Peste o treime (36%) dintre profesorii şi directorii din unităţile de învăţământ din România au urmat cursuri de utilizare a instrumentelor digitale în procesul educaţional, pe durata suspendării cursurilor, iar cele mai folosite resurse au fost platformele Digitaliada, Zoom, WhatsApp, Google Classroom şi Facebook, arată rezultatele unui studiu realizat de Fundaţia Orange, alături de Cult Market Research.
Astfel, conform cercetării, înainte de suspendarea cursurilor, 22% dintre profesori declară că foloseau laptopurile şi 19% proiectoarele video. În acelaşi timp, doar unul din zece profesori utilizau site-uri şi platforme digitale, iar 7% apelau la manualele digitale în activitatea la clasă.
Potrivit studiului, pe perioada suspendării cursurilor, cele mai folosite resurse, alături de platforma Digitaliada, sunt platformele de comunicare Zoom (21%), WhatsApp (23%), Google Classroom (13%) şi Facebook (11%).
Totodată, 36% dintre profesori şi directori susţin că au urmat cursuri de utilizare a instrumentelor digitale în procesul educaţional, iar cel mai des menţionat curs este CRED, urmat de webinarii şi platforme de învăţare la distanţă.
În acelaşi context, elevii sunt cei care intră cel mai des în secţiunea Învăţare şi Testare online Digitaliada, jumătate dintre aceştia accesând-o de câteva ori pe zi. Cel mai frecvent, elevii folosesc platforma pentru Matematică (83%), Limba şi literatura română (75%) şi Limbi străine (51%). De asemenea, peste 30% dintre cei intervievaţi au afirmat că utilizează platforma la Istorie, Biologie, Geografie sau Fizică.
Pe de altă parte, profesorii consideră ca fiind cea mai utilă funcţia de creare de teste pentru elevi, urmată de cea de trimitere şi primire a temelor. Aproximativ 4 din 10 profesori participanţi la studiu au creat şi propriile materiale în cadrul secţiunii.
Rezultatele studiului de specialitate relevă faptul că profesorii apelează şi la resursele disponibile pe www.digitaliada.ro, iar cele mai utilizate materiale sunt testele în format digital (jumătate dintre respondenţi), ghidurile de predare digitală şi materialele înscrise în concursul #Digitaliada (o treime).
Pe perioada suspendării cursurilor, 645 de şcoli şi peste 3.900 de profesori şi 16.500 de elevi continuă procesul educaţional pe secţiunea Învăţare şi testare online, lansată de Digitaliada la sfârşitul anului 2019.
"În perioada vacanţei de primăvară, platforma a fost actualizată cu noi funcţionalităţi şi acum permite încărcarea unui număr mai mare de fişiere şi extragerea de rapoarte ce sumarizează activitatea online a elevilor şi a profesorilor. De asemenea, profesorii pot ataşa, la corectarea temelor, atât feedback individual, cât şi feedback general pentru întreaga clasă", menţionează realizatorii cercetării.
Studiul efectuat de Fundaţia Orange s-a derulat împreună cu compania Cult Market Research, în perioada 28 martie - 8 aprilie, pe un eşantion de 603 elevi, profesori şi părinţi. O treime dintre cadrele didactice participante la studiu predau matematică, iar o cincime sunt învăţători, în timp ce 57% dintre elevi şi 52% dintre profesorii sunt din mediul urban.
Digitaliada este un program de educaţie digitală care îşi propune încurajarea folosirii tehnologiei pentru îmbunătăţirea performanţei şcolare a elevilor. În cadrul programului, care se desfăşoară cu avizul Ministerului Educaţiei Naţionale, s-a dezvoltat platforma www.digitaliada.ro - un hub online de conţinut educaţional liber, folosit de elevi şi profesori din toată ţara.