Acţiunile întreprinse de consumatori vor fi un factor critic pentru succesul tranziţiei energetice. Deşi consumatorii de energie sunt mai interesaţi ca niciodată de sustenabilitate şi de potenţialul unui viitor energetic verde, 70% au declarat că nu doresc să investească mai mult timp sau mai mulţi bani pentru a întreprinde demersuri în acest sens. Oboseala începe să se instaleze în rândul consumatorilor, ceea ce afectează încrederea şi provoacă stagnare, conform studiului EY Energy transition consumer insights.
Mihai Drăghici, Partener, Consultanţă, EY România: "Ne aflăm într-un moment crucial al tranziţiei energetice, în care acţiunile consumatorilor sunt determinante pentru succesul nostru. În ciuda interesului tot mai mare pentru sustenabilitate, oboseala consumatorilor încetineşte progresul. Furnizorii de energie trebuie să reducă decalajul dintre interesul consumatorilor şi acţiune, oferind sprijin şi soluţii. Împreună, putem să ne exercităm rolul în România şi să accelerăm către un viitor energetic mai echitabil, mai verde şi mai bun".
Consumatorii îşi pierd încrederea în "cei trei A" ai energiei
Într-un interval de trei ani, EY a chestionat 100.000 de consumatori casnici de energie din 21 de pieţe, iar cele mai recente date arată că aceştia sunt mai puţin optimişti decât în urmă cu un an în ceea ce priveşte viitorul lor energetic. Mulţi spun că sistemul energetic pur şi simplu nu performează sub cele trei aspecte fundamentale ale interacţiunii cu acesta: accesibilitatea preţurilor, accesul la energie şi atractivitate. Numai 30% dintre consumatori sunt optimişti că energia pe care o utilizează va rămâne accesibilă ca preţ şi 72% au declarat că nu pot face faţă unei majorări cu 10% a facturilor. Mai mult, cu toate că 26% dintre consumatori au o bună înţelegere a unor termeni precum energie regenerabilă şi sustenabilitate, acest procent nu a crescut în ultimii trei ani.
Rezultatele studiului mai arată că există o mare diversitate în rândul consumatorilor şi că aceştia sunt adeseori iraţionali, fiind motivaţi de o gamă largă de valori în privinţa energiei. Crearea "atractivităţii" înseamnă înţelegerea motivaţiilor complicate ale comportamentului uman. 77% dintre respondenţi doresc ca furnizorul lor de energie să ofere opţiuni de furnizare a energiei la costuri mici împreună cu produse şi servicii premium. În plus, 67% doresc soluţii energetice personalizate şi 18% dintre consumatori ar adopta produse şi servicii noi, dacă ar fi mai uşor să le achiziţioneze şi să le pună în funcţiune.