Cei mai mulţi angajaţi din România (60%) nu se simt apreciaţi de angajatori, fie că lucrează la stat, fie că lucrează la privat, iar mai mult de jumătate dintre ei spun că nu se simt motivaţi de organizaţia din care fac parte să se autodepăşească din punct de vedere profesional, arată rezultatele unui sondaj realizat de Centrul de Formare APSAP, cel mai mare centru de cursuri de formare profesională din ţară, conform unui comunicat remis redacţiei.
Stat vs privat: unde se simt angajaţii români mai apreciaţi şi mai motivaţi
Recent, Centrul de Formare APSAP a realizat un studiu complex, la care au răspuns peste 2.000 de angajaţi din România, participanţi la cursuri autorizate de perfecţionare în câmpul muncii. Scopul acestui studiu a fost de a avea o înţelegere clară a profilului angajatului român, realizând astfel o comparaţie între sectorul privat şi cel public.
"În cele mai multe cazuri, angajaţii români nu doar că nu se simt apreciaţi de angajatori, dar 55% dintre ei nici nu se simt motivaţi de companiile la care lucrează, iar mulţi au temeri majore legate de activitatea lor din câmpul muncii. Însă, ceea ce este cu atât mai interesant este faptul că angajaţii la stat, în proporţie de 63%, se simt mai puţin apreciaţi de angajator decât cei care lucrează în mediul privat. Totodată, angajaţii din instituţii publice nici nu se simt motivaţi de angajatorul lor să se autodepăşească profesional. Acesta este unul dintre motivele pentru care, alături de dorinţa de a se remarca, tot mai mulţi români se înscriu la cursuri de perfecţionare, tot mai mulţi angajaţi la stat dorind să schimbe domeniul profesional şi să lucreze în mediul privat", declară Bogdan-Costin Fârşirotu, preşedintele Centrului de Formare APSAP şi fondatorul platformei www.cursuri-functionari.ro.
Întrebaţi cât de motivaţi sunt să se autodepăşească profesional, românii care lucrează în sectorul privat se simt în ansamblu mai motivaţi decât cei care lucrează la stat. Mai exact, 45% dintre angajaţii la privat se simt "extrem de motivaţi" versus 37% la stat.
Ce temeri au angajaţii români
Cea mai mare temere a angajaţilor atât a celor din sectorul public, cât şi a celor din sectorul privat este aceea de a nu mai avea timp pentru viaţa personală. În ciuda acestui fapt, peste 27% dintre respondenţi ar alege un loc de muncă solicitant, dar cu beneficii salariale motivante.
Pe locul doi se află teama de a face greşeli majore sau de a eşua în proiecte importante, iar pe locul trei teama de suprasolicitare şi de a nu face faţă cerinţelor personale.
Ce îi motivează pe angajaţii români
Atât în sectorul privat cât şi în cel public, cel mai mult angajaţii se simt motivaţi de flexibilitatea programului şi echilibrul dintre viaţa personală, respectiv 48% dintre persoane se simt motivate de acest lucru iar din sectorul public 29%. Pe locul doi se regăseşte nevoia de recunoaştere şi apreciere din partea colegilor şi a conducerii. Aici regăsim un procentaj egal, respectiv 30%, atât pentru sectorul privat cât şi pentru cel public.
Ce regiuni câştigă cel mai bine în România
Sondajul realizat de Centrul de Formare APSAP mai arată că regiunea cu cel mai mare procentaj de persoane care câştigă peste 12.000 lei este reprezentată de Bucureşti-Ilfov, respectiv 9%. De asemenea, tot în această regiune se înregistrează şi cele mai multe câştiguri între 10.000-12.000 lei, respectiv 5%, alături de regiunea Centru (Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu).
În ceea ce priveşte intervalul de venit 7.500-10.000 lei, tot în regiunea Bucureşti-Ilfov dar şi în regiunea Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea).
Ce bariere au întâmpinat respondenţii în cadrul procesului de angajare
În sectorul public, majoritatea respondenţilor afirmă că au studii de masterat, reprezentând 51% comparativ cu 36% în sectorul privat. Totodată, în sectorul privat, majoritatea persoanelor au studii de licenţă, cu un procentaj de 49%, faţă de 39% în sectorul public. Acest aspect nu este negativ, deoarece sectorul privat angajează mai mulţi tineri decât sectorul public. Astfel, tinerii nu doar că acumulează experienţă de muncă, dar se simt şi apreciaţi şi valorizaţi.
Întrebaţi despre barierele întâmpinate la angajare, cel mai mare procentaj de respondenţi din ambele sectoare, public şi privat, au indicat faptul că principala barieră a fost că beneficiile salariale oferite erau sub aşteptările lor. Astfel, în sectorul public, peste 21% dintre respondenţi au menţionat această problemă, comparativ cu un procentaj mai mic de 14% în sectorul privat.
Fondată în 2014, organizaţia neguvernamentală Centrul de Formare APSAP a devenit unul dintre cele mai de încredere organizaţii care furnizează programe de perfecţionare pentru sectoarele public şi privat din România. Furnizor acreditat de formare profesională, cu o experienţă de mai bine de 18 ani, Centrul de Formare APSAP are peste 250.000 de participanţi activi şi un corp de lectori alcătuit din 75 formatori excepţionali. Prin cursurile oferite pentru angajaţii de la stat şi cei din domeniul privat se află cursuri de resurse umane, protecţia datelor, competenţe digitale, marketing digital şi social media, public speaking, competenţe antreprenoriale, management de proiect şi altele. Toate cursurile APSAP sunt autorizate de Ministerul Muncii şi de Ministerul Educaţiei.
Sute de companii private aleg, an de an, serviciile de formare şi perfecţionare organizate fizic (cu prezenţă) sau în format online ale Centrului. Doar în ultimii 4 ani de activitate, Centrul de Formare APSAP a organizat 3.000 de programe de formare şi conferinţe naţionale la care au participat peste 100.000 de persoane fizice, funcţionari publici, personal contractual, demnitari şi alte categorii de personal din ţara noastră.