Doi din trei antreprenori consideră că vânzarea integrală a afacerii este principala lor opţiune pentru exit, următoarele opţiuni fiind vânzarea parţială către un investitor privat (42%), tranziţia către familie sau management (33%) şi listarea la bursă (12%), conform unui studiu realizat de compania de consultanţă antreprenorială Kapital Minds, prezentat ieri în cadrul unei conferinţe de presă.
Preferinţa relativ ridicată pentru un exit parţial şi reticenţa faţă de lichidarea afacerii pot indica un nivel încă ridicat de ataşament al antreprenorilor români faţă de propria afacere, menţionează autorii studiului, ce a fost realizat în luna august, pe un eşantion de 400 de companii din ţara noastră, cu o cifră de afaceri de cel puţin 500.000 de euro.
Laurenţiu Stan, fondatorul şi directorul companiei, a spus: "Antrepreprenorii sunt foarte reticenţi atunci când se vorbeşte despre valoarea afacerii lor. Pentru un antreprenor, afacerea sa are o valoare sentimentală extrem de mare. Multe tranzacţii nu se realizează din cauza aşteptărilor diferite cu privire la preţuri. Dar cred că şi mai multe nu se realizează din cauza faptului că proprietarul se sperie, nu ştie ce urmează după. Nu este dispus să renunţe, pentru că nu este pregătit să facă acest pas. Chiar şi dacă le este oferită o sumă destul de consistentă de bani, la început proprietarii sunt încântaţi, dar ulterior se gândesc de două ori şi de multe ori renunţă".
• Cifra de afaceri şi profitul - factorii pe care antreprenorii îi consideră cei mai importanţi pentru creşterea valorii unei afaceri, potrivit cercetării
Conform studiului Kapital Minds, cifra de afaceri (35% dintre respondenţi) şi profitul (24%) sunt primii factori pe care antreprenorii îi consideră importanţi pentru creşterea valorii unei afaceri, pe locurile următoare fiind relaţia cu clienţii (18%), capitalul uman (12%) şi proprietatea intelectuală (7%).
"Uităm că aceste sume din contabilitatea unei companii sunt generate de forţa capitalului uman, de stabilitatea relaţiilor cu clienţii, de brand şi de celelalte active intengibile care nu se văd în contabilitate dar uneori reprezintă peste 80% din valoarea afacerii. Scopul principal al Kapital Minds este creşterea valorii companiei prin abordarea fiecărui factor care adaugă valoare", spune Laurenţiu Stan.
La întrebarea "Cât de importantă consideraţi că este planificarea din timp a unui eventual exit pentru a avea succes?", deşi 82% dintre respondenţi au spus că nu sunt familiarizaţi cu acest tip de servicii, 75% consideră că planificarea din timp a unui eventual exit este importantă şi chiar foarte importantă pentru a avea succes.
• Maximizarea valorii afacerii - principalul beneficiu al unui plan bine structurat de ieşire din afacere, conform studiului Kapital Minds
Conform studiului, principalele beneficii pe care le văd antreprenorii într-un plan bine structurat de ieşire din afacere sunt maximizarea valorii afacerii la vânzare (46%), protejarea intereselor angajaţilor şi clienţilor (45%) şi asigurarea unei tranziţii line pentru succesor / cumpărător (27%).
Două treimi dintre respondenţi cred că vânzarea afacerii ar trebui planificată cu minimum şase luni înainte. Foarte interesant este şi faptul că 5% dintre respondenţi consideră că planificarea unei eventuale vânzări ar trebui să înceapă încă de la înfiinţarea afacerii, ceea ce arată deja o schimbare de mentalitate, chiar dacă la un nivel incipient, în rândul antreprenorilor din ţara noastră.
În general, procesul de exit planning poate dura între unu şi doi ani, uneori chiar trei, în funcţie de dimensiunea şi complexitatea afacerii, potrivit studiului.
La întrebarea "Care credeţi că ar fi cea mai mare provocare în planificarea unui exit pentru afacerea dumneavoastră?", 42% dintre respondenţi au menţionat punctat Stabilirea unui preţ corect, 26% au spus Găsirea unui cumpărător potrivit şi 15% Asigurarea continuităţii afacerii.
"Foarte multe tranzacţii potenţiale nu se realizează din cauza aşteptărilor mult diferite ale vânzătorului şi cumpărătorului cu privire la preţ. Antreprenorii tind să fie mult prea optimişti în preţuirea propriei afaceri, aceasta având de multe ori o importantă valoare sentimentală. Pe de altă parte, investitorii se aşteaptă să plătească un preţ mai redus, pentru a compensa riscul pe care şi-l asumă când investesc într-o afacere. De aceea, o evaluare independentă, obiectivă şi ancorată în realitatea pieţei specifice este întotdeauna primul pas al unui proces de M&A", spun realizatorii studiului.
Laurenţiu Stan, fondatorul Kapital Minds, este un expert cu peste 20 de ani de experienţă în evaluare şi consultanţă financiară.
"Îmi doresc să transform consultanţa pentru creşterea valorii afacerii şi planificarea exitului într-o profesie la noi în ţară, aşa cum a devenit de ani buni în Statele Unite ale Americii. Faptul că sunt primul membru român al Exit Planning Institute (SUA) reprezintă o oportunitate de a implementa în ţara noastră metodologia de accelerare a valorii companiilor. Vreau ca antreprenorii să cunoască toate instrumentele posibile pentru creşterea valorii propriei afaceri. Construim, astfel, o comunitate a oamenilor de afaceri care se susţin reciproc şi împărtăşesc cunoştinţe", a spus Laurenţiu Stan.