Transportul alternativ ar urma să fie efectuat numai de către operatori de transport alternativ autorizaţi, care deţin, pentru fiecare autoturism utilizat la efectuarea transportului alternativ, copie conformă valabilă şi ecusonul pentru transport alternativ, care va fi montat pe portierele din spate şi va avea stabilite dimensiunea şi conţinutul de către Autoritatea Rutieră Română, se arată într-un document înaintat Guvernului de patronatele din transport, act prin care se doreşte modificarea OUG 49/2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto.
Potrivit documentului care se află în posesia Ziarului BURSA, prin definiţia de mai sus care mai conţine şi faptul că numărul autoturismelor respective nu poate depăşi jumătate din numărul taximetrelor dintr-o localitate, ar urma să se asigure de către autorităţile locale gestionarea şi managementul impactului de mediu pe care îl are activitatea de transport alternativ. Mai ales, că potrivit unui alte propuneri din documentul citat, operatorii de transport alternativ vor fi autorizaţi numai dacă deţin autoturisme Euro 6.
În ceea ce priveşte definirea cursei de transport alternativ, patronatele doresc ca aceasta să însemne "deplasarea intermediată printr-o platformă digitală, executată cu autoturism şi conducător auto pe un traseu comandat şi acceptat de pasager, de la locul de îmbarcare până la locul de destinaţie, efectuată numai pe raza localităţii de autorizare şi ocazional între localităţi", cu interzicerea preluării de comenzi sau curse din alte localităţi.
De asemenea, operatorii de taxi mai propun ca operator de transport alternativ să fie doar persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deţinătoare a autoturismului cu care se efectuează transport alternativ în proprietate sau contract de leasing.
Pentru a veni în sprijinul clienţilor care ar apela la transportul alternativ, patronatele din taximetrie propun interzicerea tarifelor diferenţiate şi a oricăror modificări ale valorilor standard ale unei curse pe orice fel de alte considerente, inclusiv cele ce ţin de anumite zile, intervale orare, aglomeraţie în trafic, conditţi meteo, etc.
"Orice modificare de tarif trebuie anunţată în prealabil cu cel puţin 48 de ore înainte", se arată în documentul citat, operatorii de taxi afirmând că soluţia respectivă este conformă cu poziţia exprimată de Consiliul Concurenţei în ultimul său raport preliminar privind segmentul serviciilor de transport alternativ, unde în secţiunea de recomandări dedicate aspectelor de ordin fiscal se precizează:
"Autoritatea de concurenţă a făcut mai multe recomandări care vizează transparenţa tarifelor şi algoritimii de preţ. Astfel, Consiliul Concurenţei propune ca toţi utilizatorii aplicaţiei, fie că sunt şoferi sau pasageri, să fie notificaţi prin aplicaţie şi alte mijloace electronice referitor la orice modificare a tarifului standard - preţ/km. De asemenea, Autoritatea de concurenţă recomandă interzicerea practicării tarifelor standard diferenţiate pe anumite intervale orare considerate «de vârf», pentru că reprezintă un comportament netransparent şi potenţial înşelător pentru pasageri".
Patronatele din domeniul taximetriei mai doresc ca autoturismele care vor deservi transportul alternativ să fie dotate cu aparate fiscale care să realizeze contorizarea corectă a distanţei la un anumit tarif, pentru a se evita orice evaziune fiscală prin aplicarea aşa-numitului tarif dinamic.
Totodată, ei solicită ca operatorul platformei digitale, dacă este o persoană juridică nerezidentă, să fie obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, prin care să deruleze toate activităţile comerciale în România, inclusiv avizarea platformei. Patronatele din taximetrie susţin că în prezent prin filialele înregistrate la ONRC se desfăşoară doar activităţi de marketing, iar veniturile platformelor privind comisioanele aplicate curselor nu sunt impozitate în România.
Pentru a elimina munca la negru din transportul alternativ operatorii din domeniul transportului de persoane în regim de taxi propun ca şoferii care lucrează pentru companiile de transport alternativ de persoane să să deţină la bordul autoturismului şi să prezinte organului de control rutier, pe lângă documentele prevăzute prin OUG 195/2002, următoarele documente: asigurarea de răspundere civilă auto pentru transport persoane, asigurarea pentru persoane şi bunurile acestora, ecusonul de transport alternativ, copia conformă a autorizaţiei pentru transport alternativ, copia contractului individual de muncă şi certificatul de atestare a pregătirii profesionale.
Toate aceste propuneri de mai sus au fost transmise Guvernului în cadrul întâlnirii din 29 ianuarie 2024, în care operatorii de transport au stabilit împreună cu partenerii de dialog instituţionali ca, în maximum 30 de zile, să fie pus în transparenţă decizională draful proiectul de act normativ pentru modificarea OUG 49/2019.
Menţionăm că în urma întâlnirii din 29 ianuarie 2024, reprezentanţii Guvernului care au participat la negocierile cu transportatorii nu au spus nimic despre propunerile de mai sus. Comunicatul de presă emis de Palatul Victoria, în 29 ianuarie 2024, arată:
"Reprezentanţi ai Guvernului au avut astăzi, la Palatul Victoria, o întâlnire cu membri ai organizaţiilor şi structurilor din domeniul taximetriei şi transportului alternativ, în contextul protestelor declanşate de aceştia. Cele două părţi au avut un schimb de opinii cu privire la modalitatea de reglementare a activităţii din domeniul taximetriei şi al transportului alternativ. În cadrul întrevederii, reprezentanţii taximetriştilor au reliefat în principal nemulţumirile faţă de modul în care sunt reglementate cele două activităţi, respectiv cea de taximetrie şi cea de transport alternativ, solicitând îmbunătăţirea cadrului legal în vederea asigurării unei concurenţe loiale între prestatorii de servicii, având în vedere noile provocări care apar pe fondul evoluţiei tehnologiei şi digitalizării. Participanţii la discuţii au convenit ca, în perioada imediat următoare, să transmită Guvernului observaţiile cu privire la modificarea legislaţiei care le reglementează domeniul de activitate, iar în urma agregării observaţiilor acestora, va fi stabilită o nouă întâlnire în acelaşi format. La întâlnirea de la Palatul Victoria au participat, din partea Guvernului, consilierul de stat Minel Ivaşcu, precum şi alţi oficiali din Ministerul Muncii, Ministerul Transporturilor, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României".
Referitor la acest comunicat de presă, reprezentanţii patronatelor din domeniul taximetriei ne-au transmis că întâlnirea nu a avut loc prin prisma protestelor, ci ca urmare a acordului semnat în prealabil între ei şi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, şi că, dacă în 30 de zile Guvernul nu va prezenta draftul de act normativ solicitat pe baza propunerilor înaintate, vor fi urmaţi toţi paşii necesari pentru declanşarea unor acţiuni de protest.
Amintim că săptămâna trecută ANAF a sancţionat un operator economic din Bucureşti care activează pe piaţa de transport alternativ de persoane. Inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală au calculat un prejudiciu cauzat bugetului general consolidat al statului de peste 9,7 milioane de lei. Potrivit comunicatului de presă emis de ANAF, controalele efectuate au scos la iveală faptul că societatea în cauză a diminuat TVA de plată către bugetul de stat, prin neînregistrarea în contabilitate a tuturor veniturilor realizate pe platformele de ride-sharing, respectiv prin majorarea în mod artificial a TVA deductibilă, prin înregistrarea ilegală în contabilitate a unor achiziţii de combustibili. Sursa citată mai arată că societatea verificată a diminuat obligaţiile fiscale generate de utilizarea forţei de muncă prin înregistrarea, declararea şi plata contribuţiilor aferente contractelor individuale de muncă cu timp parţial de două ore, în condiţiile în care salariaţii au lucrat mult mai multe ore şi au realizat venituri net superioare celor declarate.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.02.2024, 11:54)
Taximetristii sa invete bunele maniere... plus ca acum tot ei se afla si pe transpoartele alternatice... tot ei...
s c c r e t
2. taximetristii ...
(mesaj trimis de eu în data de 05.02.2024, 12:45)
legea sa fie pentru toata lumea la fel, de exemplu: taxiurile sunt toate Euro 6? taximetristii pot luia comanda din alta localitate????
3. Taxi/Rideshering
(mesaj trimis de Dole în data de 05.02.2024, 23:03)
Taximetriștii care sunt cei mai evazioniști fiscali din piața să tacă, pentru că ei sunt cei care negociază prețul pe cursă fără a porni aparatul de taxat,deci,banii pentru acea cursă rămân în buzunarul taximetristului fără a fi declarați.O cursă care pe rideshering care costă 30 de Ron, taximetriștii îți cer 50 de Ron,in consecință să intre în legalitate ei prima dată,apoi să protesteze de cei care fac rideshering.
2, Pe strada sunt foarte multe taxiuri care nu mai au autorizație valabilă,dar circulă pe stradă și iau comenzi la negru (priviți pe ușile din spate unde este lipita autorizația, veți observa că data de expirare înscrisă pe autorizație lipsește),acel autovehicul nu are dreptul să facă taxi.
3, Sunt de acord ca autovehiculele înmatriculate în B și IF să facă rideshering doar in București și Ilfov,nu au ce căuta cei din alte județe în București să facă rideshering, deoarece ei nu plătesc RCA la nivelul Capitalei,taxe locale la nivel de Capitală plus că toți cei din județele țării care fac rideshering în București nu sunt în legalitate,case de marcat fiscale nu posedă in schimb ei fac curse cash.
4, Să facă rideshering doar autovehiculele care sunt în legalitate, adică cele care posedă case de marcat fiscale conform legii în vigoare.
5, Firmele de transport alternativ trebuie să aibă autovehiculele înmatriculate pe societate,nu cum este acum cu contract de comodat
6,Uber/Bolt să fie obligați să facă un program de lucru de maxim 10 ore/zi de la deschiderea aplicație,nu cum este in momentul de față,iar pauza de odihna să fie de 9 ore,nu de 6 ore cum este acum.Deasemenea, Uber/Bolt să fie obligați să facă un program de lucru comun, deoarece sunt șoferi care activează pe o aplicație timp de 12 ore,apoi intră pe cealaltă aplicație încă 8 ore.
La fel și la taximetristi, trebuie făcut program de lucru.
Atat taximetriștii cât și cei din rideshering stau pe strada cât îi ține organismul, peste 18 ore zilnic, lucru care nu este normal, deoarece pun viața în pericol a clienților cât și a celorlalți participanți la trafic.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.02.2024, 00:01)
Cine te pune sa negociezi?!Ai tariful afisat pe portiera,urci in taximeru si mergi pana unde ai nevoie.E simplu.Voi veniti cu negocieri si voi va plangeti.