34,9% dintre participanţii la cel mai recent sondaj eJobs spun că folosesc în mod regulat instrumente de inteligenţă artificială precum ChatGPT sau Gemini în sarcinile de la birou pentru a reduce volumul de muncă sau pentru a obţine rezultate mai rapide, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, dintre aceştia, 18,8% spun că fac asta zilnic, 13,4% săptămânal, iar 5,7% de câteva ori pe lună. Pentru cei din urmă, utilizarea AI-ului nu s-a transformat într-un obicei, ci mai degrabă într-o soluţie de excepţie la care apelează doar în cazuri punctuale. 13,9% dintre angajaţi spun că rareori folosesc astfel de tool-uri, în timp ce 48,1% nu folosesc deloc.
"Sunt job-uri, în special din zona white collar şi a specialiştilor, unde vedem o rată destul de ridicată de adopţie a instrumentelor de AI şi o deschidere din ce în ce mai mare în a le folosi pentru sarcini repetitive sau pe care le consideră monotone. Este adevărat că, în cele mai multe cazuri, cei care le utilizează cel mai des lucrează în domenii precum IT, marketing, comunicare ori traduceri, pe poziţii mid-level sau de specialişti", spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Documentarea şi găsirea de informaţii este principalul motiv pentru care sunt folosite tool-uri precum ChatGPT sau Gemini, motiv invocat de 68,7% dintre respondenţi. 44,4% spun că au nevoie de ajutor în redactarea de emailuri şi mesaje, 34,3% au adăugat şi traducerile pe listă, iar 22,2% spun că le sunt utile pentru generarea de rapoarte şi prezentări. "Punctual, respondenţii au mai spus că folosesc AI-ul pentru generare de cod, în cazul programatorilor, pentru crearea fişelor de post, pentru crearea unor şabloane de răspuns către clienţi, generarea de imagini pentru creaţii digitale sau pentru brainstorming. În plus, mulţi au adăugat faptul că folosesc AI-ul şi pentru căutări care nu au legătură cu jobul, precum postări pentru social media", explică Ana Călugăru.
60,1% dintre angajaţii care au participat la studiu spun că munca lor s-a uşurat de când au început să folosească AI-ul pentru munca de la birou. 26,7% dintre cei care au folosit spun că nu au observat un impact semnificativ, în timp ce 13,2% cred că mai degrabă îi încurcă, motiv pentru care folosesc foarte rar sau deloc.
Întrebaţi care sunt cele mai mari beneficii ale utilizării instrumentelor AI la job, 68,2% au răspuns că îi ajută să salveze timp. 61,5% consideră că le oferă o perspectivă şi idei noi, 32,3% se simt ajutaţi în realizarea task-urilor repetitive, ceea ce le permite să se concentreze mai mult pe partea strategică, iar 42,1% au menţionat şi faptul că, astfel, se simt mai productivi.
În tabăra celor care sunt mai degrabă nemulţumiţi de AI, apar motive precum furnizarea unor informaţii care nu se ridică la nivelul aşteptărilor, faptul că încă nu au încă suficientă încredere în aceste tool-uri, dar şi că nu reuşesc să formuleze interogări suficient de clare astfel încât să le genereze răspunsurile de care au nevoie. 18,9% spun chiar că nu au încercat niciodată pentru că nu ştiau că ar putea să folosească astfel de instrumente la job, iar 6,6% recunosc că nu au suficiente competenţe digitale în acest sens.
"Interesant este faptul că, deşi există, la nivel general, o preocupare intensă privitoare la siguranţa joburilor în contextul dezvoltării rapide a inteligenţei artificiale, doar 18,4% dintre respondenţi spun că au temeri din acest punct de vedere. 63,5% nu sunt îngrijoraţi de faptul că AI-ul ar putea să-i înlocuiască în viitor, în timp ce 18,1% nu şi-au format încă o părere. Există, în schimb, o aliniere în ceea ce priveşte impactul pe care l-ar putea avea asupra pieţei muncii. Astfel, peste 60% dintre participanţi prevăd că va exista o schimbare a tipurilor de locuri de muncă disponibile. 30% cred că va scădea oferta de joburi disponibile, iar 9,7% estimează că va creşte", mai spune Ana Călugăru.
Sondajul a fost realizat în luna mai, pe un eşantion de 800 de respondenţi care, în prezent lucrează.