Banca Comercială Română prezintă datele unui studiu privind cunoştinţele financiare ale românilor, realizat împreună cu compania de cercetare Unlock Market Research, care arată că românii îşi doresc mai multă educaţie financiară, dar nu apelează la experţi, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Datele studiului indică faptul că 1 din 2 români preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% dintre români solicită consultanţă financiară specializată. În plus, mai mult de jumătate dintre românii care pun bani deoparte nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor, iar 27% dintre ei preferă să economisească banii cash.
Studiul stă la baza dezvoltării campaniei BCR "Pentru o Românie inteligentă financiar", prin care banca îşi propune să ofere românilor perspectivele construcţiei unui viitor inteligent financiar.
Cercetarea evidenţiază o nevoie de facilitare a accesului la informaţii financiare, pentru că lipsa sfaturilor specializate îi expune pe români la vulnerabilitate, iar alegerile financiare greşite le afectează nivelul de satisfacţie şi calitatea vieţii. Studiul realizat în august 2021 prezintă o serie de cunoştinţe şi comportamente asociate cu educaţia financiară:
• 58% dintre respondenţi recunosc că nu au avut acces la informaţii financiare sau interes pentru a-şi îmbunătăţi nivelul de educaţie financiară;
• 52% dintre respondenţi preferă să ceară sfaturi de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% apelează la un expert bancar sau un specialist în finanţe;
• Lipsa unui sfat specializat îi expune la vulnerabilitate, iar acest lucru se simte în buzunar: 71% au cumpărat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru că erau ieftine, 65% au cumpărat impulsiv fără o planificare financiară atentă, iar 62% nu îşi monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greşit;
• Pentru 1 din 5 respondenţi, situaţia financiară este cel mai important aspect al vieţii lor, însă, în acelaşi timp, doar 1 din 4 români se declară mulţumiţi de situaţia lor financiară.
Campania BCR "Pentru o Românie inteligentă financiar" urmăreşte să ofere românilor idei şi resurse practice de inteligenţă financiară. Într-o primă fază, campania promovează sfaturi concrete de educaţie financiară, ce vor rula în spaţiul online şi TV sub forma unor mesaje de utilitate publică. Mai jos, patru dintre cele mai importante sfaturi:
• Regula 50/30/20 de împărţire corectă a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorinţe şi 20% pentru economii şi investiţii.
• Întâi eu - plăteşte-te pe tine prima dată. Economiseşte întâi, cheltuie după din ce a rămas.
• 24H - amână achiziţia unui lucru cel puţin 24 de ore pentru a te asigura că ai nevoie de el.
• Fondul de urgenţă - fă-ţi un fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare.
"O viaţă mai bună se poate atinge, în primul rând, prin educaţie. Nu putem să le oferim şansa unei vieţi mai bune celor dragi de lângă noi, clienţilor noştri, decât dacă, mai întâi de toate, punem bazele inteligenţei financiare. Este pasul esenţial pe care trebuie să-l facem pentru a-i putea determina pe români să fie conştienţi de importanta educaţiei financiare. La 5 ani de "Şcoala de Bani", un program prin care am oferit educaţie financiară pentru aproape 500.000 de oameni, suntem pregătiţi să le spunem clienţilor cum pot face alegeri financiare inteligente şi să creăm premisele unei schimbări în societate în ceea ce priveşte gestionarea banilor.
Credem că e timpul ca educaţia financiară să treacă din zona teoretică în cea practică. Din cărţi în agenţiile bancare, şi de acolo în viaţa clienţilor noştri, mai ales în acest context dificil, generat de pandemie. Românii trebuie să ştie concret cum să-şi organizeze viaţa financiară, cum să-şi planifice viitorul, când trebuie să acceseze un credit şi, mai ales, când NU trebuie să ia un împrumut sau orice alt produs financiar-bancar, la ce resurse pot să apeleze şi cu ce îi putem ajuta în atingerea unei vieţi mai bune. Acesta este fundamentul campaniei BCR < < Pentru o Românie inteligentă financiar! > >", a declarat Dana Dima, vicepreşedinte Retail & Private Banking BCR.