În 2008, doar 29% dintre români au economisit pentru a-şi asigura un sprijin financiar sigur pentru viitor, potrivit unui studiu desfăşurat de Henley Centre Headlight Vision pentru Aviva plc în anul 2008.
Pentru zile "negre" au pus deoparte 38% dintre bucureşteni şi 35% dintre dobrogeni, aceştia fiind cei mai prevăzători. În opoziţie, 75% dintre locuitorii Moldovei au declarat că nu au economisit şi nici nu plănuiesc să îşi schimbe comportamentul în viitorul apropiat.
Potrivit studiului Aviva, sumele pe care românii le economisesc sunt foarte mici, numai 7% dintre cei care au pus bani deoparte reuşind să strângă 100 de euro/an.
În acelaşi timp, doar 4% dintre respondenţi au declarat că au reuşit să pună deoparte peste 1.500 euro/an, peste 10% dintre aceştia fiind bucureşteni.
Printre motivele principale care îi împiedică pe români să economisească se numără faptul că nu îşi pot permite (64%), creditele mari pe care le au în prezent (18%), lipsa încrederii în produsele financiare (13%), riscul de a-şi pierde banii investiţi (12%) sau faptul că preferă mai mult să cheltuiască banii decât să-i economisească util (7%), se maiarată în studiul citat.
"Dintr-un studiu realizat anterior de Aviva, a reieşit faptul că românii ar fi economisit mai mult dacă anticipau criza", a declarat Shah Rouf, CEO Aviva Romania, adăugând: "Astfel, indiferent de contextul economic internaţional sau de perioada din an, oamenii au căutat dintotdeauna să se protejeze de factori nefavorabili, fie că este vorba despre cei financiari - inflaţia sau cei care ţin de situaţii neprevăzute - şomajul, pierderea capacităţii de muncă sau alte situaţii neprevăzute. Cei mai mulţi oameni ştiu ce trebuie să facă, însă foarte puţini sunt cei care acţionează în concordanţă şi asta pentru că în România cei mai mulţi oameni nu au încă o educaţie financiară solidă.
Cei mai câştigaţi sunt cei care vor şti să profite de oportunităţile oferite de astfel de perioade şi să le folosească în avantajul personal - investind sume mici în produse de asigurări unit-linked care, în aceste momente, au preţurile jos şi profitând astfel de creşterea uniturilor în perioadele următoare".