Start-up-ul românesc de tehnologie Autentica a creat, cu ajutorul inteligenţei artificiale, o tehnologie de identificare a NFT-urilor (non-fungible tokens) duplicat, pentru a veni în sprijinul creatorilor care îşi comercializează arta în mediul online şi care pierd sume considerabile din cauza copiilor ilegale, potrivit unui comunicat de presă transmis astăzi redacţiei.
Conform sursei citate, Autentica a iniţiat un proces de scanare a NFT-urilor de pe platformele Ethereum şi Binance, iar rezultatele intermediare listate pe site-ul www.autentica.io arată că 44% dintre acestea, respectiv peste două milioane dintre cele 4,7 milioane de unităţi verificate, erau copii create prin duplicarea ilicită a aproximativ 58.000 de NFT-uri originale. Scanarea a mai evidenţiat că, din cele 58.000 de NFT-uri originale, aproximativ 2.700 aveau peste 100 de copii, iar primele 14 fuseseră duplicate de peste 10.000 de ori fiecare.
"Chiar dacă o operă de artă duplicat se comercializează cu mii sau zeci de mii de dolari, valoarea ei reală este zero, iar cei care pierd sunt, în primul rând, creatorii de produse originale şi, în cele din urmă, cumpărătorii. Singurii care câştigă sunt autorii acestor copii ilegale. Aceasta este o problemă cu care se confruntă toate pieţele de artă, fie ele digitale sau tradiţionale, însă, în cazul NFT-urilor, problema poate fi rezolvată, şi asta ne propunem noi să realizăm cu ajutorul tehnologiei block-chain şi al Inteligenţei Artificiale", spune Artur Grigor, co-fondator şi CEO Autentica.
Dezvoltarea tehnologiei de autentificare a NFT-urilor este susţinută cu fondurile de 1,2 milioane de dolari atrase de Autentica într-o primă rundă de finanţare pre-seed derulată la finele anului trecut.
Tehnologia creată de Autentica are ca obiectiv sprijinirea creatorilor şi artiştilor care folosesc tehnologia block-chain pentru a-şi vinde produsele prin intermediul platformelor digitale şi va putea fi utilizată în viitor inclusiv de către alte platforme, dar şi de către utilizatorii finali, precum creatorii, colecţionarii şi traderii de artă NFT. În plus, Autentica a creat propriul token, $AUT, dedicat comunitaţii de utilizatori ai platformei Ethereum. La data publicării acestui articol, tokenul $AUT poate fi achiziţionat in cadrul procesului de Private Sale.
Piaţa globală de NFT este estimată să ajungă la 213 de miliarde de dolari în 2030, susţinută de cererea tot mai mare de active şi opere de artă digitale, iar pe măsură ce se va extinde, este de aşteptat ca şi numărul NFT-urilor duplicate să crească. Tehnologia Autentica are însă potenţialul de a limita numărul de falsuri prin identificarea lor încă din faza iniţială a unei tranzacţii.
Autentica a integrat deja această tehnologie în platforma proprie de tranzacţionare a NFT-urilor, denumită Autentica NFT Marketplace (www.autentica.market). Înainte de listarea unui nou NFT în paltformă, Autentica scanează automat toate NFT-urile existente pe blockchain-uri, şi, în cazul in care va depista similitudini excesive cu produsele deja aflate la tranzacţionare, va impiedica listarea unui duplicat.
"Produsele duplicat îi afectează cel mai mult pe artiştii care le-au creat şi care văd cum operele lor sunt copiate ilicit şi sunt monetizate fraudulos de către alţii. Pe conturile de social media ale marilor platforme de tranzactionare NFT apar constant plângeri de la utilizatori care constată că au cumpărat duplicate şi, astfel, au pierdut sume considerabile de bani. Folosind tehnologia Autentica, putem ajuta clienţii să identifice un fals înainte de cumpărare, iar prin implementarea tehnologiei la scară largă fraudele NFT vor putea fi, în mare măsură, împiedicate", adaugă Artur Grigor, co-fondator şi CEO Autentica.