Daca în primăvara anului 2020 doar 21% dintre români se simţeau energici şi motivati, iar procentul acestora a scăzut până la 16% în aceeaşi perioadă a anului 2021, în această primăvară, 40% dintre români declară că cele mai puternice sentimente resimţite sunt pozitive.
Conform celui mai nou studiu Reveal Marketing Research, şi percepţia sentimentelor negative a scăzut la nivel general - doar 38% dintre români declară că resimt o stare de furie, comparativ cu 60% la inceputul pandemiei (martie 2020). Aşadar, ieşirea din pandemie şi eliminarea restricţiilor impuse în starea de alertă generează creşterea satisfacţiei cu privire la starea de spirit, întrucât oferă posibilitatea de întoarcere la normalitate.
De asemenea, şi nivelul de optimism cu privire la viitor este în creştere, românii considerând că anul viitor va fi cu 5 procente mai mulţumitor decât anul curent. Cei mai optimişti cu privire la viitor sunt tinerii cu vârste până în 35 ani.
Ce îi îngrijorează cel mai mult pe români?
Nivelul general de îngrijorare al românilor în 2022 este în creştere comparativ cu anul trecut (12%), revenind la aceeaşi pondere de 18% ca în primăvara anului 2020, moment marcat de începutul pandemiei.
Îngrijorarea legată de un nou val al pandemiei Covid-19 scade, doar 33% dintre români menţionând că acest aspect le mai cauzează îngrijorare în acest moment.
De altfel, principalele aspecte care îi preocupă astăzi pe români sunt prefigurarea unei crize economice şi creşterea preţurilor pentru bunurile de consum larg, semnalate de 72% dintre români, dar şi războiul de la graniţele României, aspect de îngrijorare pentru 66% dintre români.
Aşadar, noul context socio-economic generat de conflictul ruso-ucrainean îi determină pe români să aibă mai multă încredere în instituţiile de apărare, respectiv NATO (40%), Armata (38%) şi Ministerul Apărării (29%). Aceste trei instituţii situându-se în top 5 instituţii în care romanii au încredere, alături de Uniunea Europeană (37%) şi Biserica (33%).
Românii consideră că instituţiile cele mai responsabile de modul în care decurg lucrurile în România sunt cele cu putere de decizie la cel mai inalt nivel (Guvernul României - 72%, Parlamentul României - 64%, Partidele Politice - 62%), în timp ce doar 1 din 3 români consideră responsabilitatea individuală un factor importat în modul cum decurg lucrurile în ţară.
Evoluţia consumului la români
Pandemia i-a constrâns pe români să cheltuie mai putin iar produsele şi serviciile ce răspund nevoilor de bază (produse alimentare, de igienă, de curăţare a casei, medicamente, utilităţi etc.) sunt principalele destinaţii ale cheltuielilor efectuate de aceştia. Acestea au fost indicate de un procent de 70% de români pe parcursul ultimilor 3 ani.
Comparativ cu anul 2021, primăvara anului 2022 înregistrează o scădere a cheltuielilor pentru casă (eletrocasnice, mobilier, decoraţiuni) de la 30% la 19 % şi o creştere a cheltuililor pe achiziţiile ce ţin de dezvoltare personală şi experimentare de lucuri noi (călătorii/ vacanţe, ieşiri în oraş) de la 22% la 26%.
Pe fondul evoluţiei comportamentului de consum, se poate observa o descreştere uşoară a numărului de persoane care reuşesc să economisească în 2022, comparativ cu cei doi ani precedenţi (2021 şi 2020).
De asemenea, se poate observa o uşoară descreştere a numărului de persoane care economisesc în 2022, comparativ cu 2021. Dacă în 2021, 20% dintre români declarau că economisesc, în 2022 procentul a scăzut până la 18%.
În continuare familiile cu copii economisesc cel mai mult (26%), în timp ce procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 25 şi 35 de ani a scazut cu 5 procente (19%) iar ponderea persoanelor vârstnice cu comportament de economisire a crescut cu 10 procente (20%) faţă de anul 2021.