Peste un milion de producători agricoli mici şi foarte mici au nevoie de microfinanţare ca să se dezvolte, subliniază Raluca Andreica, Directorul General al Patria Credit. Conform acesteia, la nivel guvernamental nu există o politică viabilă, orientată spre dezvoltare şi investiţii, pentru sectorul agricol de dimensiuni mici şi medii. Principalele constrângeri care limitează dezvoltarea rurală includ accesul redus la finanţare, fragmentarea terenurilor, îmbătrânirea populaţiei, lipsa tehnologiei şi a competenţelor, explică domnia sa.
În acest moment, instituţia de microfinanţare şi banca sunt prezente în viaţa a peste 6.000 de fermieri şi producători agricoli pe care îi creditează, iar pentru acest an şi-a propus ca, prin susţinerea Fundaţiei pentru Dezvoltarea Agriculturii, fondată de Carrefour, să sprijine înfiinţarea a şapte structuri asociative de fermieri şi diverse programe de dezvoltare pentru aceştia.
Romeo Vasilache, Director Executiv al Fundaţiei pentru Dezvoltarea Agriculturii, a precizat, recent: "Azi suntem prezenţi cu diverse Tlimiş şi Arad, unde am avut întâlniri preliminare cu opt grupuri de acţiune locală (GAL), peste 25 de fermieri, autorităţi locale; în nord şi nord-est, unde intervenim deja în cinci comunităţi, şi am reuşit să implicăm peste 30 de legumicultori; în sud, unde ne-am propus realizarea de structuri asociative cu minimum şapte fermieri şi suntem prezenţi deja în judeţele Olt, Ialomiţa şi Dâmboviţa. În general, sunt diferenţe mari între fermieri, atât în ceea ce priveşte suprafeţele cultivate, cât şi înţelegerea conceptului sau disponibilitatea de a se asocia, reţinerile fiind puse pe seama faptului că orice demers ar necesita prea mult timp şi efort din partea lor".
Pe fondul pandemiei, încrederea românilor în fermele mici pentru procurarea alimentelor este mai mare decât în retaileri, industrie şi autorităţi. Mall Ţărănesc, iniţiativă susţinută de Patria Credit şi Patria Bank de patru ani consecutiv, a devenit o platformă de distribuţie pentru mai bine de 1.300 de afaceri mici care îşi valorifică producţia.
Mihai Mihu, preşedintele Asociaţiei Creştem România Împreună, fondator al www.malltaranesc.ro, arată: "Prin această platformă şi mai ales prin coşul săptămânal lansat anul trecut în perioada pandemiei, atingem cel puţin trei obiective de dezvoltare durabilă în spaţiul rural. Promovarea competitivităţii, asigurarea gestionării durabile a resurselor naturale şi a acţiunilor climatice; o dezvoltare teritorială echilibrată a comunităţilor rurale, inclusiv crearea şi menţinerea locurilor de muncă sunt obiectivele noastre pe termen lung. Prin platformă, orice cumpărător asigură hrana pentru familia lui, dar şi venituri pentru familiile producătorilor de la care achiziţionează produse".
Coşul săptămânal conţine produse româneşti proaspete direct de la producători autentici, de la legume, lactate, carne, ouă, fructe, până la preparate alimentare diverse sau conserve. În urma unui sondaj realizat în cadrul comunităţii de producători care vând pe www.malltaranesc.ro, a rezultat că peste 42% dintre ei au simţit că internetul i-a ajutat să susţină numărul de comenzi pe perioada pandemiei, peste 80% dintre ei considerând că o prezenţă pe internet i-ar ajuta în continuare să-şi facă produsele cunoscute.
Patria Credit susţine fermierii din România şi prin Fundaţia Patria, ce derulează trei proiecte importante:
- Crescătoria de afaceri, care popularizează practici agricole, know how şi digitalizare;
- Fermier pentru fermier - care facilitează mentoratul noii generaţii de fermieri prin susţinere de către fermierii care au afaceri deja mature; şi
- Voluntariat rural, prin care îşi propune să crească gradul de conştientizare cu privire la importanţa susţinerii reciproce în comunităţile rurale şi strângerea legăturilor dintre rural şi urban.
În acest an, instituţia de microcreditare îşi propune să continue procesul de digitalizare extern (după ce în 2020 a fost dezvoltată plata online, cu cardul, a creditelor, dar şi procesul semi-online de solicitare a creditelor) şi intern, să-şi extindă geografic activitatea, precum şi să se implice activ împreună cu mediul ONG şi parteneri de profil în crearea de noi modele de creditare şi în promovarea de bune practici în agricultura de bază. Agricultura şi dezvoltarea rurală ar putea fi impulsionate şi anul acesta prin continuarea demersurilor de reducere a "distanţei" dintre producători şi consumatori, prin lansarea de platforme noi şi inedite de vânzare a produselor şi prin deschiderea de noi canale de distribuţie către marii retaileri, afirmă reprezentanţii Patria Credit IFN.
• Creditul agricol Roditor
Creditul Roditor este destinat producătorilor agricoli din mediul rural - legumicultură, pomicultură, apicultură, zootehnie, cereale în sumă de până la 60.000 lei, fără garanţii reale şi pentru nevoi diverse - investiţii, capital de lucru şi mixt.
Cu banii obţinuţi pot fi făcute plăţi pentru lucrări agricole, seminţe, ingrăşăminte, fertilizatori, motorină, material pentru construcţie solar, animale de reproducţie, pentru lapte sau îngrăşat, echipamente şi utilaje, chiar şi teren agricol.
Acest tip de împrumut nu presupune avans în cazul creditelor de investiţii şi nici garanţii.
Termenul de rambursare a creditului este, în cazul investiţiilor, de maxim 60 de luni şi în cazul activităţii mixte - de maxim 48 de luni. Capitalul de lucru este de maxim 24 de luni.
Creditul agricol Roditor este destinat tuturor întreprinzătorilor (producătorilor agricoli, afaceri nonagricole): producători agricoli individuali, persoane juridice, societăţi agricole, persoane fizice autorizate, asociaţii familiale, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale sau alte forme de organizare.
Este o linie de business dedicată finanţării agriculturii şi acordării de credite pentru micro ferme (legumicultură, zootehnie, pomicultură, apicultură şi alte activităţi agricole).
• Creditul EASI
Patria Credit ofera credite de 120.000 lei, fără avans şi fără garanţii, prin intermediul Programului pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Inovare Socială (Employment and Social Innovation - EaSI).
Iniţiativa vine în ajutorul micilor întreprinzatori din zonele rurale cu activităţi derulate în domeniul agricol sau non-agricol, indiferent de forma de organizare stabilită (de exemplu: producători agricoli, PFA, II, IF, SRL etc). Beneficiul acestui produs este reprezentat, în principal, de lipsa garanţiilor solicitate în mod obişnuit pentru acoperirea sumei împrumutate, aceasta fiind acoperită în proporţie de 90% de garanţia europeană, până la finalul anului 2021, ulterior aceasta fiind de 80%.
De acest credt pot beneficia afacerile din aproape toate domeniile (comerţ, producţie, transport, agricultură etc.), indiferent de forma de organizare: SRL, SA, PFA, II, IF cu maxim nouă angajaţi, care au minim 12 luni de activitate/experienţă demonstrată. De asemenea, creditul vizeazăp şi orice producător agricol persoană juridică, persoană fizică autorizată, societăţi agricole, producător agricol individual, asociaţii familiale, întreprinderi familiale, întreprinderi individuale sau alte forme de organizare cu maxim 9 angajaţi, care au minim 12 luni de activitate/experienţă demonstrată.
Valoarea creditului este dimensionată la nivelul afacerii, iar perioada de rambursare este flexibilă şi stabilită în funcţie de ritmul afacerii, în rate egale, sezoniere sau personalizate.
Clientul tipic Patria Credit IFN este legumicultor, locuieşte în mediul rural din Muntenia şi ia credit între 5.000 şi 25.000 de euro, pe care îi alocă pentru investiţii. Cultivă pe o suprafaţă mică, de sub 50 ha, şi are o cifră anuală de afaceri de sub 40.000 de euro. De cele mai multe ori, este la prima relaţie cu instituţia financiară, pentru că nu are documente contabile, garanţii sau acces la creditul bancar clasic.
67% dintre clienţi provin din Muntenia, 23% din Moldova, 9% din Ardeal şi doar 1% din Dobrogea. 90% dintre clienţi sunt producători agricoli individuali şi 5% sunt încorporaţi (au o companie - PFA, II, SRL), în timp ce 10% sunt microîntreprinderi.
Dintre producătorii agricoli care au apelat la credite anul trecut, mai bine de jumătate (56%) cultivă legume. Producătorii de cereale (21%) sunt pe locul al doilea, iar următorii ca pondere sunt crescătorii de animale (18%). 3% dintre clienţi deţin ferme mixte şi 2% se ocupă de pomicultură sau alte tipuri de fructe.
Opt din zece clienţi ai Patria Credit IFN alocă banii împrumutaţi pentru investiţii, 9% dintre ei îi folosesc drept capital de lucru, iar 11%, pentru ambele destinaţii.
În 2020, cei mai mulţi dintre clienţii Patria Credit IFN - aproape jumătate (43%) - au accesat credite cu valori cuprinse între 5.000 şi 15.000 de euro, aproape o cincime (17%) au avut credite de sub 5.000 de euro, 20% dintre ei au avut nevoie de sume cuprinse între 15.000 şi 25.000 de euro, iar alţi 20% au accesat credite de peste 25.000 de euro.