Studiul GfK FutureBuy 2018 realizat în 35 de ţări a analizat modul în care digitalul a schimbat atitudinile şi comportamentele oamenilor faţă de cumpărături online şi offline, pe categorii de produse şi pe categorii de vârste/ generaţii.
Căutarea de produse şi servicii, de informaţii suplimentare despre ele, consultarea review-urilor postate de alţi utilizatori şi compararea preţurilor sunt comportamentele de cumpărare pe internet cel mai des întâlnite. Obiceiurile cu cel mai rapid ritm de creştere în 2018 faţă de anul anterior în România sunt cumpărăturile de pe dispozitive mobile în timp ce se uită la televizor, folosirea aceloraşi dispozitive pentru a plăti în magazine şi realizarea de achiziţii la click pe reclame online.
Peste jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban folosesc Internetul mai des în 2018 versus 2017 pentru a găsi produsele pe care şi le doresc sau pentru a afla detalii despre acestea.
Este important pentru ei să consulte recenziile din partea altor utilizatori ai produsului care îi interesează şi recenziile experţilor. De asemenea, este foarte important pentru ei să poată compara preţurile pe site-urile specializate sau pe site-urile de discount, precum şi să aibă acces la demonstraţii despre cum funcţionează produsele.
De aceşti factori ţin seama shopperii mai cu seamă în cazul produselor electro-IT, a altor bunuri de folosinţă îndelungată sau îmbrăcăminte. Compararea preţurilor din diferite magazine este o practică tot mai frecventă pentru 44% dintre cei chestionaţi, România situându-se peste nivelul global la acest capitol, fapt care arată atenţia sporită pentru găsirea celui mai bun raport calitate-preţ pentru produsele de care suntem interesaţI, arată analiza.
41% dintre respondenţi au folosit mai des faţă de anul trecut motoarele de căutare ca ajutor la cumpărături, iar 3 din 10 au apelat la liste de cumpărături, în scădere cu 2 procente faţă de anul anterior. Telefonul mobil a devenit cel mai important instrument de shopping pentru mai bine de jumătate dintre românii din mediul urban utilizatori de internet.
Peste 7 din 10 consumatori afirmă că pentru ei este important ca preţul unui produs să fie acelaşi, fie că îl cumpără din mediul online sau din magazine.
Loialitatea faţă de produse sau magazine este din ce în ce mai greu de păstrat. 54% dintre respondenţi sunt de acord cu afirmaţia că retailerii, advertiserii şi brandurile le influenţează mai puţin ca oricând decizia de cumpărare, arată sursa citată.
De asemenea, tot 54% dintre aceştia spun că ar fi mai loiali unui brand sau retailer care le oferă posibilitatea să personalizeze, să dea sugestii sau să ajute la conceperea produselor sau a serviciilor pe care le cumpără.
53% spun că apreciază când site-urile le fac recomandări pe baza intereselor lor, arătate în vizitele anterioare. Acest procent este în scădere cu 3 puncte faţă de 2017.
Studiul GfK FutureBuy oferă o radiografie completă a aşteptărilor cumpărătorilor români din mediul urban, utilizatori de internet şi a modului în care mărcile pot construi relaţii puternice cu ei pe tot parcursul procesului de cumpărare în mediul online şi offline.
Studiul a fost derulat în România pe un eşantion de 1000 de respondenţi utilizatori de Internet din mediul urban, cu vârsta de minim 18 ani.