După doi ani de la debutul pandemiei pe plan local, Asociaţia Profesională a Emitenţilor de Tichete (APET) a derulat un studiu cu ajutorul Exact Business Solutions pentru a evalua percepţia angajatorilor, a salariaţilor şi a comercianţilor asupra sistemului de bilete de valoare în România.
Rezultatele arată că 90% dintre companii au păstrat pachetele de beneficii extrasalariale după debutul crizei sanitare. În plus, mai mult de jumătate dintre comercianţi au observat o influenţă pozitivă asupra cifrei de afaceri şi o treime dintre aceştia spun că această soluţie de plată a stimulat creşterea numărului de clienţi, dar şi a veniturilor. De asemenea, 9 din 10 angajaţi sunt mulţumiţi de acest sistem, iar 60% dintre cei care vor să îşi schimbe locul de muncă nu iau în considerare o ofertă fără tichete de masă.
"Ecosistemul format în jurul tichetelor are un impact pozitiv asupra economiei locale, dar şi asupra strategiei de atragere şi motivare a angajaţilor. Acesta a funcţionat foarte bine chiar şi în contextul pandemiei, iar salariaţii au apreciat beneficiile pe care le generează inclusiv la nivel individual, prin menţinerea puterii de cumpărare şi evitarea plăţii cash. Mai mult, 78% dintre comercianţi au declarat că au atras clienţi noi datorită acceptării tichetelor. Plata cu cardul a intrat în obişnuinţa românilor, iar datele evidenţiate de studiu ne arată că piaţa este pregătită pentru tranziţia către digitalizarea întregului sistem", a declarat Dana Sîntejudean, Vicepreşedinte Asociaţia Profesională a Emitenţilor de Tichete.
9 din 10 companii consideră că biletele de valoare le oferă angajaţilor o motivaţie suplimentară, crescând rata de retenţie
87% dintre companii consideră că tichetele contribuie la îmbunătăţirea calităţii vieţii beneficiarilor, iar un pachet salarial care cuprinde acest tip de beneficii este mai atractiv pentru angajaţi şi influenţează pozitiv rata de retenţie. Majoritatea respondenţilor au declarat că, din punct de vedere operaţional, pentru ei nu este un efort să ofere tichete de masă sau cadou. În prezent, cel mai popular beneficiu extrasalarial, oferit de 80% dintre respondenţi, este tichetul de masă.
6 din 10 companii consideră că valoarea tichetelor de masă ar trebui să crească, depăşind valoarea actuală de 20,09 lei, pentru a le asigura angajaţilor o alimentaţie adecvată. Astfel, angajaţii ar avea o alimentaţie mai bună şi ar fi, în general, mai mulţumiţi la locul de muncă.
Jumătate dintre angajaţii din România consideră că tichetele le-au fost de mare ajutor în contextul pandemiei
9 din 10 angajaţi spun că sunt mulţumiţi, în general, de beneficiile pe care le primesc sub formă de bilete de valoare, iar 70% consideră că este esenţial să aibă tichete de masă în pachetul salarial, în timp ce pentru peste 60% acesta este un criteriu important atunci când îşi caută un loc nou de muncă. Mai mult de jumătate dintre respondenţi spun că tichetele de masă reprezintă o componentă semnificativă din veniturile lunare totale, deoarece asigură hrana, oferind o motivaţie suplimentară la locul de muncă. În contextul sanitar actual, angajaţii au remarcat că tichetele pe card au contribuit la evitarea plăţilor în numerar, limitând contactul fizic cu casierii.
Comercianţii sunt pregătiţi pentru digitalizarea integrală a sistemului de bilete de valoare: următoarea etapă pe plan local
Comercianţii care acceptă plata cu tichete sunt foarte mulţumiţi de acest sistem, care a avut un impact pozitiv asupra cifrei de afaceri, inclusiv în timpul pandemiei, când activitatea unora dintre ei a fost limitată de restricţiile în vigoare. Astfel, 99% dintre comercianţi sunt foarte mulţumiţi de voucherele de vacanţă, 92% apreciază impactul pozitiv al tichetelor de masă, iar topul beneficiilor preferate este completat de tichetele cadou, apreciate de 90% dintre aceştia.
Motivul principal care i-a determinat să accepte această metodă de plată a fost cererea clienţilor, pentru peste 90% dintre comercianţi. Decizia s-a dovedit bună pe termen lung, deoarece 78% au declarat că au atras clienţi noi, iar în prezent 31% dintre comercianţi estimează că între 10%-30% din cifra de afaceri lunară este generată de plata cu tichete. Comercianţii au remarcat şi că valoarea medie a bonului de cumpărături este mai mare în cazul serviciilor achitate cu cardul de masă.
De asemenea, majoritatea companiilor din România (83%) sunt favorabile digitalizării tuturor tipurilor de tichete şi pot accepta exclusiv plata cu cardul. Acestea consideră că tichetele de masă, cardurile cadou, cardurile de vacanţă sau tichetele culturale sunt foarte uşor de folosit în format digital. Digitalizarea tichetelor este de ajutor şi pentru angajatori, deoarece cardurile sunt uşor de utilizat, birocraţia este redusă, iar efortul administrativ este mai mic.
Studiul a fost realizat de Exact Business Solutions la cererea Asociaţiei Profesionale a Emitenţilor de Tichete (decembrie 2021) pe un eşantion reprezentativ de 1100 de respondenţi, prin care au fost implicate 300 de companii din întreaga ţară, 502 de angajaţi (eroare maximă de eşantionare ± 4,4%) şi 300 de comercianţi (eroare maximă de eşantionare ± 5,7%).