American Express Co. a continuat seria de trimestre în care înregistrează o accelerare în emiterea de noi carduri şi de profituri peste aşteptările pieţei. Totodată, compania şi-a mărit estimările pentru tot anul, deoarece clienţii săi, în principal americanii mai înstăriţi, au continuat să cheltuiască pe călătorii, mese şi divertisment, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
American Express este un furnizor global de servicii financiare. Compania emite, în principal, carduri de credit şi operează propria reţea globală de comercianţi parteneri, prin care se pot realiza tranzacţii şi accesa alte produse şi servicii oferite de companie. Pe segmentul cardurilor de credit, American Express este unul dintre liderii globali. În SUA, cei mai mari zece emitenţi de carduri controlau, în 2021, o cotă de piaţă de 82% din numărul de carduri emise. În această piaţă este prezent duopolul Visa - Mastercard, iar American Express este următorul mare jucător. American Express ocupă un loc proeminent pe piaţa cardurilor premium, atrăgând clienţi cu venituri ridicate şi cheltuieli considerabile. Cardurile Amex sunt apreciate pentru beneficiile pe care le oferă, precum punctele de recompensă.
American Express este listată la Bursa de Valori din New York şi este una dintre componentele indicelui Dow Jones Industrial Average.
Din luna februarie 2018, directorul general al companiei este Stephen Squeri. Sub conducerea acestuia, compania şi-a diversificat gama de produse şi şi-a extins baza de clienţi.
Principalii acţionari ai American Express sunt investitorii instituţionali, care controlează aproape 86% din acţiunile companiei. American Express este o componentă majoră a portofoliului de investiţii a Berkshire Hathaway, compania lui Warren Buffett, cu o participaţie de 20,8%. Compania Berkshire Hathaway a investit prima dată 1,3 miliarde de dolari în 1995 şi de atunci, investiţia a crescut până la 32 de miliarde de dolari, beneficiind astfel de 352 milioane de dolari în dividende numai în anul 2023.
• Piaţa cardurilor de credit, în creştere
Dimensiunea pieţei cardurilor de credit, în termeni de valoare a tranzacţiilor, este aşteptată să urce de la valoarea actuală de 14.310 miliarde de dolari la 17.140 miliarde de dolari până în 2029, cu o rată anuală compusă de creştere (CAGR) de 3,67%. La sfârşitul anului 2023, datoria medie a cardului de credit per debitor era de 6.360 dolari, cu aproximativ 10% mai mare decât în anul precedent, atingând un maxim istoric.
Cardurile de credit sunt considerate una dintre cele mai comune modalităţi de plată în Statele Unite, astfel încât modificările potenţiale ale datoriilor aferente cardurilor de credit sunt strâns legate atât de rata inflaţiei, cât şi de rata dobânzii băncii centrale a ţării. Industria se confruntă cu cele mai mari datorii din ultimele decenii. Cele mai recente date ale Rezervei Federale (Fed) arată că datoriile la cardurile de credit se ridicau la 1.120 miliarde de dolari în primele trei luni din 2024. Aceasta reprezintă o creştere semnificativă în comparaţie cu nivelul pre-pandemic al datoriei pe carduri de credit, de 927 de miliarde de dolari.
În mai 2024, rata medie a dobânzii la cardurile de credit în Statele Unite, pentru conturile cu solduri care au evaluat dobânda, a fost de 22,76%, conform datelor Rezervei Federale.
Concurenţii direcţi ai American Express sunt mai degrabă băncile şi fintech-urile, precum JPMorgan Chase, Barclays şi Discover. Spre deosebire de Mastercard şi Visa, American Express are un model de afaceri diferit, întrucât finanţează şi procesează sumele finanţate de clienţi cu cardurile de credit (încasând înapoi principalul şi comisionul), în timp ce Visa şi Mastercard doar procesează plăţile pe care clienţii le fac cu cardurile de credit emise.
În ceea ce priveşte volumul tranzacţiilor pe piaţa din SUA, American Express are o cotă de piaţă de 11%, situându-se pe locul al treilea, sub Visa şi Mastercard, care deţin 61%, respectiv 26%.
• Profituri şi venituri în urcare, pentru AmEx
Nu există vreo îndoială că American Express este o companie profitabilă, demonstrând creşteri atât în venituri, cât şi în profituri, în ultimul deceniu. În trimestrul al doilea al acestui an, American Express a raportat o creştere de 39% a profitului faţă de anul anterior, subliniind beneficiul obţinut prin concentrarea pe o bază de clienţi premium.
"Scalarea crescută, combinată cu clienţii noştri premium, cu bonitatea, sistemul nostru de cheltuieli şi investiţiile noastre de succes... alimentează profitul companiei", a declarat CEO-ul Stephen Squeri într-un comunicat.
Profitul a atins 3,02 miliarde de dolari, comparativ cu 2,17 miliarde de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut. Raportat per acţiune, AmEx a înregistrat un profit de 4,15 dolari. Excluzând câştigurile unice, AmEx a câştigat 3,49 dolari pe acţiune, depăşind previziunile analiştilor, de 3,24 dolari pe acţiune, conform FactSet.
Clienţii AmEx au cheltuit 44,6 miliarde de dolari pe cardurile lor în ultimul trimestru, în creştere cu 3% faţă de anul precedent, notează TradeVille.
Mai mult, clienţii AmEx păstrează un sold pe cardurile lor pentru perioade mai lungi şi pentru sume mai mari. Compania a raportat 130,8 miliarde de dolari în împrumuturi deţinute de membri de card, în creştere cu 14% faţă de anul precedent. Aceasta a ajutat AmEx să câştige venituri record din dobânzi de 5,79 miliarde de dolari în trimestru, în creştere cu 21% faţă de anul precedent. Compania a trebuit să aloce o sumă modest mai mare pentru a acoperi eventualele împrumuturi neperformante în acest trimestru.
• Perspective optimiste
American Express a reiterat perspectiva anterioară, estimând o creştere a veniturilor între 9% şi 11% pentru acest an. De asemenea, compania şi-a ridicat prognoza anuală pentru profitul pe acţiune la un interval cuprins între 13,30 şi 13,80 dolari. Cifrele anterioare prevedeau un profit pe acţiune de 12,65 -13,15 dolari.
Christophe Le Caillec, directorul financiar al AmEx, a declarat recent că observă "multă stabilitate la nivel general" în cheltuielile deţinătorilor de carduri. El a menţionat că, în rândul clienţilor din generaţiile Gen Z şi millennial, cheltuielile au fost remarcabil de puternice în acest trimestru, subliniind: "Ei folosesc cardurile de fiecare dată când pot, iar numărul tranzacţiilor lor este cu 25% mai mare decât cel al generaţiilor mai în vârstă".
• Evoluţie ascendentă pe bursă
De la începutul anului, acţiunea American Express (AXP) a înregistrat o evoluţie puternic pozitivă, cu un randament de aproximativ 30%, depăşind performanţele principalelor companii concurente, Visa (+3%) şi Mastercard (+5%). Comparativ, indicele S&P 500 a crescut cu 21,5% în ultimele 12 luni, situându-se sub randamentul de 36% al acţiunii American Express.
După anunţarea rezultatelor financiare, preţul acţiunii American Express a scăzut cu 2,74%. Preţul crescuse deja în săptămâna cu rezultatele financiare cu aproximativ 3,5% (10 dolari), înregistrând în ziua precedentă raportului maximul istoric, indicând că piaţa anticipase deja rezultatele bune ale companiei. Indicatorul RSI înregistra în ziua raportului o valoare de 77, semnalând un nivel puternic de Overbought.
Scăderea de după raport a fost cauzată probabil de ieşirea din poziţii a mai multor investitori după o jumătate de an profitabilă. Cotaţia s-a retras până în media EMA de 21 de zile şi a crescut până la vechiul maxim istoric din jurul nivelului de 245 de dolari, care a devenit o zonă importantă de rezistenţă.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în American Express
• Oportunităţi
Recompensarea acţionarilor: Actionarii American Express au beneficiat de răscumpărări consistente de acţiuni în ultimii ani, numărul de titluri ale companiei scăzând cu 30% în ultimul deceniu. În martie 2023, compania a anunţat un nou program de răscumpărare care i-ar permite să achiziţioneze până la 120 de milioane de acţiuni, reprezentând aproape 1/6 din numărul total de acţiuni în circulaţie. De acest lucru ar putea beneficia acţionarii, deoarece veniturile companiei ar fi distribuite unui număr mai mic de acţionari, având un impact pozitiv asupra câştigurilor pe acţiune (EPS). Deşi randamentul dividendului de 1,12% nu este foarte atractiv pe termen scurt, acesta este totuşi mai mare decât cel al Visa (0,77%) şi Mastercard (0,59%). Pe termen lung, AmEx a crescut dividendul cu 10,76% în ultimii cinci ani. În plus, compania foloseşte foarte puţin din veniturile sale pentru dividende, rata actuală de plată fiind de puţin peste 20%. Această abordare poate fi considerată prudentă şi sustenabilă în recompensarea acţionarilor, oferind perspective de creştere pe termen lung.
Evaluarea companiei: Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, în prezent, compania este subevaluată cu aproximativ 15%, faţă de valoarea intrinsecă. În acelaşi timp, compania are şi cel mai mic raport P/E (20) faţă de ceilalţi doi competitori ai săi, Mastercard (31) şi Visa (30).
• Riscuri
HOLD: Analiştii MarketBeat estimează o dinamică negativă a preţului acţiunii în următoarele 12 luni, de -6%, traducându-se într-un preţ ţintă de 227,65 dolari/acţiune.
Costuri mai ridicate: O parte a problemei care menţine cota de piaţă a companiei la un nivel mai scăzut este reţeaua de procesare pe care o utilizează. Magazinele sau alte afaceri sunt mai puţin dispuse să accepte carduri emise de AXP din cauza comisioanelor mai mari pe care le percepe. Visa şi Mastercard au tendinţa de a percepe între 1,5%şi 2,5% din preţul achiziţiei, în timp ce American Express percepe, în medie, 2,5% - 3,5%. În plus, compania nu are un grad mare de acceptare în afara Statelor Unite.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
----------------
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, americanexpress.com, federalreserve.gov, Yahoo! Finance, statista.com, Investopedia, paymentsdive.com, GlobalTimes, MordorIntelligence, Forbes, Barrons, Alpha Spread, MarketBeat, thestrategystory.com, TradingView.