- În general, şcoala este spaţiul în care elevii sunt cei care învaţă, cei supuşi testelor şi evaluărilor şi cei care, la final, cresc şi evoluează cu fiecare an parcurs. 2020-2021 a fost, însă, anul în care şi profesorii au învăţat cot la cot cu elevii şi în care au fost supuşi unor provocări fără precedent. Ce au învăţat dascălii din acest an şi ce vor alege să aplice în continuare, în şcoala offline? Cu ce rămân profesorii din acest an şcolar "altfel" şi cum va arăta educaţia în viitor? Moderată de Diana Brătucu, profesor pentru învăţământul primar în Craiova şi facilitator Mentalitate Deschisă în Educaţie, conferinţa SuperTeach Craiova, organizată de asociaţia educaţională SuperTeach, ce a avut loc sâmbătă, 12 iunie a.c., a realizat un bilanţ al unui an presărat cu provocări şi transformări majore, dar şi cu învăţăminte pentru toţi cei implicaţi în procesul educaţional.
Profesorii şi-au dat seama că trebuie să înveţe şi ei, nu doar copiii, că nu au altă şansă decât lucrul împreună
,,Pandemia a fost o mare provocare la care, trebuie să recunoaştem, nu toţi cei implicaţi în educaţie am făcut faţă cu succes. Îţi trebuie timp să înveţi, iar noi, dascălii am învăţat cel mai mult unii de la ceilalţi sau de la elevi, atunci când nu ne-a fost teamă să arătăm că nu ştim. Noi tindem să credem că le ştim pe toate, că suntem cei care îi învăţăm pe copii, însă acest an ne-a arătat că nu este chiar aşa şi că este bine că nu se întâmplă aşa. Eu am învăţat mai mult ca oricând să cer ajutorul unui coleg de cancelarie sau unui elev, fără să mă gândesc < < Oare ce va spune acesta despre mine? > >. Cred că cel mai mare câştig al acestui an a fost că am învăţat să lucrăm împreună", a precizat Diana Brătucu, lider al comunităţii SuperTeach Craiova.
La rândul său, Alexandru Gîdăr, Inspector Şcolar General în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, a punctat competenţele digitale ca fiind cel mai mare câştig al perioadei pandemice pentru sistemul de învăţământ: "Trecerea în online a cursurilor a venit cu foarte multe provocări, însă a fost un prag pe care l-am trecut, un prag către viitor."
Când te aliniezi la un scop mai mare poţi face lucruri la care nu te-ai fi aşteptat
Ruxandra Mercea, Director Transylvania College şi fondator al Asociaţiei Wellbeing Institute, a abordat provocările anului şcolar pandemic din perspectivă personală, pentru a evidenţia şocul trăit în această perioadă şi, totodată, curajul de care un dascăl implicat trebuie să dea dovadă pentru a ieşi din zona de confort, pentru binele elevilor: "Pandemia m-a găsit acasă cu trei copii, un soţ medic implicat în multe gărzi şi o situaţie nemaiîntâlnită la şcoală, pentru care nimeni nu te pregăteşte. Plângeam cel puţin o dată pe zi. Dar am înţeles că trebuie să cer ajutorul, mai mult ca înainte. Cu ajutor de la cei din jur, am reuşit să trec prin pandemie ca mamă, profesor şi director."
Ruxandra Mercea a avut şi câteva sfaturi pentru acest final de an, care trebuie sărbătorit, atât de copii, cât şi de adulţi: "I-aş sfătui pe adulţi ce să nu facă în relaţia cu copiii la finalul acestui an: să nu fie despre diplome, premii, note sau recitat de poezii şi cântece, ci să fie despre cum îi sprijinim pe copii, cum facem ce le place lor cu adevărat."
Loredana Ducu, profesor pentru învăţământul primar în cadrul şcolii gimnaziale ,,Traian" din Craiova, a povestit în cadrul conferinţei de sâmbătă experienţa sa în calitate de absolvent al cursului de Mentalitate Deschisă în Educaţie, certificat de Institutul Arbinger din SUA şi oferit de organizaţia SuperTeach: "A fost un curs transformaţional. Am învăţat cât este de important să fii atent la nevoile celorlalţi, că trebuie să fii atent la relaţia cu elevii şi nu strict la ceea ce le predai. Cred că profesorii ar trebui să fie evaluaţi după starea elevilor, nu după alte criterii."
Elev, despre şcoala online: "Mulţi profesori s-au reinventat şi folosesc metode noi de predare"
Alexandrina Năstase, Director al Şcolii Gimnaziale "Mihai Viteazul" din Craiova, le-a prezentat dascălilor prezenţi la conferinţa Superteach Craiova modul cum profesorii din şcoala pe care o conduce au reuşit să susţină ore online la care au dorit să participe şi elevi din alte licee: ,,Mă mândresc cu faptul că se vorbeşte în acest oraş despre orele online de la şcoala noastră. O şcoală care le oferă copiilor prietenie şi valori demne de urmat în viaţă."
Perspectiva elevilor asupra anului şcolar care se apropie de final a fost adusă de Bianca Mirea, elevă la Colegiul Naţional ,,Fraţii Buzeşti" şi preşedinte al Consiliului Şcolar al Elevilor: "După multe luni de şcoală online, în momentul în care ne-am întors în clase, am simţit că ne-am înstrăinat unii de ceilalţi. Eu m-am simţit străină în propria clasă, simţeam că nu mai ştiam să interacţionez cu ceilalţi. Sper că acest lucru să nu aibă efecte pe termen lung. Totodată, pandemia a adus şi multe lucruri pozitive, precum profesorii noştri care s-au reinventat, care folosesc prezentările Power Point la clasă şi metode noi de predare. Nouă, ca elevi, ne-ar plăcea să vedem mai multe prezentări sau video-uri la orele de curs. Să avem cât mai multe lucruri care ţin de învăţarea alternativă."