Pe măsură ce România îşi continuă dezvoltarea rapidă a infrastructurii, opiniile liderilor din industrie devin din ce în ce mai importante în înţelegerea direcţiilor strategice care modelează această creştere. Prin intermediul constructorului său de infrastructură, Grupul Aktor are o prezenţă puternică în ţară. Grupul este lider în sectorul construcţiilor, infrastructurii, concesiunilor/parteneriatelor public-private (PPP), surselor regenerabile de energie (RES), stocării energiei, dezvoltării imobiliare, proiectelor de mediu şi tehnologiilor digitale din Grecia, având o prezenţă semnificativă în Europa de Sud-Est.
Domnul Alexandros Exarchou, Preşedintele Consiliului de Administraţie şi CEO al Aktor Group, ne-a împărtăţit perspectivele sale cu privire la proiectele companiei româneşti şi la impactul lor mai larg asupra peisajului infrastructurii din regiune.
România este o piatră de temelie a operaţiunilor Aktor în Europa de Sud-Est, reflectând angajamentul său faţă de creştere pe termen lung şi integrarea în cadrul economiei locale, a subliniat Alexander Exarchou, apreciind: "Aktor România a prioritizat proiectele care îmbunătăţesc conectivitatea şi contribuie semnificativ la dezvoltarea generală a infrastructurii ţării".
Domnul Exarchou subliniază importanţa strategică a României ca fiind a doua cea mai mare piaţă Aktor, după Grecia. Cu un portofoliu impresionant de proiecte în derulare în valoare de peste 1,2 miliarde de euro, Aktor România este într-o evoluţie constantă, spre a deveni o parte integrantă şi puternică a economiei româneşti până în 2025, consideră CEO-ul grupului, adaugând: "Nu este vorba doar despre finalizarea proiectelor, ci despre integrarea noastră în dezvoltarea României".
Unul dintre proiectele emblematice este dezvoltarea căii ferate Braşov-Sighişoara, în special subsecţiunea 2 (Apaţa - Caţa). Acest proiect este o dovadă a expertizei Aktor, implicând construcţia celor mai lungi tuneluri feroviare din România. Tunelurile vor străpunge dealuri masive, reprezentând o premieră în infrastructura românească, din perspectiva complexităţii şi resurselor implicate simultan. Tronsonul Braşov-Sighişoara face parte din proiectul mai amplu de reabilitare a liniei de cale ferată Braşov-Simeria, parte a coridorului Rin-Dunăre, proiectat să suporte trenuri care circulă cu viteze de până la 160 km/h. Proiectul global include, de asemenea, subsecţiunile 1 (Braşov - Apaţa) şi 3 (Caţa - Sighişoara), axate pe modernizarea unei linii dublu electrificate şi a zece staţii de cale ferată, pe o lungime totală de 84,4 km. Finalizarea acestor segmente este anticipată până în 2027, cu condiţia ca proiectul să avanseze conform planului.
În plus faţă de proiectul feroviar, Aktor face paşi importanţi pe A0 Sud Lot 3, o secţiune de autostradă de 18 km care va juca un rol crucial în conectarea Constanţa-Piteşti. La începutul lunii septembrie, gradul de realizare a lucrărilor din şantier era de peste 83%. Acest proiect este o verigă esenţială în infrastructura rutieră naţională a României, iar finalizarea sa va marca o etapă semnificativă în atingerea obiectivelor de conectivitate ale ţării.
Domnul Exarchou a subliniat, de asemenea, finalizarea cu succes a lotului 2 al autostrăzii Sebeş-Turda, care se întinde pe 24,25 km de la Pârâul Iovului la Aiud şi a fost deschis traficului în noiembrie 2021. Acest proiect a îmbunătăţit deja mobilitatea regională şi perspectivele economice. Dincolo de aceste proiecte majore, Aktor România este implicată în alte câteva iniţiative importante de infrastructură, inclusiv reabilitarea liniei de cale ferată Curtici-Simeria (subsecţiunea 2c: Ilteu - Gurasada) şi proiecte de întreţinere în Bucureşti şi Braşov care asigură durabilitatea şi siguranţa reţelelor feroviare din România.
Reflectând asupra implicaţiilor mai largi ale activităţii Aktor în România, domnul Exarchou a făcut o paralelă între dezvoltarea actuală a infrastructurii din România şi experienţele anterioare ale Greciei. Dânsul susţine adoptarea concesionării autostrăzilor şi a parteneriatelor public-private (PPP) în România, bazându-se pe succesul înregistrat de Aktor cu aceste modele în Grecia. Implementarea unor astfel de parteneriate s-a dovedit a îmbunătăţi semnificativ siguranţa rutieră şi viteza de livrare a proiectelor, oferind un model care ar putea aduce beneficii importante în infrastructura din România. "PPP-urile sunt un instrument modern de inovare financiară care poate atrage investitori şi instituţii financiare internaţionale. Prin urmare, România poate profita de această nouă modalitate de finanţare şi promovare a proiectelor de infrastructură, care, la rândul său, va ajuta ţara să se modernizeze şi să devină mai competitivă", a explicat domnul Exarchou.
CEO-ul Grupului Aktor are în vedere un viitor în care Aktor România nu este doar o companie de construcţii, ci un jucător cheie în tranziţia ţării către o reţea de infrastructură mai durabilă şi mai modernă. Acest lucru include investiţiile planificate ale grupului-mamă în energia regenerabilă şi stocarea de energie, care vor completa proiectele de infrastructură existente ale Aktor şi vor contribui la obiectivele de sustenabilitate pe termen lung ale României.
(C)