În ultimul trimestru din 2023, cererea totală de case şi apartamente noi şi vechi la nivel naţional a fost de 124.700, din care 105.800 vechi şi 45.100 noi. Cei mai mulţi potenţiali cumpărători şi-au căutat, în trimestrul IV 2023, un apartament sau o casă în Bucureşti. 145.200 de potenţiali cumpărători s-au înregistrat în trimestrul IV din 2023 la nivel de ţară, cu 21,7% mai mulţi decât în 2022. Ei s-au luptat pentru 116.600 de proprietăţi rezidenţiale (case, apartamente), cu 25,2% mai puţine decât în 2022 când erau disponibile 155.800 de proprietăţi, conform unui studiu de piaţă.
Potrivit sursei citate, românii care îşi caută o locuinţă în 2024 vor fi şi anul acesta undeva în jurul a jumătate de milion, afirmă specialiştii în imobiliare. Cei care îşi doresc un apartament/casă ţin cont nu doar de preţ, ci şi de localizarea acestuia. Unii îşi caută locuinţă într-o zonă centrală, alţii în zone periferice.
"Din totalul căutărilor de locuinţe, 20-25% dintre oameni caută în zone centrale, 30-40% la periferie, iar restul în cartiere. Mai puţin de 30% sunt căutări pentru casă, iar restul sunt căutări pentru apartamente. Totuşi, dacă oamenii au de ales între preţ şi locaţie, preţul decide", spune Oana Ivan fondatoarea Oana Ivan&Associates-Comprehensive Real Estate Solutions.
"Sunt unele aspecte de remarcat în ceea ce priveşte locaţia, pentru că s-a văzut în ultimii ani o migrare către zonele periurbane, mai departe de centrul aglomerat al oraşelor sau cât mai aproape de birou/şcoala copiilor. Pe de altă parte, trebuie să percepem şi că, prin trecerea timpului şi a dezvoltărilor de infrastructură, tehnologice, sociale şi economice, expansiunea oraşului, s-a creat câte un «centru», un «hub» pentru fiecare dintre zone. Aceste centre satisfac pe deplin stilul de viaţă şi cerinţele comunităţii. Implicarea antreprenorilor, a dezvoltatorilor - retail, rezidenţial - în construirea acestor spaţii dezvoltă comunităţi şi integrează armonios în peisajul colectiv identitatea oraşului. Potenţialii cumpărători au nişte areale asupra cărora se apleacă în căutările lor, fie că sunt de natură familială, fie sunt în funcţie de job, context de carieră etc. ori în funcţie de aspiraţii." (Ramona Babiuc, Eden Capital Development).
Deşi, pentru o parte dintre români preţul dictează o anumită achiziţie imobiliară, pentru alţii locaţia imobilului contează la fel de mult ca şi reputaţia dezvoltatorului imobiliar. "Locaţia este foarte importantă. Putem spune că ea merge în paralel, ca şi criteriu de căutare, cu reputaţia dezvoltatorului.
Preţul este un apanaj al contextului personal, la nivel de lejeritate financiară proprie şi se asumă odată cu locaţia ţintită", observă Ramona Babiuc, Eden Capital. "Cumpărătorii educaţi, care sunt din ce în ce mai mulţi, evaluează componenţele preţului în funcţie de mai mulţi factori: locaţie, reputaţia dezvoltatorului, beneficiile pe care alegerea proprietăţii le pot genera, facilităţile ansamblului, finisajele, designul etc. Preţul înglobează, pe lângă materiale şi manoperă, o suită de aspecte care reprezintă o mare pondere în luarea unei decizii de achiziţie."
De ce unii clienţi îşi doresc o casă, iar alţii vor un apartament? Nu este atât o chestiune legată de gust, cât mai degrabă de cum îşi planifică viaţa şi ce relaţie au cu natura viitorii proprietari. Ambele categorii ştiu foarte bine ce vor şi de ce se orientează către o anumită tipologie.
"Nu este o chestiune de potenţă financiară, ci de stil de viaţă. Vorbind despre cei care cumpără pentru utilizare proprie, clienţii noştri, prin specificul produselor noastre şi prin natura stilului lor de viaţă, sunt cei care aleg ansamblurile rezidenţiale premium şi exclusiviste, ce îşi doresc o viaţă relaxată, finisaje şi dotări de calitate, să beneficieze de facilităţi multiple în locaţie etc. Un apartament este de asemenea, nu numai o investiţie personală, ci şi una financiar avantajoasă care îşi produce efectele benefice rapid. Pentru clienţii noştri, deţinerea unei proprietăţi în ansamblurile noastre este o carte de vizită, un aspect reciproc şi din partea noastră", (Ramona Babiuc, Eden Capital Development).
În ceea ce priveşte clienţii care aleg o casă, aceştia sunt în general familii cu copii care vor să beneficieze de curte şi un spaţiu mai mare de locuire. Provocarea constă in locaţie, deoarece nu mulţi sunt dispuşi să se mute la periferie şi caută să fie aproape de instituţiile de învăţământ. În general acesti clienţi fie sunt antreprenori, fie freelanceri sau lucrează în poziţii de top management şi au flexibilitate în program.
"Casele din proiectul Epique home sunt poziţionate într-o locaţie excelentă din punct de vedere al şcolilor şi grădiniţelor. Iar acest lucru ne-a ajutat să vindem cu succes casele din proiect. Familiile cu copii caută acest gen de locaţii, proximitatea fiind un factor important în luarea deciziei. Observăm un interes crescut şi pentru tehnologiile verzi folosite, ce reduc considerabil costurile acestor case cu încălzirea, răcirea şi apa caldă. Practic, la aceste case costurile pe timp de iarnă pentru asigurarea acestor beneficii sunt asemănătoare cu cele ale unui apartament mai mare", a declarat Vlas Veaceslav, CEO Ecovillas Company