Companiile cu lanţuri de aprovizionare dezvoltate sunt cu 23% mai profitabile decât concurenţii lor, conform unui studiu Accenture. Aceste companii sunt de şase ori mai predispuse să utilizeze inteligenţa artificială şi inteligenţa artificială generativă pe scară largă în lanţurile lor de aprovizionare, generând astfel valoare adăugată pentru afaceri, conform unui comunicat remis redacţiei.
Denumit "Next stop, next-gen", studiul Accenture a analizat 1.148 de companii din 15 ţări şi 10 industrii. Acesta defineşte maturitatea lanţului de aprovizionare ca fiind nivelul în care companiile utilizează AI generativă, învăţarea automată avansată şi alte tehnologii în evoluţie pentru luarea deciziilor autonome, simulări avansate şi îmbunătăţiri continue. Aceste capacităţi permit companiilor să se adapteze mai uşor la schimbările care apar şi să adopte fără probleme alte noi tehnologii.
Cercetarea a constatat, de asemenea, că "Liderii" - cele 10% dintre companii care au obţinut cel mai mare punctaj pe scala de maturitate - au realizat marje cu 23% mai mari decât concurenţii lor (11,8% faţă de 9,6%) între 2019 şi 2023. În acelaşi timp, acestea au oferit acţionarilor un randament cu 15% mai bun (8,5% vs. 7,4%).
"Liderii investesc considerabil în tehnologii din ce în ce mai sofisticate - în special inteligenţa artificială şi inteligenţa artificială generativă - pentru a construi următoarea generaţie de capacităţi ale lanţului de aprovizionare", a declarat Max Blanchet, Global Strategy Lead for Supply Chains and Operations al Accenture. "Aceste capacităţi sunt importante pentru a reinventa lanţurile de aprovizionare în vederea eficienţei, agilităţii, sustenabilităţii şi rezilienţei. Ele permit liderilor să depăşească factorii tradiţionali ai lanţului de aprovizionare, care constau în cost, calitate şi livrare, şi care cauzează multe vulnerabilităţi şi ineficienţe în lanţul de aprovizionare, atât în prezent, cât şi în viitor."
În timp ce doar 9% din totalul companiilor utilizează inteligenţa artificială şi inteligenţa artificială generativă pe scară largă în lanţurile lor de aprovizionare, un număr mult mai mare de lideri o fac deja (37%), comparativ cu doar 6% dintre concurenţii lor. De asemenea, liderii se aşteaptă să vadă beneficii semnificative. Aceştia sunt de 8 ori mai predispuşi să reducă timpul necesar pentru dezvoltarea şi lansarea de noi produse cu 30%, de 8,5 ori mai predispuşi să dezvolte produse ecologice şi de 6 ori mai predispuşi să îmbunătăţească eficienţa resurselor de inginerie cu 30%.
Cu toate acestea, imaginea de ansamblu prezentată în studiu este alarmantă. În timp ce scorul mediu de maturitate al lanţului de aprovizionare a crescut cu peste 50% între 2019 şi 2023, scorul mediu pentru toate companiile rămâne scăzut, la doar 36%. Acesta variază în funcţie de industrii şi ţări - de la 22% în Mexic la 52% în Japonia şi de la 31% pentru companiile de bunuri de consum la 40% pentru firmele aerospaţiale şi de apărare.
"Dacă comparăm maturitatea lanţului de aprovizionare cu evoluţia navigaţiei - de la urmărirea stelelor la conducerea vehiculelor semi-autonome - mulţi dintre noi încă operează lanţurile de aprovizionare folosind o combinaţie de hărţi pe hârtie şi primele generaţii de sisteme GPS," a declarat Melissa Twining-Davis, Accenture's Global Operations Lead for Supply Chains. "Capacităţile de nouă generaţie care există, precum designul generativ pentru dezvoltarea produselor, facilităţile puternic automatizate pentru producerea acestora şi analiza avansată şi învăţarea automată pentru a prezice blocajele din lanţul de aprovizionare, sunt doar la început. Potenţialul de reinventare din viitor este imens."
Conform studiului, acestea sunt capacităţile lanţului de aprovizionare de care companiile au nevoie pentru a fi competitive în contextul economic actual. Acestea nu mai operează într-o perioadă de creştere economică stabilă şi globalizare fără obstacole. Acest lucru înseamnă că vechile mecanisme ale lanţului de aprovizionare, cum ar fi aprovizionarea globală la costuri reduse şi fabricile specializate în locaţii cu costuri reduse, nu mai sunt suficiente.
"Reinventarea lanţurilor de aprovizionare necesită, de exemplu, capacitatea de a monitoriza furnizorii până la al patrulea şi al cincilea nivel în aproape timp real pentru a anticipa riscurile, de a schimba producţia într-un timp cat mai scurt şi de a simula întregul ciclu de viaţă al unui produs. Lanţurile de aprovizionare de nouă generaţie se vor adapta automat la schimbări şi vor fi sustenabile prin design. Companiile cu scoruri de maturitate ale lanţului de aprovizionare de 25% sau mai mici - aproape una din trei companii - trebuie să acţioneze rapid pentru a recupera decalajul. În caz contrar, există un risc real ca acestea să nu supravieţuiască în noul context economic şi industrial de astăzi", a adăugat Max Blanchet.
Exploraţi studiul în aplicaţia Accenture, Foresight, şi obţineţi un feed personalizat cu cele mai recente informaţii, date, studii de caz, bloguri şi multe altele. Descărcaţi aplicaţia la http://www.accenture.com/foresight.