Procentul românilor care au declarat că au fost în vacanţă în 2023 a crescut uşor faţă de 2022 (80% în 2023 vs 77% în 2022), conform cercetării Destinaţii Vizionare, realizată de Destinaţia Anului şi Institutul pentru Oraşe Vizionare (IOV).
Conform studiului, a crescut numărul românilor care au mers în vacanţă în 2023, optând mai degrabă pentru vacanţe scurte de 1-3 nopţi în defavoarea celor extinse, de peste 4 nopţi. E în creştere şi numărul celor care au reuşit să se răsfeţe în ultimul an atât cu vacanţe de 1-3 nopţi, cât şi cu cele extinse. Totuşi, 20% din români nu au avut parte de o vacanţă în ultimul an, mai ales cei peste 65 ani, cei din zona rurală sau cei cu venituri scăzute.
Şi în 2023 românii şi-au menţinut preferinţele legat de formele de turism practicate în vacanţe. Fiind dornici de recreere, relaxare şi reconectare, ei aleg în primul rând activităţile din natură (42%), acestea fiind urmate de timpul petrecut la plajă şi soare (32%). Turiştii au fost mai atraşi în ultimul an de şi de vizitarea atracţiilor din marile oraşe/city breaks, cu cea mai mare creştere în categorie faţă de 2022. Uşoare creşteri se observă şi la preferinţele pentru turism religios şi pentru turism gastronomic şi viticol.
Analiza a 1000 de vacanţe ale românilor din anul 2023 relevă faptul că românii continuă să fie satisfăcuţi de vacanţele în România şi să le recomande: 6 din 10 români ar recomanda "cu siguranţă". Aspectele care ţin de atitudinea oamenilor care oferă serviciile, alături de aspecte funcţionale ca siguranţa, curăţenia şi popularitatea sunt cei mai buni susţinători ai scorului mare de recomandare acordat vacanţelor în România.
Cu toate acestea, percepţia raportului preţ-calitate a scăzut (48% au declarat că vacanţa îşi merită bani în 2023 vs 53% în 2022), cifre corelate cu creşterea preţurilor şi a costurilor vacanţelor. Este şi unul din motivele pentru care a scăzut durata sejururilor.
În continuare românii sunt dornici să îşi planifice vacanţele singuri, fie la telefon sau online. În 2023 observăm o doză de spontaneitate în alegerile de deplasare şi cazare, rezervările la faţa locului fiind în creştere faţă de anul precedent.
Românii încep să acorde atenţie şi competiţiilor turistice atunci când aleg o destinaţie în care să îşi petreacă vacanţa. 37% dintre respondenţi au declarat că pentru ei contează premiile din competiţii turistice. De asemenea, sunt mai conştienţi de ele şi declară că au auzit într-o mai mare măsură de acestea.