Cel mai mare retailer britanic, Tesco Plc, intenţionează să le returneze acţionarilor 6,6 miliarde de dolari după ce acesta a convenit să-şi vândă afacerile cu supermarketuri din Thailanda şi Malaysia către Charoen Pokphand Group, în cadrul unei afaceri cu o valoare de 10,6 miliarde de dolari.
În decembrie anul trecut, compania a dat startul unei revizuiri a afacerilor sale asiatice după ce unele părţi şi-au exprimat interesul pentru activele în cauză.
După finalizarea vânzării operaţiunilor din Thailanda şi Malaysia către grupul thailandez controlat de Dhanin Chearavanont, Tesco intenţionează să le restituie acţionarilor numerar prin intermediul unui dividend special cu o consolidare a acţiunilor asociate. De asemenea, fondurile din vânzare vor fi utilizate pentru a acoperi deficitul de pensii al Tesco.
"Prin vânzarea activităţilor sale asiatice, Tesco îşi va putea îmbunătăţi în continuare creşterea marjelor de profit şi veniturile pe segmentele sale de afaceri principale, printr-o mai bună alocare a resurselor", a declarat, citat de Reuters, Oshadhi Kumarasiri, analist de capital la LightStream Research.
Tesco a precizat că acordul de vânzare este condiţionat de aprobarea acţionarilor săi şi de aprobările de reglementare din Thailanda şi Malysia, care sunt aşteptate în a doua jumătate a anului 2020.
Anterior anunţului privind vânzarea activelor Tesco, unii avocaţi şi bancheri spuneau că Charoen Pokphand Group se va confrunta, probabil, cu o analiză amplă din partea autorităţilor de reglementare antitrust dacă preia activele companiei britanice.
Charoen Pokphand Group (CP Group) operează 12.000 de magazine mici 7-Eleven prin CP All PCL şi aproximativ 80 de magazine cash-and-carry prin Siam Makro PCL.
Grupul thailandez va obţine controlul celor 1.965 de magazine pe care Tesco le operează în Thailanda - o mare parte din acestea fiind preluate de lanţul britanic de la CP Group în perioada crizei financiare din Asia, din 1997-1998, inclusiv 200 de hipermarketuri Tesco Lotus, 1.600 de magazine Tesco Lotus Express, plus 74 de magazine în Malysia.
Luna trecută, Tesco a anunţat că finalizează ieşirea sa din China, în urma vânzării pe 275 de milioane de lire sterline (357 de milioane de dolari) a societăţii mixte către partenerul China Resources Holdings Co. (CRH), controlat de stat.
Întâmpinând dificultăţi în cucerirea pieţei chineze, Tesco a înfiinţat, în 2014, Gain Land alături de CRH, care a unit cele 131 de magazine ale grupului britanic din China cu aproa-pe 3.000 de unităţi locale ale partenerului său. Înstrăinarea participaţiei de circa 20% din societatea mixtă îi permite lanţului Tesco să se orienteze pe operaţiunile de bază, iar banii obţinuţi din vânzare vor fi utilizaţi pentru scopuri corporative generale.
După vânzarea activităţilor din Thailanda şi Malaysia, lanţul Tesco va mai fi prezent, în exterior, doar în Irlanda, Cehia, Ungaria, Polonia şi Slovacia.