Consiliului Economic şi Social, se arată într-o adresă trimisă Comitetului de Coordonare a Evaluării POAT (Programul Operaţional Asistenţă Tehnică), reprezentantul CES, Gabriel Rodrigo Maxim.
"În condiţiile în care ARF a ratat derularea a două achiziţii de material rulant nou pentru operatorii de transport feroviar de persoane din ţara noastră, sprijinul oferit prin POAT beneficiarilor din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) nu a fost unul optim. (...) De aceea, solicităm ca în cadrul interviurilor şi analizelor din următorul raport de evaluare pentru proiectul de achiziţie material nou rulant feroviar să fie consultaţi şi reprezentanţii Consiliului (preşedintele sau mebrii Biroului Executiv al CES)", se arată în documentul citat.
Consiliul Economic şi Social mai solicită ca, prin POAT, să se realizeze instruirea personalului din cadrul Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), instituţie, care de la înfiinţarea în anul 2016, a eşuat în toate proiectele demarate pe cadrul financiar multianul 2014-2020. Până când angajaţii ARF vor fi instruiţi prin POAT, CES consideră că "este necesară suplimentarea numărului consultanţilor externi cu specializări tehnico-economice, care să contribuie la întărirea expertizei locale în domeniul achiziţiei de material rulant nou feroviar, la pregătirea şi implementarea unor noi proiecte".
Amintim că însuşi Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor, s-a declarat în repetate rânduri nemulţumit de activitatea desfăşurată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. El a precizat că înfiinţarea ARF nu şi-a atins scopul, deoarece în ultimii patru ani reforma feroviară nici măcar nu a început în ţara noastră, iar achiziţiile de material rulant cu fonduri europene sunt încă blocate.
Menţionăm că, deşi ARF a fost înfiinţată prin OUG 62/2016, act normativ modificat prin Legea 53/2017, până acum nu a fost achiziţionată nicio garnitură de tren, niciun automotor de către respectiva autoritate, deşi avea de la înfiinţare 350 milioane euro alocaţi în acest scop.
Licitaţia pentru primele 40 de rame electrice a fost demarată abia în primăvara lui 2019, ofertele fiind deschise după 3 iunie 2019. Procedura respectivă a fost contestată, iar dosarele se află pe rolul instanţelor. Reprezentanţii ARF arătau că vina pentru întârzierea achiziţiilor privind materialul rulant pentru operatorii de transport feroviar de persoane aparţine sistemului legislativ, care permite ca dosarele de contestare a licitaţiilor să stea prin diverse instanţe circa 2-3 ani până la soluţionarea lor definitivă. Conform reprezentanţilor ARF, actualul sistem legislativ permite, sub masca unei false concurenţe libere, marilor firme să oblige autorităţile contractante la revizuirea documentaţiilor de licitaţii, conform specificaţiilor propriilor produse.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2021, 13:15)
Autoritatea Feroviara Romana si ARF nu sunt acelasi lucru.