Adobe Inc. a raportat din nou peste aşteptările Wall Street, chiar dacă nu a reuşit nici de această dată să mulţumească pe deplin investitorii. Compania pune un accent semnificativ pe dezvoltările AI, pe care le consideră un segment de viitor, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille .
Adobe Systems este o companie americană de software cunoscută pentru produsele sale de multimedia şi creativitate, pe care le comercializează pe bază de abonament începând din 2015. Printre programele cele mai populare se numără Photoshop, Acrobat Reader şi Creative Cloud.
Povestea Adobe a început în 1982, când John Warnock şi Charles Geschke au părăsit Xerox pentru a crea un software prin care documentele să poate fi partajate între imprimante şi computere. Numele companiei provine de la pârâul Adobe Creek din California, care curgea în spatele casei fondatorilor. Adobe Illustrator a fost primul produs pentru consumatori al companiei, un program de desen bazat pe vectori pentru Mac. Compania a devenit un gigant în software-ul creativ prin achiziţii precum cea a Photoshop, în 1995, care a ajuns să fie unul dintre produsele emblamatice ale Adobe. Adobe Acrobat şi Reader au fost alte produse de succes, PDF-ul fiind în prezent un standard internaţional.
Shantanu Narayen, CEO-ul Adobe din 2007, s-a alăturat companiei în 1998, anterior fiind dezvoltator al produselor Apple şi cofondatorul unui start-up de partajare a fotografiilor numit Pictra. În 2019, Narayen s-a clasat pe locul al şaptelea în lista Fobes a celor mai inovativi lideri din lume.
Investitorii instituţionali deţin o cotă de aproape 86% din acţiunile Adobe, cei mai importanţi fiind Vanguard Group (9,4%), Blackrock (9,3%) şi State Street Corp. (4,7%). Aproape jumătate din totalul acţiunilor este deţinut de cei mai importanţi 25 de acţionari instituţionali, în timp ce insiderii controlează mai puţin de 1%.
• Sectorul global de software de design grafic, în expansiune rapidă
Piaţa software-ului de design grafic este într-o expansiune rapidă, estimată să crească de la 8,43 miliarde de dolari în 2024 la 9,35 miliarde de dolari în 2025 (+11% anual) şi să atingă 13,31 miliarde de dolari până în 2029, cu un ritm mediu de creştere de 9,2% anual. Această creştere este susţinută de cererea tot mai mare pentru conţinut vizual. Aproximativ 40% dintre marketeri estimau că între 20% şi 50% dintre companii au depins semnificativ de acest tip de conţinut până la sfârşitul lui 2024.
În paralel, numărul utilizatorilor de social media a depăşit 4,62 miliarde în 2023, cu un avans de peste 10% faţă de anul precedent, ceea ce a crescut cererea pentru software dedicat creării de conţinut digital. Adobe, Autodesk, Canva, Figma şi Corel sunt liderii pieţei, cu un focus puternic pe soluţii cloud şi modele freemium care fac designul grafic mai accesibil.
America de Nord rămâne cea mai mare piaţă în 2024, iar regiuni precum Asia-Pacific şi Europa vor înregistra creşteri semnificative datorită digitalizării accelerate şi cererii tot mai mari pentru soluţii de design bazate pe cloud.
• Adobe - rezultate peste aşteptări
Adobe a raportat peste aşteptările Wall Street la data de 12 martie, însă nu a reuşit nici de această dată să fie la standardele mult prea înalte setate de piaţă, care a trimis preţul acţiunilor mai jos cu 3,7% în tranzacţiile after-hours. Compania a anunţat venituri record pentru primul trimestru fiscal din 2025, în creştere cu 10,3% faţă de acelaşi interval din 2024, şi cu 0,9% peste estimările pieţei, acestea însumând 5,7 miliarde de dolari. În acelaşi timp, câştigul pe acţiune (EPS) s-a situat la 5,08 dolari (+13,4%în ritm anual; +2,1% vs prognoze).
Segmentul de Digital Media, care include abonamentele pentru aplicaţiile Adobe, rămâne principalul contribuitor la veniturile companiei (74% pondere), şi a înregistrat o creştere anuală de 11%, în timp ce segmentul de analiză şi optimizare a platformelor, Digital Experience, şi-a menţinut cota de piaţă de 25%, cu o creştere anuală de 10%, iar Publishing&Advertising a urcat cu 15%.
CEO-ul companiei a ţinut să menţioneze că Adobe se află bine poziţionat pentru a valorifica creşterea segmentului creativ impulsionat de boom-ul AI şi că Adobe Firefly este acum un element central al inovaţiei companiei. În timpul conferinţei cu investitorii, s-a accentuat că segmentul AI al companiei are un potenţial de 300 de milioane de dolari până la finalul anului curent.
Compania a avut cel mai agresiv program de răscumpărări de acţiuni din ultimul an în 2025, fiind răscumpărate circa 7 milioane de acţiuni. Numărul este cu 40% mai mare faţă de acţiunile răscumpărate în ultimul trimestru din 2024 şi primele trei luni din 2024. Compania nu dezvăluie suma exactă alocată pentru programul de răscumpărări, dar în 2024 a cheltuit peste 12 miliarde de dolari pentru acesta.
Adobe nu plăteşte dividende.
• Noutăţi şi perspective
Pentru 2025, Adobe estimează că va genera venituri între 23,3 şi 23,6 miliarde de dolari (+9% vs 2024), în timp ce EPS este aşteptat să ajungă la 20,2 - 20,5 dolari (+10,5% vs 2024). Pentru al doilea trimestru fiscal, Adobe se aşteaptă la o creştere a veniturilor cu 1,4%, în timp ce profitul pe acţiune este estimat să fie mai mic cu 0,02%, sub estimările de consens ale pieţei.
Principalii factori de creştere ai companiei în 2025 vor fi expansiunea programului de IA Generativ (Adobe Firefly), creşterea abonamentelor pe segmentele de Digital Media şi Digital Experience şi strategia de răscumpărare a acţiunilor pentru creşterea EPS. Pe segmentul de conţinut digital generat de AI, Adobe estimează că cererea va creşte de cinci ori între 2024 şi 2026, în timp ce segmentul Digital Experience devine tot mai important pentru Adobe, ceea ce indică succesul soluţiilor pentru analiza datelor şi personalizare digitală.
Peste o săptămână va avea loc Adobe Summit - un eveniment ce va reuni lideri şi inovatori din industrie şi în cadrul căruia investitorii pot primi perspective despre direcţia generală de dezvoltare a industriei de conţinut digital, notează TradeVille .
În ultimele 12 luni, 29 de analişti au emis recomandări pentru acţiunile ADBE, dintre care 17 au recomandat "Buy", 11 au recomandat "Hold" şi unul a recomandat "Sell". Ratingul de consens în prezent este de "Moderate Buy". Preţul ţintă de consens este 563,96 dolari/acţiune (+28,6% vs preţul actual).
• AI - noua direcţie a Adobe
Apariţia programelor de editare a imaginilor bazate pe AI au îngrijorat investitorii, întrucât acestea ar putea reprezenta un concurent semnificativ pentru suita de aplicaţii de editare grafică a Adobe. Temerile au fost observate direct în cotaţiile acţiunii, care acum sunt cu mult mai jos faţă de în urmă cu un an. Astfel, unele dintre cele mai urmărite noutăţi de către piaţă la acest moment este cât de bine reuşeşte compania să monetizeze potenţialul AI prin aplicaţiile sale.
În martie 2023, Adobe a lansat extensia Adobe Firefly - un program care le permite utilizatorilor să modifice sau să creeze imagini şi fişiere video prin comenzi text, iar la sfârşitul anului a fost lansat GenStudio - un produs AI conceput pentru segmentul de marketing. Printre alte funcţii cheie în segmentul de AI lansate de către societate se numără "Generative Fill" din Photoshop, "Text to Image" din Stock şi "Generative Recolor" din Illustrator. Principala problemă privind aceste soluţii, conform analiştilor, este capacitatea limitată a companiei de monetizare a tool-urilor AI în acest moment.
Printre ultimele noutăţi se numără lansarea unui parteneriat între Adobe şi The Estee Lauder, companie a unor branduri emblematice de cosmetică, care va integra Firefly în fluxurile sale de producţie pentru a accelera execuţia campaniilor de marketing.
• Adobe pe graphic - curs negativ
De la începutul anului şi până acum, acţiunile Adobe au scăzut cu 1,4% în portofoliile investitorilor, în timp ce în ultimele 12 acestea au înregistrat un minus de 24,3%, fiind mai bine faţă de piaţa SUA pe termen scurt, însă sub aceasta pe termen lung. Indicele S&P 500 a avut o scădere de 4,8% de la începutul anului şi până acum, iar în ultimele 12 luni - o creştere de 8,2%.
Înaintea afişării raportului privind rezultatele primului trimestru fiscal, piaţa estima o variaţie a preţului după raportare de +/- 8%. Datele din after-market au arătat o scădere de 3,7%. Nu este prima dată când avem o astfel de reacţie în cazul ADBE, unde rezultatele istorice puternic în creştere nu au fost de ajuns pentru investitori. Raportul privind rezultatele anuale ale companiei, peste estimările Wall Street, au provocat o scădere cu 13,7% a acţiunilor, pe fondul unor estimări mai slabe.
Un element important de menţionat este că acţiunile ADBE nu au fost influenţate de scăderile recente semnificative din piaţa SUA. În timp ce companiile din acelaşi domeniu sunt mult în jos faţă de începutul anului, spre exemplu ADSK (-14,8%), CRM (-14,9%), INTU (-5,9%), şi SNPS (-10,9%), piaţa a fost într-o stare de expectativă faţă de Adobe, cel mai probabil aşteptând rezultatele financiare curente.
În ultimii doi ani, majoritatea raportărilor financiare au fost urmate de formarea unui Earnings Gap pe grafic în cazul Adobe, ceea ce poate fi probabil să se întâmple şi în momentul de faţă. Din a doua jumătate a anului 2023, acţiunile ADBE se tranzacţionează pe un trend descendent, variind între nivelul de suport de la 460 de dolari şi nivelul de rezistenţă de la 638 de dolari. În prezent, preţul se află între nivelele de 430 şi 460 de dolari, având un potenţial de volatilitate ridicat.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Adobe
Oportunităţi
- AI Premium: Adobe integrează capabilităţi de inteligenţă artificială generativă, precum Firefly, în aplicaţii de bază precum Premiere Pro şi Photoshop. Aceste inovaţii le oferă utilizatorilor funcţionalităţi puternice şi eficiente, contribuind la fidelizarea lor şi la diferenţierea competitivă. Lansarea versiunii premium Firefly în 2025 reprezintă o oportunitate semnificativă de a creşte veniturile, adresând cererea tot mai mare pentru soluţii avansate în domeniul creativ.
- Lider în industrie: Poziţia de lider în industria de programe pentru design grafic şi documente prezintă un avantaj al companiei, oferindui un plus de încredere şi stabilitate.
- Valoare intrinsecă: Valoarea intrinsecă calculată de AlphaSpread a acţiunii ADBE este de 457,05 dolari (+4% vs preţul pieţei).
Riscuri
- Evaluarea companiei: Multiplul P/E al Adobe sugerează o supraevaluare a acţiunii raportat la mediana industriei (34,7 vs 22,5).
- ChatGPT: Lansarea de către OpenAI a modelului Sora, un instrument puternic de generare text-to-video, reprezintă o ameninţare directă pentru platforma Premiere Pro de la Adobe. Sora, care va fi disponibil la diferite puncte de preţ în 2025, poate genera videoclipuri de 1080p de până la 20 de secunde şi în diverse formate.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport societate, techmonitor.ai, skillademia.com, WSJ, Forbes, Yahoo Finance, thebusinessresearchcompany.com, Barron's, MarketBeat, seekingalpha.com, marketingdive.com, tradingview.com.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului