După un suspans demn de cele mai bune thrillere de categorie B, autorităţile europene au anunţat acordul privind noul buget european multianual. Au fost şi ameninţări ridicole venite din partea autorităţilor noastre şi a celor de la Varşovia, cu privire la blocarea bugetului dacă nu le sunt alocate fondurile promise anterior.
Dar cerşetorii agresivi nu sunt neapărat doar din Est. Franţa şi Italia au dat de înţeles că vor bloca bugetul dacă nu vor primi fondurile agricole "cuvenite".
"Încercaţi să vă imaginaţi o târguială lipsită de maniere într-un talcioc. Aceasta este nimic pe lângă târguiala dintre liderii UE din jurul bugetului comun", scria recent Mats Persson în The Telegraph. Persson este directorul organizaţiei Open Europe, care militează pentru reformarea Uniunii Europene.
În opinia sa, "există zero şanse pentru o reformă adevărată a priorităţilor de cheltuire a banilor", deoarece "grupurile de interese, cum este lobby-ul agricol, pot bloca schimbările prin intermediul veto-urilor naţionale".
Anunţul preşedintelui Herman van Rompuy, privind succesul negocierilor bugetare, a deschis calea declaraţiilor prin care liderii europeni îşi proclamau, fiecare, victoria.
"Cameron triumfă, în condiţiile în care liderii europeni adoptă prima reducere bugetară din istoria Uniunii Europene", scrie cotidianul The Telegraph. Într-o conferinţă de presă la Bruxelles, David Cameron i-a îndemnat şi pe cetăţenii britanici să fie mândri de această realizare istorică.
Dar este o victorie adevărată? Sau doar o concesie mascată pentru susţinerea unui "lider" european care ameninţă cu referendumul, într-o încercare disperată de recâştigare a încrederii populare?
"În ciuda reducerii istorice a bugetului UE, contribuţia Marii Britanii va creşte cu circa 500 de milioane de lire sterline, pe fondul creşterii cotei alocate unor noi membri cum sunt Polonia şi România", se mai arată în The Telegraph. Dacă asta este faţa triumfului, oare cum ar arăta înfrângerea?
Bruno Waterfield, corespondentul The Telegraph la Bruxelles, scria pe Twitter că "Franţa organizează opoziţia faţă de adepţii disciplinei bugetare Marea Britanie, Germania, Olanda şi Suedia". Este greu de crezut că François Hollande va înceta "rezistenţa" după ultima întâlnire la nivel înalt, mai ales că Parlamentul European trebuie să valideze bugetul.
Iar preşedinele Franţei nu este singur. Martin Schulz, preşedintele Parlamentului European, "organizează desfăşurarea unui vot secret, în cadrul căruia parlamentarii se pot pronunţa împotriva bugetului, fără a fi identificaţi de alegători sau de către propriile guverne", după cum mai scrie The Telegraph.
Am citit de câteva ori paragraful pentru a înţelege pe deplin amploarea ticăloşiilor din spatele uşilor închise ale unei Europe care se vrea deschisă faţă de cetăţenii săi. Mai este posibil să nu fie pătruns, chiar şi cel mai eurosceptic european, de sentimentul înălţător al apartenenţei la marea familie europeană unită?
În timp ce liderii nu au timp să privească pe fereastră cum se adânceşte criza economică şi financiară a Europei, împărţind riguros pielea ursului din pădure, efectele acesteia se extind tot mai mult şi dincolo de Sudul şi Estul Europei.
În ultima zi a negocierilor de la Bruxelles, presa olandeză anunţa închiderea Institutului Cultural Olandez de la Paris, înfiinţat în 1957, pe fondul reducerii cheltuielilor din bugetul naţional. Aceeaşi soartă au avut-o şi institutele culturale din Londra şi Berlin.
Deteriorarea severă a condiţiilor economice din Olanda a determinat şi anunţarea unor reduceri semnificative ale plăţilor efectuate de către fondurile de pensii ocupaţionale. Menţinerea dobânzilor la un nivel extrem de scăzut, pe fondul politicii monetare ultrarelaxate a BCE, a creat dezechilibre majore între activele şi pasivele acestor fonduri, fiind depăşite pragurile prudenţiale stabilite prin lege.
Ultimele date statistice arată şi creşterea accentuată a şomajului în rândul imigranţilor din afara Europei, care a ajuns la 28% pentru tinerii sub 25 de ani.
"Coctail-ul social" din Ţara Lalelelor pare să devină astfel tot mai tensionat, cu un major potenţial exploziv. Toate aceste semnale de alarmă nu l-au împiedicat pe premierul Mark Rutte să se declare satisfăcut de rezultatul negocierilor de la Bruxelles, chiar dacă discountul de circa un miliard de euro aplicat contribuţiilor olandeze se va reduce semnificativ.
În Est, Warsaw Business Journal arată că deficitul bugetar al Poloniei a atins 23% din ţinta stabilită pentru întregul an 2013 doar în ianuarie, în timp ce rata şomajului din aceeaşi lună a urcat până la 14,2%, conform estimărilor Ministerului Muncii şi Politicilor Sociale.
Oare cum este posibil un astfel de nivel al şomajului într-o ţară care s-a lăudat neîncetat în ultimii ani cu performanţele sale economice? Să fie de vină fondurile europene alocate Poloniei prin bugetul multianual precedent, care au împiedicat restructurarea economiei pe baze competitive?
Anchetele declanşate de UE cu privire la modul de alocare a finanţărilor europene în Polonia ne fac să credem că astfel de investigaţii vor intra în peisajul cotidian din anii următori, mai ales în ţările membre care trebuie să primească cele mai multe fonduri.
Având în vedere corupţia şi risipa care însoţesc orice ban pe care scrie "european", motivele vor fi nenumărate pentru a suspenda sau anula orice alocare a fondurilor de "coeziune". Presiunile din partea cetăţenilor Vestului Europei vor fi tot mai mari, în condiţiile în care nu mai poate fi ascunsă adevărata direcţie a convergenţei europene: de la standardul de viaţă din Vest către cel din Est şi nu invers.
În încheierea articolului publicat pe blogul găzduit de cotidianul The Telegraph, Mats Persson ajunge la o concluzie deprimantă: "Europa va pierde din nou, fiind blocată de un buget fără nicio legătură cu realitatea economică".
Dilemele celor care încearcă să raţionalizeze impasibilitatea liderilor europeni faţă de prăpastia tot mai mare dintre realitatea economică şi cea bugetară a UE nu provoacă, din fericire, insomnii şi la Bucureşti. Aici lucrurile sunt clare. Preşedintele este mulţumit, iar premierul total dezamăgit.
În lumea anglo-saxonă există o vorbă: cerşetorii nu pot alege. Se pare că o parte a autorităţilor din ţările est-europene, care îşi cer drepturile lor de cetăţeni europeni, au uitat acest lucru.
Evoluţia economiilor europene din perioada 2014 - 2020 le va aminti, însă, că "cele mai bune planuri ale şoarecilor şi oamenilor ajung adesea pe căi greşite", după cum spunea poetul scoţian Robert Burns.
Şi nimeni nu va mai negocia transferurile bugetare, pentru că "donatorii" îşi vor întoarce buzunarele pe dos şi vor folosi replica lui Moromete către Jupuitu': N-am!
Abia atunci va începe adevărata "convergenţă" europeană...
Notă: Articolul reprezintă punctul de vedere al autorului, nu reflectă sau implică opiniile instituţiei unde acesta îşi desfăşoară activitatea şi nu reprezintă recomandare de investiţie.
•
BUGETUL EUROPEAN SCADE PENTRU PRIMA DATĂ
• Am primit cu 18% mai mulţi bani de la UE, decât în exerciţiul trecut
Liderii europeni au stabilit, vineri seara, bugetul Uniunii Europene pentru perioada 2014-2020 la 960 miliarde euro, prima scădere bugetară din istoria Blocului comunitar. Comisia Europeană solicitase un buget de 1.003 miliarde euro.
Imediat după ce reprezentanţii CE au convenit bugetul european, Herman Van Rompuy, preşedintele Consiliului, a scris pe Twitter: "Am realizat acordul. Consiliul European a convenit asupra bugetului financiar multianual pentru restul acestui deceniu. A meritat aşteptarea".
Pentru România va fi alocată o sumă de aproape 40 miliarde euro, în exerciţiul financiar 2014-2020, potrivit formulei de buget convenite vineri la Bruxelles, cu 18% mai mult faţă de actuala alocare bugetară, de 33,5 miliarde euro. Suma alocată pentru coeziune a crescut cu 10%, iar cea pentru politici agricole - cu 27%, potrivit lui Traian Băsescu.
Herman Van Rompuy a îndemnat Parlamentul European, care trebuie să se pronunţe pe tema acordului privind bugetul UE, să îşi asume responsabilitatea şi să nu respingă documentul, menţionând: "Parlamentul European trebuie să îşi asume responsabilităţile. Bugetul european nu este o operaţie de contabilitate. Viaţa, supravieţuirea unor regiuni întregi sunt dependente de acest buget". Parlamentul European ameninţase că nu va aproba acordul de compromis.
Van Rompuy a prezentat, vineri după amiază, o nouă formulă revizuită de buget, după ce deja făcuse o propunere în acest sens pe parcursul dimineţii. România, Bulgaria şi Cehia s-au arătat, însă, nemulţumite de cadrul financiar avansat în prima parte a zilei de vineri de preşedintele CE.
• Băsescu: "România a obţinut cea mai mare creştere procentuală a bugetului, fiind una dintre puţinele ţări cu creştere bugetară"
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, în conferinţa de presă de la Bruxelles, că "România a obţinut cea mai mare creştere procentuală a bugetului, fiind una dintre puţinele ţări cu creştere bugetară".
Oficialul a precizat că s-a finalizat şi negocierea pe rata de cofinanţare la fondurile de coeziune, care, în fază iniţială, a fost propusă la 75% şi care a fost stabilită la 85%, "ceea ce slăbeşte foarte mult presiunea pe bugetul de stat".
"La fel de important este că prefinanţarea, iniţial propusă de 2%, s-a aprobat a fi 3% din valoarea proiectelor în general şi 4% pentru statele care în 2010 s-au aflat într-un acord cu FMI şi UE. Deci, România se încadrează la 4%", a menţionat preşedintele Băsescu.
Sumele de la UE pot fi cheltuite în zece ani, timp în care nu vom avea dezangajări, potrivit preşedintelui.
La cele circa 40 miliarde euro - fonduri europene pe care ţara noastră le-a obţinut din bugetul UE 2014-2020 - s-ar mai putea adăuga 4 miliarde euro, susţine Traian Băsescu. Domnia sa a declarat că aceşti bani ar putea fi salvaţi de la dezangajare pe exerciţiul financiar 2007-2013, prin concesiile făcute de Consiliul European şi Comisia Europeană (CE).
Preşedintele ţării a declarat, vineri seară, la Bruxelles, că, urmare a solicitării Consiliului European de a face tot ce ţine de CE pentru a evita la maxim dezangajările, Jose Manuel Barroso s-a oferit să transfere "un număr suficient de oameni" să lucreze direct pe programe cu România.
"Deci, bani avem pe asistenţă tehnică ca să putem utiliza ajutorul Comisiei şi România să reuşească să folosească toată suma alocată", a mai spus Traian Băsescu.
Acesta a mai spus: "Pe coeziune, în cinci ani, de la 1 ianuarie 2007, am cheltuit cinci miliarde euro, din care două miliarde sunt avansuri care nu au fost justificate. Deci, doar trei miliarde am reuşit să facturăm. Pentru noi toţi a fost o alertă maximă cum să facem să nu avem dezangajări maxime deja din 2013. Evaluarea făcută cu Ministerul Finanţelor este că această decizie luată astăzi (n.r. vineri) previne dezangajarea a patru miliarde. (...) În total, anul acesta, ar trebui să utilizăm la Coeziune pentru a nu avea dezangajări automate 6,536 miliarde. Orice sumă sub această valoare care nu este facturată până la 31 decembrie se dezangajează. Anul acesta, pe 2012, am avut o dezangajare de circa 190 de milioane de euro, dar anul viitor (n.r. 2013) trebuie să cheltuim aceşti 6,5 miliarde. Pe Transporturi programul este încă suspendat, sunt litigii cu licitaţiile, nu avem cum să cheltuim această sumă, deci riscul de dezangajare este foarte mare".
• Ponta: "Este un rezultat foarte prost, cel mai prost pe care-l puteam avea, este o mare dezamăgire"
Premierul Victor Ponta s-a arătat foarte dezamăgit de rezultatul alocării bugetare pentru România.
Primul ministru a precizat, citat de Mediafax: "Sunt foarte dezamăgit de rezultatul final, pe care oricum îl prezentăm să pară mai bun, când de fapt este foarte rău faţă de propunerea de 48 miliarde euro făcută iniţial de Comisia Europeană şi preşedintele Barroso. România a obţinut 39 miliarde euro, deci am pierdut 9 miliarde euro faţă de propunerea iniţială şi niciuna dintre cererile noastre speciale referitoare la valoarea prefinanţărilor, care de la 7% a scăzut la 4%, la cofinanţarea pentru dezvoltarea rurală, care de la 85% a scăzut la 75%, şi multe alte lucruri tehnice, de fapt nu am obţinut nimic. Practic, faţă de luna noiembrie, astăzi România nu a reuşit să obţină un euro în plus şi niciun avantaj. Cred că este o alocare nedreaptă pentru România, nu are rost să ne păcălim singuri".
Premierul a apreciat că, prin această alocare bugetară, care nu putea fi mai mică decât atât, România nu reuşeşte să se apropie de o dezvoltare europeană, ci dimpotrivă, se depărtează de această ţintă.
"Consider că, din nou, am primit mai puţini bani decât ar trebui, ţinând cont de suprafaţa teritoriului şi populaţia României. Legenda cu preşedintele Băsescu mare negociator a murit astăzi", a adăugat Ponta.
1. ca intotdeauna o placere domnule Rechea
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 11.02.2013, 00:45)
sa citesti articolul dumneavoastra. Aveti intr-adevar perfecta dreptate, ca acele tari care sunt nete contributoare au painea si cutitul la impartirea bugetului. Am avut onoarea sa ascult chiar in barlogul ursului de la Bruxelles declaratiile domnilor Basescu si Ponta, atunci cand domniile lor au reprezentat cu mandrie tara lor. Fara a face un comentariu asupra prestatiilor domniilor lor trebuie totusi pus in prim plan faptul ca una dintre aceste personalitati este puternic ancorata in ceea ce se poate descrie ca fiind gasirea unei solutii optimale. De o mare atentie se bucura in prezent criza vacii pe post de cal de curse, care in publicatiile internationale arunca o umbra nedemna de tara noastra, aceasta fiind doar o mostra extraordinara cum anumite concerne internationale aflate in posesia asa numitelor lacuste financiare reusesc prin metode mai mult sau mai putin ortodoxe sa duca mai departe teoria potrivit careia un management performant inseamna in acelasi timp si profituri copioase pentru actionarii sai. Va fi interesanta pozitia guvernului, care dupa parerea mea, in loc sa dea un comunicat pe pagina dumnealor ca transa respectiva a fost identificata, astfel stabilindu-se daca a fost sau nu vina noastra. Un astfel de comunicat pe pagina ministerului agriculturii, astazi in conditiile in care sistemul RFID este omniprezent o asemenea declaratie nu face decat sa starneasca amuzamentul si daca vreti compasiunea altor organisme similare europene"Până în prezent în urma derulării anchetei, rezultă că una din unităţi este aproape exclusă urmare a faptului că a livrat pe piaţa Uniunii Europene numai carne de cal.
Pentru cea de-a doua unitate în momentul de faţă se verifică listele de trasabilitate cu locurile de descărcare şi documentele aferente, ancheta nefiind încă finalizată din cauza volumului mare de activitate al acestei unităţi precum şi din lipsa elementelor de identificare solicitate autorităţilor franceze. "Se pare ca domniile lor inca nu au auzit de baze de date relationale si de faptul ca exista posibilitatea de a se da un ultimatum pana cand acele date din partea autoritatilor franceze sa fie puse la dispozitia autoritatilor romane. Mai departe, tot ca o opinie personala, rezolvarea acestui incident printr-o actiune hotarata ar aduce un bonus in vederea apropiatei decizii JAI din martie de la Bruxelles.
2. fără titlu
(mesaj trimis de vasile b. în data de 11.02.2013, 18:45)
D-le Calin Rechea : Relatarile Dvs. le cunosc si le-am auzit dela cei doi protagonisti,respectiv de la d-nul presedinte Basescu si premierul Ponta. Nu este ceva nou in relatarile Dvs.
Va rog sa ma corectati daca gresesc eu in urmatoarele afirmatii:
La bugetul initial stabilit pe total CE, suma alocata de Comisia-Consiliul European era de 1003 mld.Euro. Dupa lungi tergiversari si negocieri sa ajuns la un buget total de 960 mld.Euro. Deci diferenta dintre propunerile initiale si final 1003-960,sa redus bugetul cu 43 mld lei. Facand un calcul simplu reducerea a fost de aproximativ 4,3 %. La initiala propunere,respectiv 1003 mld.Euro, Romania figura cu un buget de 48 mld.Euro .Deci daca se respecta o proportionalitate ,Romaniei i se reducea bugetul initial cu 4,3 %. Deci aveam alocat un buget de aprox. 46 mld Euro. Si in final am ajuns la 39 mld,Euro . Deci din cele total 43 mld. reduse din initialul buget noi am suportat 9 mld.Euro, aproape 21 %.. Sau cu alte cuvinte din 46 mld initial noua ni sa redus bugetul cu 9 mld.Euro ,ceace inseamna ca sa redus in procente cu 18 %. Cred ca asta trebuia scos in relief. Gresesc cu ceva d-le Rechea ??
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de cr în data de 11.02.2013, 20:31)
Ceea ce am incercat sa scot in evidenta nu se refera la cote procentuale sau sume absolute inainte si dupa negocieri. Principala problema a autoritatilor UE este ca nu vor sa accepte realitatea economica. Exista foarte multe dovezi despre risipirea iresponsabila a banilor europeni, si asta nu doar la noi.
In curand, tarile care inregistreaza contributii nete nu vor mai putea sa-si onoreze angajamentele, din cauza cresterii insuportabile a presiunilor interne. In aceste conditii, niciun guvern responsabil nu poate construi strategii de crestere in care fondurile europene sa joace rolul principal.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de vasile b în data de 11.02.2013, 21:00)
D-le Calin draga.Inainte de plecarea la sediul CE,toata lumea stia ca se pleaca la NEGOCIEREA bugetului alocat tarilor din UE...Cine sa plece cine sa plece .. Sa ales ce-l mai BUN negociator. Care in final mai bine NU participa ca poate luam un BUGET la un nuvel de 43-46 mld.euro...Asta defapt este tema zilei...( ziare ,TV..). Am primit un buget nu cu 18% mai mult ci cu 18 % mai putin. Sigur fiecare isi face procentele dupa care cifre-i vrea , dar hai macar sa nu ne laudam......