În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acţionare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, aproape la paritate cu bărbaţii, potrivit unui studiu realizat de Impact Hub şi Bravva Angels pentru ING Bank România, conform unui comunicat remis redacţiei. Mai mult, una din patru companii este deţinută 100% de către femei.
Conform comunicatului, astfel, peste 260.000 de firme locale au în structura lor o femeie acţionar, iar 145.000 sunt controlate în întregime de femei. În top 300 companii din România se regăsesc 60 de firme cu acţionariat majoritar feminin, reprezentând o pondere de 20%, ce generează tot 20% din profitul total, respectiv 1,82 de miliarde de euro.
Studiul a analizat doar firmele cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, declarată pe anul 2021.
"Femeile au o prezenţă tot mai activă în mediul de afaceri din România. În portofoliul Business Banking - divizia ING dedicată antreprenorilor - firmele care au femei în structura de acţionariat au o pondere de 40% din totalul clienţilor noştri. Interesant şi încurajator în acelaşi timp este că în segmentul de clienţi Mid-corporate (companii cu cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro) peste 70% dintre firmele care au acţionari femei au o vechime de peste 20 de ani pe piaţa din România.
Potrivit studiului nostru, femeile preferă stabilitatea, creşterea organică şi un nivel ridicat de predictibilitate. Totodată, din analiza calitativă, a reieşit că mentoratul şi accesul la comunităţi antreprenoriale sunt nevoi importante pentru acestea, în dezvoltarea afacerii lor. Suntem permanent alături de clienţii noştri pentru a-şi duce afacerea la următorul nivel, iar în acest an, vom lansa un program de mentorat creat special pentru femeia antreprenor." - Luana Sorescu, Head of Clients în cadrul diviziei Business Banking, ING Bank România.
Firmele cu acţionariat 100% feminin au o rată medie a profitului net aproape dublă faţă de cele cu acţionariat 100% masculin
Deşi reprezintă aproape jumătate din numărul de firme active din România, cifra de afaceri totală a companiilor cu acţionariat feminin a fost de 82 miliarde de euro în 2021, reprezentând doar 21% din totalul veniturilor raportate.
Companiile deţinute de bărbaţi generează cele mai mari venituri în medie per companie, respectiv un milion de euro, faţă de 200.000 de euro în cazul celor cu acţionariat exclusiv feminin. Acest lucru indică apetitul mai ridicat al bărbaţilor pentru risc şi activităţi de dezvoltare şi extindere. Totodată, aceştia sunt prezenţi în firme din sectoare mari din Romania, considerate cu un nivel ridicat de presiune - comerţ, construcţii, energie, producţie industrială şi agricultură.
Femeile sunt, însă, mai capabile să genereze randament şi eficienţă, abilitate care se reflectă în rata de profit a companiei. Astfel, cele mai profitabile sunt firmele cu acţionariat 100% feminin, cu o rată medie a profitului net de 15%, aproape de două ori mai mare decât cele cu acţionariat exclusiv masculin, care generează un profit mediu de 8,3%.
În top 300 de companii din România se află 60 de companii cu acţionariat majoritar feminin şi 7 companii cu acţionariat 100% feminin
Primele 300 de companii din România au generat un profit cumulat de 9,15 miliarde de euro în 2021. În top 300 se regăsesc 60 de companii cu acţionariat majoritar feminin (în care femeile deţin peste 50%), iar acestea au generat un profit de 1,82 miliarde de euro, reprezentând 20% din total. Mai mult, în acest clasament se află şapte companii cu acţionariat 100% feminin, care au totalizat un profit cumulat de 137 milioane de euro.
Start-up-urile fondate de femei au accesat doar 17% din totalul finanţărilor de pe piaţă în perioada 2020-2022
Conform datelor disponibile despre tranzacţiile din piaţa de capital de risc cu companii în tehnologie, în perioada 2020-2022, din 138 de companii analizate care au accesat 189 finanţări şi au declarat public datele, doar 31 sunt start-up-uri cu acţionariat semnificativ feminin. Suma totală accesată de aceste firme fondate de femei sau cu co-fondatori femei a fost de 40 de milioane de euro, ceea ce reprezintă 17% din suma totală ridicată pe piaţă, de 235 milioane de euro la finalul anului 2022. La nivel global, sub 3% din volumul anual de finanţări merge către femei acţionare în companii din tehnologie şi până la 15% în echipe mixte.
"Ne uităm îndeaproape la ecosistemul antreprenorial românesc de peste 11 ani, de când am pus bazele Impact Hub Bucharest. Pentru studiul curent, am analizat ecosistemul antreprenorial din două puncte de vedere: cantitativ, prin colectarea, prelucrarea şi interpretarea de date din surse de încredere, şi calitativ prin obţinerea a 364 de completări ale chestionarului Profil de antreprenor." - Vlad Craioveanu, CEO & Cofondator Impact Hub Bucharest.
"Interesul nostru ca investitori de tip angels este să găsim profiluri de antreprenori care se diferenţiază, care vor crea inovaţie şi soluţii pentru o viaţă mai bună.
Statistica globală punctează deja faptul că antreprenoarele ce creează start-up-uri în tehnologie aduc mai mult profit investitorilor. Interesant este că şi în studiul nostru, rata cea mai mare de profitabilitate în antreprenoriatul românesc activ, respectiv de 15%, o au companiile cu acţionariat exclusiv feminin." - Ilinca Păun, Fondator Bravva Angels.
A doua parte a studiului a inclus o cercetare calitativă, pe baza experienţelor a 364 de antreprenori respondenţi, din care aproape jumătate au fost respondenţi femei. Potrivit analizei, în ceea ce priveşte finanţarea start-up-urilor, femeile antreprenor preferă finanţările nerambursabile, mai uşor accesibile pentru afacerile în sustenabilitate, urmate de credite bancare.
Sectoarele în care femeile fac performanţă la nivel înalt sunt producţie şi manufactură, imobiliare şi servicii profesionale. Totodată, industriile creative, educaţia şi tehnologia reprezintă zone de interes pentru femeile antreprenor din România.
În dezvoltarea afacerii, principalele obstacole menţionate de femei au fost creşterea bazei de clienţi, obţinerea de rezultate din activităţi de marketing în condiţiile unei pieţe mici şi diferenţierea de competitori. Femeile antreprenor apreciază cel mai mult sprijinul comunităţilor de antreprenori, evenimentele de educaţie şi de networking, precum şi programele de mentorat.
Potrivit unui raport al Băncii Mondiale din anul 2023, România are un scor de peste 90 din 100 de puncte în ceea ce priveşte condiţiile de acces ale femeilor în mediul de afaceri, extrem de bun, ceea ce ne situează în topul Europei. De asemenea, România este considerată ţara cu cele mai mici diferenţe de salariu între bărbaţi şi femei.