Grupul Agroland a înregistrat, în prima jumătate a anului, o creştere cu 3% a veniturilor operaţionale, însoţită de o majorare a profitului net cu 22%. Astfel, în condiţiile unui sector agricol lovit de preţuri în scădere, Agroland şi-a majorat valoarea medie a bonului fiscal, precum şi numărul clienţilor deserviţi. Cu toate acestea, conducerea companiei a luat hotărârea revizuirii în jos a bugetului, în condiţiile unui context de piaţă în continuare dificil, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Agroland Business System SA operează cea mai mare reţea de magazine agricole din România, oferind o gama variată de produse pentru grădină, fermă şi animale de companie. În cadrul grupului, se regăseşte şi divizia de distribuţie inputuri pentru agricultură, Agroland Agribusiness SA, precum şi Agroland Genetics SRL, unde se cresc păsări şi se produc ouă de consum. Totodată, compania este şi cel mai mare furnizor de pui de o zi din România.
La 29.08.2023, compania era deţinută în proporţie de 68,25% de către Horia Cardoş, fondatorul şi CEO-ul Grupului Agroland. Restul de 31,75% din capitalul social al companiei este împărţit de persoane fizice (25,45%) şi juridice (6,29%), reprezentând free float-ul Agroland Business System.
La 30.06.2023, Agroland Business System opera 236 de magazine la nivel naţional, cu 11 mai puţin faţă de perioada similară a anului anterior.
• Piaţa pe care activează Agroland este fragmentată
Sectorul de piaţă în care activează Agroland este destul de fragmentat, fiind format dintr-un număr ridicat de competitori de talie mică. Cu toate acestea, compania este cel mai important jucător la nivel naţional pentru produsele pe care le comercializează, acoperind nu mai puţin de 32 de judeţe din România. Principalii concurenţi ai Agroland sunt următorii: la categoria de "hobby farming", conducerea companiei identifică un singur competitor semnificativ - producătorul de furaje Purina şi reţeaua să de dealeri; în categoria de "pet care", există trei reţele naţionale de petshop-uri: Animax, Zoocenter şi Fressnapf (care a intrat pe piaţă din România în 2022); pe segmentul de "gardening", magazinele mari de bricolaj (precum Dedeman, Hornbach, Brico Depot etc.) comercializează produse asemănătoare.
În 2022, hrana pentru animale de companie a reprezentat unul dintre puţinele segmente din piaţa bunurilor de larg consum care nu a înregistrat schimbări majore în ceea ce priveşte comportamentul consumatorilor. Astfel, anul trecut, valoarea vânzărilor de hrană pentru animale s-a majorat cu 22,7% faţă de 2021, oamenii continuând să cumpere mai scump şi mai mult faţă de anul precedent (+3,5% volum comparativ cu 2021).
În 2022, piaţa de bricolaj din România a înregistrat cele mai bune vânzări din istorie, ajungând la un nivel aproximativ de 20 de miliarde de lei. Mai mult de jumătate din această sumă (11 miliarde de lei) a fost generată de liderul pieţei, Dedeman, cea mai mare afacere antreprenorială românească.
În ceea ce priveşte diviza de inputuri a Grupului Agroland, aceasta activează într-o piaţă cu un nivel de competitivitate ridicat, fiind nevoită să concureze cu nume precum Agricover, Rodbun, RDF şi Norofert.
Cererea în creştere pentru ouăle de consum, coroborată cu scăderea ofertei din piaţă, a făcut ca, în februarie 2023, capacitatea fermei de la Mihăileşti să crească până la 205.000 de găini, producând, în prezent, aproximativ 5 milioane de ouă pe lună. Compania estimează că producţia de ouă din 2023 se va ridica la aproximativ 50 de milioane. Cu toate acestea, producţia fermei nu este suficientă pentru a satisface cererea din partea retailerilor. În urma discuţiilor avute cu aceştia, conducerea companiei se aşteaptă ca, în 2023, preţul de vânzare al ouălor de consum să se menţină la un nivel ridicat. Conform datelor centralizate de Numbeo, România se afla, la începutul anului 2023, pe locul 11 în UE în ceea ce priveşte topul celor mai ieftine ouă de consum, cu un preţ mediu de 1,22 lei/bucată. În ţări precum Estonia, Cehia, Polonia sau chiar Germania, preţul mediu al ouălor de consum este mai mic.
• Câştiguri în creştere pentru Agroland
În prima jumătate a anului 2023, grupul a înregistrat venituri operaţionale în valoare de 189,4 milioane de lei, depăşind cu 3% rezultatele obţinute în perioada similară a anului trecut. În acest sens, veniturile din vânzarea mărfurilor s-au majorat cu 4%, ridicându-se la 166 milioane de lei şi recuperând scăderea din primul trimestru. Astfel, în al doilea trimestru din 2023, valoarea medie a bonului fiscal s-a majorat cu 8% faţă de acelaşi interval din 2022 şi cu 17% faţă de primele trei luni din 2023, în timp ce numărul de clienţi deserviţi în perioada aprilie-iunie 2023 a crescut cu 9% faţă de perioada similară a anului trecut. Dublarea vânzării ouălor de consum a fost, de asemenea, un motiv care a stat la baza îmbunătăţirii rezultatelor, aducând venituri în valoare de 30,8 milioane de lei, un plus de 24% faţă de semestrul întâi fin 2022, determinat de creşterea capacităţii de producţie.
În ceea ce priveşte cheltuielile din exploatare, acestea s-au majorat cu doar 1%, ajungând la 177 milioane de lei. În acest sens, cheltuielile cu mărfurile s-au diminuat cu 2%, indicând faptul că Agroland şi-a îmbunătăţit marjele în perioada analizată, lucru observat şi în creşterea cu 41% a rezultatului operaţional, care a totalizat 12,4 milioane de lei. Cu toate acestea, din cauza creşterii cheltuielilor financiare cu 122%, în contextul majorării dobânzilor, profitul net al perioadei a fost redus la 7,6 milioane de lei, cu 22% peste nivelul din perioada similară a anului trecut.
• Compania aşteaptă vânzări nete de 301 milioane lei şi un profit net de 9,1 milioane lei în 2023
Noua fabrică de la Işalnita, inaugurată la mijlocul lunii iulie, va începe să producă efecte în situaţiile financiare ale companiei din a doua jumătate a anului. În acest sens, în prezent, Agroland deţine două fabrici de producţie a furajelor, având o capacitate anuală totală de producţie de 35.000 de tone, ceea ce reprezintă 75% din totalul furajelor necesare într-un an Grupului.
Pentru întreg anul 2023, Agroland Business System şi-a propus vânzări nete în valoare de 330 de milioane de lei (realizate în proporţie de 57% în primul semestru), în creştere cu 17% faţă de cifrele realizate în 2022 şi un profit net de 11,1 milioane de lei (realizat 68% în primele şase luni), cu 237% peste nivelul de anul trecut. Conducerea companiei a menţionat că estimările pe baza cărora s-a întocmit bugetul au fost prudente, luând, totuşi, în considerare o atenuare a creşterii preţurilor. Deşi compania a realizat, în primul semestru, peste jumătate din bugetul aprobat în aprilie, conducerea a hotărât revizuirea în jos a acestuia, propunând vânzări nete anuale de 301 milioane de lei şi un profit net de 9,1 milioane de lei.
În ceea ce priveşte investiţiile, compania urmăreşte ca în 2023 să mai inaugureze un magazin de tip MEGA, pe lângă cele trei deschise deja în prima jumătate a anului. De asemenea, de la începutul anului au fost inaugurate şi opt magazine tradiţionale în judeţele Teleorman, Călăraşi şi Vrancea. Conducerea companiei a anunţat că pe parcusul anului 2023 nu sunt preconizate investiţii majore precum în anii trecuţi, urmărindu-se eficientizarea activităţii şi creşterea marjelor prin integrarea noilor investiţii şi crearea de sinergii în cadrul grupului.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Agroland
Oportunităţi
- Compania deţine cea mai extinsă reţea de magazine din România cu specializare pe zona gardening, hobby farming, pet care, rezultând într-o acoperire mai bună faţă de cea a competitorilor (acoperă 32 de judeţe din România).
- Capacitatea de creştere ridicată a producţiei de ouă de consum, în contextul unei cereri şi al unor preţuri ridicate pentru acest tip de produse. Compania a început recent exportul către Polonia, ţară afectată de gripa aviară şi de reducerea importurilor din Ucraina.
- Fondatorul Grupului, Horia Cardoş, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie, precum şi directorul general al Agroland Business System SA, are rol executiv în cadrul firmei, fiind implicat în procesul operaţional.
- Odată cu inaugurarea fabricii de furaje de la Işalnita, marjele companiei se vor îmbunătăţi semnificativ, urmând ca furajele produse să fie comercializate în propriile magazine, acoperind aproximativ 75% din necesar. Astfel, investiţiile semnificative din ultimii ani ar putea să se traducă într-o profitabilitate în creştere la nivel de grup.
Riscuri
- Marjele companiei au fost în scădere în 2022, cauzate de diminuarea valorii medii a bonului fiscal, precum şi de investiţiile realizate.
- Fluctuaţia preţurilor energiei şi cerealelor afectează vizibil compania.
- Un posibil focar de gripă aviară poate impacta semnificativ operaţiunile grupului.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: BVB, rapoarte companie, Numbeo, bursa.ro, wall-street.ro.
----------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.