Ministrul Mediului, Tanczos Barna, explică motivul pentru care România a cerut Comisiei Europene prelungirea termenului privind interzicerea comercializării autovehiculelor cu motoare cu combustie internă, informează news.ro.
"Industria auto din România este în faţa unei provocări semnificative pentru că această tranziţie înseamnă schimbarea practic a tuturor liniilor de producţie pe partea de motorizare. Nu toate modelele vor fi, probabil, transformate şi tocmai de aceea noi am propus ca această tranziţie să fie prelungită", afirmă ministrul.
"Este o provocare uriaşă în primul rând pentru piaţă, pentru fabricile de maşini, pentru industria auto, pentru că în aceşti ani (...) trebuie să treacă de la aceste motoare cu combustie internă la motoarele electrice. Industria auto din România este în faţa unei provocări semnificative pentru că această tranziţie înseamnă schimbarea practic a tuturor liniilor de producţie pe partea de motorizare. Nu toate modelele vor fi, probabil, transformate şi tocmai de aceea noi am propus ca această tranziţie să fie prelungită cu cinci ani şi motoarele hibrid plug-in să fie permise încă cinci ani de zile, până în 2040. Nu s-a acceptat propunerea noastră mot-a-mot, aşa cum am făcut propunerea, dar s-a venit cu o soluţie de compromis - este modul de lucru în Comisie şi între statele membre, se stă la negocieri până se găseşte un compromis acceptabil pentru toată lumea - compromisul pe care ni l-au oferit celelalte state membre este următorul: în 2026, Comisia face o analiză cu privire la evoluţia pieţei, la evoluţia producţiei de componente, şi, în funcţie de concluziile trase, scrie acum în text mot-a-mot, că pot fi găsite soluţii de excepţie pentru motoarele hibrid plug-in sau/şi pentru e-fuels", a declarat Tanczos Barna, miercuri seară, la Euronews România.
Ministrul a explicat că e-fuels reprezintă o nouă generaţie de combustibili despre care nu crede că vor fi folosiţi "la scară largă" în următorii ani.
Tanczos a catalogat drept "o decizie istorică, o decizie grea" aprobarea proiectului Comisiei de a reduce la zero emisiile de CO2 la maşinile noi din Europa începând din 2035, impunând motoare 100% electrice. El a arătat că există "o cursă între statele membre" cu privire la interzicerea motoarelor clasice.
El s-a arătat convins că unele mărci, unele fabrici din anumite state vor avea probleme în ceea ce priveşte pregătirea pentru a fabrica modele de autovehicule exclusiv electrice, precizând că statul român trebuie să asigure "tot sprijinul pentru sectorul industrial" pentru a face această tranziţie.