După aproape trei ani şi jumătate de activitate a Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), se constată o deschidere din ce în ce mai mare a instituţiilor bancare din ţara noastră către rezolvarea pe cale amiabilă a problemelor cu consumatorii, arată un comunicat transmis de CSALB. Acesta subliniază că efectul implicării CSALB în rezolvarea problemelor dintre consumatori şi instituţiile financiare este descris de bănci ca fiind unul vizibil, cuantificabil şi benefic.
Majoritatea băncilor au înfiinţat structuri interne dedicate, au pregătit personalul pentru interacţiunea cu echipa de conciliatori CSALB şi pentru soluţionarea amiabilă a cererilor consumatorilor, transmise către Centru, mai precizează sursa citată, apreciind: "În plus, consumatorii sunt informaţi de existenţa CSALB încă de la semnarea contractelor, precum şi prin intermediul materialelor de informare disponibile în sucursale şi agenţii.
Soluţionarea alternativă a litigiilor oferită de CSALB este o oportunitate şi o alternativă de a îmbunătăţi relaţiile de business pe care banca le are cu clienţii, subliniază reprezentanţii BRD Group Societe Generale. Flavia Popa, Secretar General în cadrul instituţiei bancare apreciază: "Conciliatorii au fost întotdea-una obiectivi şi profesionişti, acesta fiind de altfel un argument în plus pentru consumatori şi bănci să apeleze la CSALB. Au fost clienţi care au înţeles că o negociere nu este doar un proces de a cere şi primi, ci că scopul este acela de a ne întâlni la mijloc şi de a ne strânge mâna ca urmare a găsirii unei soluţii care mulţumeşte ambele părţi. Suntem interesaţi să construim, pe cât posibil, soluţii individualizate pentru fiecare client, în funcţie de fiecare speţă. Sunt încă paşi de făcut, însă suntem optimişti că exemplele bune de până acum vor conduce la reducerea nemulţumirilor, costurilor şi a timpului pentru toţi cei implicaţi în acest proces".
Pentru consumatori, această alternativă are mai multe avantaje: este gratuită, flexibilă, uşor de accesat, arată specialiştii din cadrul Raiffeisen Bank. Bogdan Atanasiu, Manager Managementul Reclamaţiilor, Divizia Retail, Raiffeisen Bank, a declarat: "Pentru consumatori, această alternativă are mai multe avantaje: este gratuită, flexibilă, uşor de accesat, clientul beneficiază de suportul unui conciliator extern de specialitate care poa-te recomanda atât băncii, cât şi clienţilor soluţii de rezolvare a situaţiilor litigioase, care să fie acceptate de ambele părţi. Am organizat un flux intern dedicat pentru tratarea şi soluţionarea cu prioritate a solicitărilor de conciliere primite prin intermediul CSALB, am recomandat clienţilor acest canal de soluţionare alternativă a litigiilor prin intermediul site-ului băncii, al răspunsurilor trimise clienţilor, dar şi prin materialele de prezentare pe care le-am pus la dispoziţia acestora prin intermediul agenţiilor noastre".
În opinia celor de la BCR, dacă la începutul activităţii CSALB exista o reticenţă din partea clienţilor de a apela la astfel de servicii, în timp, publicul a prins încredere să apeleze la conciliatori. Ionuţ Stanimir, director de Marketing şi Comunicare BCR, subliniază: "Banca Comercială Română sprijină în mod susţinut activitatea CSALB, fiind găsite întotdeauna soluţiile cele mai bune pentru clienţii aflaţi în dificultate. Încă de la crearea Centrului, am alocat activitatea de conciliere unui birou intern specializat în negocierile cu consumatorii băncii şi ne-am implicat prin crearea unui flux cât mai rapid de soluţionare a cazurilor primite de la CSALB. Informaţiile despre activitatea CSALB sunt dis-ponibile în contractele cu persoanele fizice, pe website, în răspunsurile trimise la reclamaţiile acestora, precum şi în sucursale. Ideea caravanelor CSALB este foarte utilă pentru a afla cele mai bune practici".
La rândul ei, Tatiana Jilavu, Head of Customer Experience, Garanti Bank, transmite: "Soluţia alternativă prezintă avantajul unei rezolvări mai rapide, fără costuri pentru consumator. Ne dorim ca rolul negocierii şi al conciliatorilor să fie mult mai bine înţeles de persoanele fizice. Adresarea către CSALB presupune o negociere, în care ambele părţi îşi dau tot interesul să găsească o soluţie de mijloc. Am avut cazuri încheiate amiabil, ceea ce ne bucură foarte mult, dar ne-am confruntat şi cu situaţii în care consumatorii au refuzat atât soluţia propusă de bancă, cât şi pe cea prezentată de către conciliator. Sunt şi cazuri în care simpla participare la conciliere şi explicaţiile oferite de bancă, fără alte compensaţii financiare, au fost considerate satisfăcătoare de către consumatori".
Procedura concilierii este o alternativă reală la soluţionarea litigiilor prin intermediul instanţelor de judecată, consideră reprezentanţii CEC Bank.
Mirela Iovu, Director-Vicepreşedinte al Comitetului de Direcţie al CEC Bank arată: "Procedura concilierii este considerată de CEC Bank drept o alternativă reală la soluţionarea litigiilor prin intermediul instanţelor de judecată. Încă de la înfiinţarea CSALB, din anul 2016 şi până în prezent, CEC Bank este deschisă la soluţionarea alternativă a litigiilor cu consumatorii, astfel că tot mai multe cereri ale acestora au fost transformate în dosare. Majoritatea cazurilor acceptate de CEC Bank au avut drept obiect rambursarea comisioanelor de risc/gestiune. Aceste dosare au fost finalizate cu succes, banca procedând la restituirea comisioanelor către consumatori".
Specialiştii de la ING Bank considerăm CSALB un partener şi ajutor de încredere pentru consolidarea şi îmbunătăţirea relaţiei consumator - bancă. Nicolae Andreica, Director, Head of Advisory Channels Management în cadrul băncii a declarat: "CSALB a reuşit în aceşti trei ani să câştige încrederea atât a consumatorilor, cât şi a noastră ca instituţie bancară. Cazurile sunt analizate de conciliatori, buni specialişti din mediul juridic şi economic, cu o vastă experienţă în tratarea şi gestionarea cazurilor. Recomandarea către consumatori este să apeleze cu încredere la această alternativă şi îi asigurăm de întreaga deschidere şi cooperare din partea tuturor celor implicaţi în acest proces. ING Bank, împreună cu reprezentanţii CSALB şi Corpul Conciliatorilor au colaborat constant pentru protejarea clienţilor, respectiv consumatorii care apelează la procedura de conciliere. De asemenea, întâlnirile organizate cu aceştia, cât şi cu conciliatorii au fost de fiecare dată experienţe plăcute, în sensul în care s-a reuşit construirea unei relaţii bazate pe încredere şi respect reciproc".
În opinia celor de la Banca Românească, a crescut nivelul de educare a consumatorilor şi modul în care instituţia bancară este percepută de aceştia. Reprezentanţii băncii subliniază: "Procedura concilierii în România ca soluţionare alternativă a litigiilor este utilă în gestionarea unor cazuri care nu îşi găsesc soluţionarea prin mijloacele clasice, evitând costuri şi timp în cazul unor acţiuni în instanţă. Încă de la înfiinţarea CSALB, Banca Românească a reflectat procedurile de soluţionarea alternativă a litigiilor în fluxurile specifice activităţilor dedicate tratării petiţiilor venite de la consumatori, clienţii băncii. Impactul demersurilor de negociere cu aceştia, făcute de CSALB, este vizibil şi cuantificabil. A crescut nivelul de educare a consumatorilor şi modul în care instituţia bancară este percepută de persoanele fizice".
Conform studiului realizat de CSALB în parteneriat cu Finzoom.ro, nivelul de integrare financiară a consumatorilor români este unul crescut, doar 8% dintre respondenţii online spunând că nu folosesc niciun produs bancar şi nu deţin nici măcar un cont curent sau un card.
"Peste 75% dintre cei chestionaţi au declarat că au o relaţie bună cu instituţiile financiare. Dintre românii care sunt nemulţumiţi de relaţia cu băncile/IFN-urile, 38% au menţionat comisioanele drept principala cauză, iar 33% condiţiile contractuale considerate dezavantajoase", arată comunicatul CSALB. Acesta subliniază că 15% dintre cei intervievaţi spun că au dificultăţi la plata ratelor, iar printre principalele cauze care au dus la întârzieri se numără schimbarea situaţiei economice generale şi schimbarea situaţiei familiale (plasate pe primele două locuri de 55% dintre respondenţii la chestionar).
Dintre situaţiile familiale care generea-ză dificultăţi în plata ratelor, cele mai importante sunt pierderea locului de muncă pentru cel puţin un susţinător al familiei (37%), apariţia unei cauze/probleme medicale care necesită rezolvare urgentă (23%), precum şi scăderea venitului pentru cel puţin un membru al familiei (23%).
Studiul a fost realizat online, în luna iunie, pe un eşantion de 1.220 persoane intervievate, 34% cu vârsta cuprinsă între 45 şi 64 de ani şi 33% cu vârsta între 35 şi 44 ani, majoritatea femei salariate (71%), cu o vechime de peste 15 ani (42%).
Potrivit aceluiaşi studiu, produsele financiare cele mai folosite sunt cardurile de debit (28%), cardurile de credit (23%) şi conturile curente (21%), in timp ce credite deţin doar 13% dintre respondenţi.