Cu toate că întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-urile) din România angajează aproape la fel de multe persoane ca media Uniunii Europene, valoarea adăugată de aceste companii în economie este sub media UE, ceea ce indică o productivitate scăzută a forţei de muncă, susţin reprezentanţii EY, într-un comunicat trimis redacţiei.
De asemenea, deşi cifra de afaceri a IMM-urilor a reprezentat, în 2012, 58% din valoarea totală a veniturilor firmelor din ţara noastră, profitul reprezintă doar 32% relativ la valoarea totală, ceea ce indică o profitabilitate scăzută a IMM-urilor locale.
"O explicaţie ar putea fi rata mare a firmelor care au ca obiect de activitate comerţul (42% dintre IMM-uri, conform SBA fact sheet, realizat de Comisia Europeană). Privind aceşti indicatori, devine evident faptul că nu e suficient să ne concentrăm pe cifre ca numărul de firme create în fiecare an, distribuţia pe gen şi vârstă, densităţi la nivel naţional, pe regiuni geografice sau la nivel rural versus urban, ci trebuie să începem să ne concentrăm şi pe indicatori de eficienţă şi competitivitate în susţinerea acordată IMM-urilor. Iar aceşti indicatori se vor îmbunătăţi atunci când gradul de educaţie antreprenorială va creşte şi atunci când nu se va mai discuta atât de mult despre IMM-uri, ci mai ales despre motorul lor, antreprenorii. Pentru a fi competitivi, aceştia vor trebui să ştie într-o măsură din ce în ce mai mare cum să îşi aleagă angajaţii potriviţi, ce indicatori financiari să urmărească, de ce este nevoie de un business plan sau de construirea unui brand, iar exemplele pot continua", opinează EY.
Această nevoie este recunoscută în primul rând chiar de antreprenori, care consideră că al doilea cel mai important obstacol în dezvoltarea unei afaceri în România este lipsa educaţiei antreprenoriale (conform Barometrului antreprenoriatului românesc 2013, realizat de EY).
EY mai aminteşte că, în România, rata de ocupare a persoanelor aflate între 20-64 de ani este de doar 63,9%, sub media Uniunii Europene (EU27), conform datelor Eurostat pe anul 2013. Tot în ţara noastră, cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare reprezintă 0,49% din PIB (nivelul anului 2012, conform Eurostat), mult sub media UE de 2,1%. De asemenea, 42% dintre români trăiesc cu riscul sărăciei sau al excluziunii sociale, iar 30% din populaţie trăieşte în condiţii de sărăcie severă, de trei ori mai mult decât media UE27.
"Aceştia sunt trei din cei cinci indicatori care sunt urmăriţi în strategia de creştere a României, parte din strategia Europe 2020, şi sunt cei trei indicatori în care antreprenorii pot ajuta prin crearea de locuri de muncă, prin investiţii în cercetare şi dezvoltare şi prin dezvoltarea de afaceri sociale şi prin iniţiativă, primul factor al schimbării", conchide comunicatul.
EY este o firmă de audit şi asistenţă financiară, în tranzacţii şi în afaceri, cu 175 mii angajaţi în 728 birouri din 150 ţări. La jumătatea anului trecut, compania realizase venituri de aproximativ 25,8 miliarde dolari. În ţara noastră, EY este prezentă din 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova lucrează în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. Pe 1 iulie 2013, Ernst & Young a devenit EY.